Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Everyman
Rafał Syska
Everyman (ang., niem. Jedermann) - kategoria opisowa, określająca filmowego bohatera, którego pochodzenie, wygląd, światopogląd czy status społeczny są zbliżone do postawy przeciętnego widza, co pozwala na intensywniejszy proces identyfikacji, zgodny z zasadą podobieństwa i grozy. Everyman na pozór nie powinien wyróżniać się z tłumu statystów, stanowi zaprzeczenie bohatera-herosa. W toku filmowej intrygi zmuszany jest jednak do dokonywania działań nietypowych, wymagających poświęcenia i nieprzeciętnej odwagi. W związku z tym postać everymana - charakterystyczna dla kina obyczajowego czy familijnego - zazwyczaj jest wykorzystywana w thrillerze, w którym zwykły człowiek zostaje wplątany w sieć zdarzeń zagrażających jego życiu czy bezpieczeństwu najbliższych, zmuszając do porzucenia wyznawanych dotychczas kodeksów. Everyman stawał się więc często centralnym ogniwem dzieł o charakterze moralitetu czy przypowieści. Mistrzowskimi portrecistami tego typu postaci byli: F. Capra i A. Hitchcock.
R.S.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Polska Szkoła Filmowa - geneza, rozwój i przedstawiciele, prof. Alicja Helman
-
Zjawisko Kina Moralnego Niepokoju- tematyka i problemy z terminologią
Wybrane artykuły
-
Analiza współczynników stylizujących. „Słońce wschodzi raz na dzień”
Alicja Helman
„Kino” 1972, nr 5
-
Bohater
Jarosław Twardosz
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010