Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Zerowy styl
Jacek Ostaszewski
Zerowy styl - styl filmowy, który poprzez posłużenie się dobrze przyswojonymi konwencjami filmowymi (realizującymi w maksymalnym stopniu zasadę oszczędności poznawczej, tzn. minimalnego wysiłku ze strony widza w ich rozumieniu) powoduje, że widz śledzi intrygę fabularną traktując środki jej przedstawiania jako całkowicie przezroczyste. Odnoszony bywa do klasycznego kina hollywoodzkiego, ze względu na to, że był to pierwszy szeroko rozpowszechniony wzór „realistycznego” przedstawiania, stwarzającego iluzję kontaktu z rzeczywistością. Z dzisiejszej perspektywy widać konwencjonalność klasycznego kina hollywoodzkiego, temu zaś odnoszony jest do jego kontynuatorów - filmów realizujących kino gatunku bez akcentowania „Ja” autora.
J.O.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Polskie kino po 1989 roku, prof. Mirosław Przylipiak
-
Filmy rozliczeniowe w kinie polskim na przykładzie „Matki Królów”
Wybrane artykuły
-
Kontynuacje Szkoły Polskiej (1962-1969)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009
-
Twórczość filmowa… komuś musi na niej zależeć. Z Edwardem Zajičkiem rozmawia Monika Talarczyk-Gubała
Monika Talarczyk-Gubała
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2016
-
Światło w filmie
Jacek Ostaszewski
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010