Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
X – Zespół filmowy
Tadeusz Lubelski
X – zespół filmowy, powołany w 1972 w ramach częściowego przywracania demokratycznej organizacji kinematografii polskiej na początku dekady Gierka, zlikwidowany w 1983 w wyniku restrykcji politycznych czasów stanu wojennego. Kierownikiem artystycznym Zespołu był przez cały czas A. Wajda i to jego osobowość określiła charakter i specyfikę artystyczną Iksa. Kierownikiem produkcji była Barbara Pec-Ślesicka; kierownikiem literackim - początkowo Konstanty Puzyna, a od 1973 wybitny krytyk Bolesław Michałek. W Zespole powstały wszystkie ówczesne filmy A. Wajdy, od Wesela (1972, pierwsza produkcja Iksa) po Dantona (1982). Zarazem to w Iksie zadebiutowała i rozwinęła się grupa nastawionych opozycyjnie młodych filmowców. Początkowo, jako adepci, realizowali oni cykl TV „Sytuacje rodzinne”; potem współtworzyli (wraz z filmami TOR-u) Kino Moralnego Niepokoju. To w Iksie powstały składające się na ten nurt filmy F. Falka Wodzirej (1977) i Szansa (1979); M. Łozińskiego Jak żyć (1977, prem. 1981). A. Holland Aktorzy prowincjonalni (1979), Gorączka (1980) i Kobieta samotna (1981); J. Kijowskiego Kung-fu (1979) i Głosy (1980, prem. 1982); Tomasza Zygadły Ćma (1980). W Iksie powstały również głośne filmy ukończone w stanie wojennym, zakazane przez cenzurę w dekadzie lat 80.: Matka Królów (1982, prem. 1987) J. Zaorskiego i Przesłuchanie (1982, prem. 1989) R. Bugajskiego. Ponadto w Zespole zrealizowano m.in. serial TV Jerzego Gruzy Czterdziestolatek (1974-77) oraz filmy T. Chmielewskiego Wśród nocnej ciszy (1978) i Wierna rzeka (1983, prem. 1987).
T.L.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Początki kina na ziemiach polskich, prof. Małgorzata Hendrykowska
-
Filmy rozliczeniowe w kinie polskim na przykładzie „Matki Królów”
Wybrane artykuły
-
„Dolina Issy”, „Lawa” i „Kronika wypadków miłosnych”. O autorskiej twórczości Tadeusza Konwickiego
Barbara Głębicka-Giza
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44
-
W nurcie polskiego kina kobiet: "Sztuka kochania" Marii Sadowskiej
Elżbieta Durys
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2019