Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Montaż
Jacek Ostaszewski
Montaż - czynność cięcia i sklejania ujęć filmowych, mająca na celu ich uporządkowanie pod względem czasoprzestrzennym, dramaturgicznym, a także znaczeniowym (obecnie montaż może zostać przeprowadzony w pamięci komputera, bez mechanicznego cięcia). Pierwsze filmy w historii kina zostały zrealizowane jako jednoujęciowe (np. Wyjście z fabryki braci Lumière z 1895), były więc pozbawione montażu. Ale już w następnych latach zaczęto realizować filmy wieloujęciowe. Bardzo szybko montaż stał się jednym z kluczowych środków filmowego wyrazu (obok technik inscenizacyjnych i sposobów filmowego obrazowania). Najbardziej radykalni w tym zakresie w latach 20. i 30. byli przedstawiciele radzieckiej szkoły montażu (m.in. W. Pudowkin i S. Eisenstein), którzy uważali go za środek najważniejszy, przesądzający o autonomii artystycznego kina i stwarzający prawie nieograniczone możliwości w manipulowaniu materiałem zdjęciowym. Sądzili oni, że film powstaje na stole montażowym, natomiast praca nad scenariuszem i realizacja zdjęć stanowią zaledwie fazę przygotowawczą. Owocem takiego podejścia była koncepcja montażu intelektualnego S. Eisensteina, w myśl której zderzenie dwóch różnych ujęć uwalnia przekaz od bezpośredniej konkretności tego, co one przedstawiają i kieruje odbiorcę ku konstruowaniu abstrakcyjnego znaczenia.
Wypracowane w tym samym czasie rozwiązania montażowe, m.in. w filmie amerykańskim (klasyczne kino hollywoodzkie), szły w innym kierunku. Przywiązywano w nich wagę do zachowania ciągłości czasoprzestrzennej - stąd jego nazwa montaż ciągły - i respektowania logiki dramaturgicznej w przejściach montażowych, co nadawało filmowi płynność i czyniło sam montaż prawie niezauważalnym. Kino klasyczne ostatecznie skonwencjonalizowało przejścia montażowe. Montaż twardy, polegający na nagłym przejściu za pomocą cięcia do następnego ujęcia, stosowano przy łączeniu ujęć w obrębie sceny. Natomiast montaż miękki, polegający na łączeniu ujęć za pomocą roletki, przenikania lub ściemnienia obrazu, a następnie rozjaśnienia, używano w charakterze interpunkcyjnej sygnalizacji przejścia między scenami, przy czym np. ściemnienie i rozjaśnienie obrazu oznaczało duży upływ czasu bądź przejście do nowej fazy akcji, w odróżnieniu od przenikania, sygnalizującego mniejszy interwał czasowy. We współczesnym kinie przeważnie rezygnuje się z tych przejść interpunkcyjnych na rzecz prostego cięcia.
Inną formą operowania konstrukcją czasu za pomocą łączenia ze sobą ujęć, a właściwie wątków akcji, jest montaż równoległy. Polega on na spleceniu ze sobą dwu (lub większej ilości) łańcuchów zdarzeń, toczących się równocześnie w różnych miejscach poprzez sukcesywne przeplatanie ujęć przedstawiających każdy z nich. Stwarza to nie tylko efekt zależności przyczynowej między nimi, lecz także ma służyć do skontrastowania materiału z obu wątków. Swoistym wariantem montażu bez montażu jest montaż wewnątrzujęciowy (wewnątrzkadrowy); polega on na realizowaniu sceny w jednym długim ujęciu, tzw. master shocie, w którym przedstawia się akcję bez cięć, za pomocą odpowiedniej inscenizacji i organizacji ruchu obiektów i kamery względem nich.
J.O.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Geneza społeczno-polityczna rozwoju KINA MORALNEGO NIEPOKOJU, prof. Andrzej...
-
Represje wobec kinematografii polskiej po wprowadzeniu stanu wojennego na...
Wybrane artykuły
-
Warsztaty filmowe dla cudzoziemców jako element przygotowania do państwowego egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego
Małgorzata Malinowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2020
-
RECENZJA: Najważniejsza epoka kina - recenzja książki "Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3" pod red. Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej, Rafała Syski
Karolina Kosińska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2016