Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Everyman
Rafał Syska
Everyman (ang., niem. Jedermann) - kategoria opisowa, określająca filmowego bohatera, którego pochodzenie, wygląd, światopogląd czy status społeczny są zbliżone do postawy przeciętnego widza, co pozwala na intensywniejszy proces identyfikacji, zgodny z zasadą podobieństwa i grozy. Everyman na pozór nie powinien wyróżniać się z tłumu statystów, stanowi zaprzeczenie bohatera-herosa. W toku filmowej intrygi zmuszany jest jednak do dokonywania działań nietypowych, wymagających poświęcenia i nieprzeciętnej odwagi. W związku z tym postać everymana - charakterystyczna dla kina obyczajowego czy familijnego - zazwyczaj jest wykorzystywana w thrillerze, w którym zwykły człowiek zostaje wplątany w sieć zdarzeń zagrażających jego życiu czy bezpieczeństwu najbliższych, zmuszając do porzucenia wyznawanych dotychczas kodeksów. Everyman stawał się więc często centralnym ogniwem dzieł o charakterze moralitetu czy przypowieści. Mistrzowskimi portrecistami tego typu postaci byli: F. Capra i A. Hitchcock.
R.S.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Kształtowanie się rynku filmowego w Polsce na początku lat 90., dr Kamila...
-
Polskie kino po 1989 roku
Wybrane artykuły
-
O pornograficzności Szyfrów Wojciecha Jerzego Hasa
Natasza Korczarowska-Różycka
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
Filmy z Wieży Babel. Edukacja polonistyczna jako temat etiud studentów z globalnego Południa w Szkole Filmowej w Łodzi
Monika Talarczyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2020
-
Gatunek filmowy
Krzysztof Loska
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010