Michał Lorenc
Michał Lorenc, autor partytur do blisko dwustu filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych oraz seriali telewizyjnych, za którą spadła na niego istna lawina festiwalowych trofeów, jest muzycznym… samoukiem.
Urodził się 5 października 1955 roku w Warszawie. Jako muzyk zaczynał w Wolnej Grupie Bukowina, gdzie w latach 1973-1977 grał na gitarze. Blisko współpracował z Maciejem Zembatym, nagrywając piosenki do jego audycji „Zgryz”, emitowanej przez Program III Polskiego Radia (1975-1978), a także z Jackiem Kleyffem i Michałem Tarkowskim w ramach Teatru Paranoicznego (1979-1981).
Jako kompozytor filmowy zadebiutował w 1979 roku muzyką do serialu Andrzeja Kostenki Przyjaciele. Pierwszy większy sukces odniósł partyturą do debiutanckiego filmu Macieja Dejczera 300 mil do nieba (1989), nominowaną do Feliksa (dzisiaj Europejska Nagroda Filmowa), oraz uhonorowaną Nagrodą im. Stanisława Wyspiańskiego. Muzyka do Psów (1992) Władysława Pasikowskiego przyniosła mu laur na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1992), podobnie jak muzyka do Prowokatora (1995) Krzysztofa Langa, Bandyty (1997) Dejczera, Przedwiośnia (2001) Filipa Bajona i Wszystko będzie dobrze (2007) Tomasza Wiszniewskiego. Lorenc ma na swym koncie także: Poznańskie Koziołki Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” w Poznaniu (1994) za muzykę do filmów: Skutki noszenia kapelusza w maju (1993) Krystyny Krupskiej-Wysockiej i Łowcy. Ostatnie starcie (1993) Jerzego Łukaszewicza, Nagrodę Specjalną „Camerimage” w Toruniu (1998) i Nagrodę Główną festiwalu w Bonn (1999) za muzykę do Nic (1998) Doroty Kędzierzawskiej, Czeskiego Lwa ze partyturę do polsko-czesko-słowacko-francuskiego filmu Vladímira Michálka Zabić Sekala (1998), Srebrną Statuetkę Leliwity Tarnowskiej Nagrody Filmowej (1998) za Bandytę (1997) i Nagrodę Jury Młodzieżowego za Przedwiośnie (2001), którą w Tarnowie trzy lata później, trzy statuetki Jańcia Wodnika (2001, 2008, 2009) wrześnieńskiego festiwalu Prowincjonalia za Daleko od okna (2000) Jana Jakuba Kolskiego, Wino truskawkowe (2007) Dariusza Jabłońskiego i Cztery noce z Anną (2008) Jerzego Skolimowskiego oraz Orła za Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł (2011) Antoniego Krauzego (2012).
Jest autorem muzyki do wielu interesujących filmów dokumentalnych, m.in. Fotoamatora (1998) Dariusza Jabłońskiego, Po-lin. Okruchów pamięci (2008) Jolanty Dylewskiej, Jurka (2014) Pawła Wysoczańskiego, Amnezji (2015) Jerzego Śladkowskiego, a także popularnych seriali, m.in. Przeprowadzek (2000-2001) Leszka Wosiewicza, Gliny (2003-2008) Władysława Pasikowskiego, Oficera (2004-2005), Oficerów (2006) i Trzeciego oficera (2008) Macieja Dejczera. Pisze także muzykę do spektakli teatralnych. Współpracuje nie tylko z polskimi twórcami, a także z reżyserami z Czech, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Swą muzykę nagrywał z najlepszymi naszymi orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovią i Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Jego muzykę wykonuje specjalizujący się w muzyce etnicznej zespół DesOrient.
Loranc bardzo szybko wypracował sobie charakterystyczny styl filmowego pisma, udanie łącząc poetykę symfoniczną z elementami etnicznymi, czyli z tzw. muzyką świata. Tworzy muzykę niezwykle ekspresyjną, opartą głównie na emocjach, często silnie zrytmizowaną i opartą na sugestywnych motywach melodycznych. W jednym z wywiadów powiedział: „Film jest dla mnie jedynie inspiracją i celem. Nie komponuję innej muzyki. Okazało się, że mój dar pisania dotyczy tylko kina. Nie wiem, jakie uczucia mam wywołać u słuchaczy sal koncertowych”.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1987
Łuk Erosa
reż. Jerzy Domaradzki
-
1989
300 mil do nieba
reż. Maciej Dejczer
-
1989
Bal na dworcu w Koluszkach
reż. Filip Bajon
-
1990
Historia niemoralna
reż. Barbara Sass
-
1990
Kanalia
reż. Tomasz Wiszniewski
-
1990
Superwizja
reż. Robert Gliński
-
1990
Zakład
reż. Teresa Kotlarczyk
-
1991
Dziecko szczęścia
reż. Sławomir Kryński
-
1991
Ferdydurke
reż. Jerzy Skolimowski
-
1991
Koniec gry
reż. Feliks Falk
-
1991
Kroll
reż. Władysław Pasikowski
-
1992
Pamiętnik znaleziony w garbie
reż. Jan Kidawa-Błoński
-
1992
Psy
reż. Władysław Pasikowski
-
1993
Lazarus
reż. Waldemar Dziki
-
1993
Lepiej być piękną i bogatą
reż. Filip Bajon
-
1993
Łowca. Ostatnie starcie
reż. Jerzy Łukaszewicz
-
1993
Skutki noszenia kapelusza w maju
reż. Krystyna Krupska-Wysocka
-
1994
Podróż na Wschód
reż. Stefan Chazbijewicz
-
1994
Psy 2. Ostatnia krew
reż. Władysław Pasikowski
-
1994
Ptaszka
reż. Krystyna Krupska-Wysocka
-
1995
Deborah
reż. Ryszard Brylski
-
1995
Pokuszenie
reż. Barbara Sass
-
1995
Prowokator
reż. Krzysztof Lang
-
1996
Poznań 56
reż. Filip Bajon
-
1997
Bandyta
reż. Maciej Dejczer
-
1997
Przystań
reż. Jan Hryniak
-
1998
Amok
reż. Natalia Koryncka-Gruz
-
1998
Nic
reż. Dorota Kędzierzawska
-
1998
Złoto dezerterów
reż. Janusz Majewski
-
1999
Jak narkotyk
reż. Barbara Sass
-
2000
Daleko od okna
reż. Jan Jakub Kolski
-
2000
Zakochani
reż. Piotr Wereśniak
-
2001
Przedwiośnie
reż. Filip Bajon
-
2003
Symetria
reż. Konrad Niewolski
-
2003
Żurek
reż. Ryszard Brylski
-
2006
Fundacja
reż. Filip Bajon
-
2006
Statyści
reż. Michał Kwieciński
-
2007
Wino truskawkowe
reż. Dariusz Jabłoński
-
2007
Wszystko będzie dobrze
reż. Tomasz Wiszniewski
-
2007
Z miłości
reż. Leszek Wosiewicz
-
2008
Cztery noce z Anną
reż. Jerzy Skolimowski
-
2009
Mniejsze zło
reż. Janusz Morgenstern
-
2010
Kołysanka
reż. Juliusz Machulski
-
2010
Różyczka
reż. Jan Kidawa-Błoński
-
2010
Śluby panieńskie
reż. Filip Bajon
-
2011
Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł
reż. Antoni Krauze
-
2011
W imieniu diabła
reż. Barbara Sass
-
2016
Historia Roja
reż. Jerzy Zalewski
-
2016
Smoleńsk
reż. Antoni Krauze