Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Diegeza
Jacek Ostaszewski
Diegeza - pojęcie diegesis oznaczające w języku greckim „opowiadanie” w tradycji retorycznej, biorącej początek od Platona (Państwo) i Arystotelesa (Poetyka), było przeciwstawiane pojęciu mimesis, czyli „naśladowania”. W ramach tej opozycji przez diegezę rozumiano naśladowanie zdarzeń poprzez opowiadanie historii za pomocą słów, a nie poprzez przedstawienie „unaoczniające” na zasadzie naśladownictwa. W odniesieniu do filmu termin upowszechnił E. Souriau, korzystając z prawniczego rozumienia tego pojęcia. Souriau rozróżnia przestrzeń ekranową (daną bezpośrednio na ekranie) i przestrzeń diegetyczną (pomyślaną przez twórców filmu i rekonstruowaną przez widza w trakcie oglądania filmu). Diegeza oznacza świat konstytuowany przez film, w którym rozgrywa się przedstawiana historia. Do świata diegetycznego należy zarówno przestrzeń (i czas) bezpośrednio przedstawione na ekranie, jak i przestrzeń (i czas) domniemane jako niezbędne dopełnienie tego, co w filmie jest pokazywane. Dźwiękiem diegetycznym w filmie jest dialog postaci widocznych w kadrze lub muzyka płynąca ze źródła, które jest obecne w obrazie albo którego obecność zakładamy (np. radia samochodowe w American Graffiti (G. Lucasa z 1973 r.), dźwiękiem niediegetycznym jest muzyka ilustracyjna towarzysząca zdarzeniom i postaciom. Komedie M. Brooksa zawierają żarty na temat dźwięku niediegetycznego, który okazuje się być dźwiękiem diegetycznym (w Płonących siodłach z 1974 r. szeryfowi Bartowi w drodze do Rock Ridge przygrywa zespół Counta Basiego, koncertujący właśnie na prerii, zaś w Lęku wysokości z 1977 r. w scenie jazdy autostradą „źródłem” ilustracyjnego akompaniamentu jest autobus z grającą orkiestrą Johna Morrisa).
J.O.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Fenomen POLSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ, prof. Piotr Zwierzchowski
-
Wizerunki kobiety w kinie polskim lat 80. na przykładzie filmów...
Wybrane artykuły
-
Spazmy agonii. „Kanał” i „Popiół i diament”, czyli powrót ekspresjonizmu
Phillippe Parrain
„Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15-16