Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Everyman
Rafał Syska
Everyman (ang., niem. Jedermann) - kategoria opisowa, określająca filmowego bohatera, którego pochodzenie, wygląd, światopogląd czy status społeczny są zbliżone do postawy przeciętnego widza, co pozwala na intensywniejszy proces identyfikacji, zgodny z zasadą podobieństwa i grozy. Everyman na pozór nie powinien wyróżniać się z tłumu statystów, stanowi zaprzeczenie bohatera-herosa. W toku filmowej intrygi zmuszany jest jednak do dokonywania działań nietypowych, wymagających poświęcenia i nieprzeciętnej odwagi. W związku z tym postać everymana - charakterystyczna dla kina obyczajowego czy familijnego - zazwyczaj jest wykorzystywana w thrillerze, w którym zwykły człowiek zostaje wplątany w sieć zdarzeń zagrażających jego życiu czy bezpieczeństwu najbliższych, zmuszając do porzucenia wyznawanych dotychczas kodeksów. Everyman stawał się więc często centralnym ogniwem dzieł o charakterze moralitetu czy przypowieści. Mistrzowskimi portrecistami tego typu postaci byli: F. Capra i A. Hitchcock.
R.S.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Geneza społeczno-polityczna rozwoju KINA MORALNEGO NIEPOKOJU, prof. Andrzej...
-
Rozwój kina socrealistycznego w Polsce
Wybrane artykuły
-
Podróż do krainy cieni. O ekranizacji „Doliny Issy” Czesława Miłosza i scenariuszu Tadeusza Konwickiego
Krzysztof Mętrak
„Kino” 1981, nr 188
-
Epicki film
Iwona Kolasińska
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
-
Kino branżowe (1930-1939)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009