Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Ezopowy język
Jarosław Twardosz
Ezopowy język - sposób konstrukcji opowiadania filmowego polegający na świadomym ukryciu, a następnie zasugerowaniu treści, których twórca nie chce lub nie może, przedstawić wprost. Bezpośredni przekaz zostaje zastąpiony przez różnorodne wskazówki o charakterze symbolicznym, alegorycznym lub metaforycznym. Termin wywodzi się od imienia Ezopa, starożytnego bajkopisarza greckiego, który ludzkie wady przedstawiał pod postacią zwierząt. W kinie polskim język ezopowy charakterystyczny był dla filmów realizowanych w okresie PRL i wiązał się z próbami ominięcia cenzury politycznej. Obecny był w filmach Polskiej Szkoły Filmowej, w twórczości A. Wajdy, ale też w kinie rozrywkowym, np. posłużył się nim J. Machulski w Seksmisji.
J.T.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Początki kina na ziemiach polskich, prof. Małgorzata Hendrykowska
-
Twórczość Kazimierza Kutza na tle polityki historycznej lat 60
Wybrane artykuły
-
Powroty Wajdy. "Popiół i diament" w filmach reżysera po 1989 roku
Krzysztof Kornacki
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Wstęga Möbiusa jako czasoprzestrzeń dzieła filmowego. Na przykładzie „Pętli” Wojciecha Hasa i „Zabicia ciotki” Grzegorza Królikiewicza
Seweryn Kuśmierczyk
„Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29-30