Michał Lorenc

Michał Lorenc, fot. Darek Golik, źródło: FORUM?>

Michał Lorenc, fot. Darek Golik, źródło: FORUM
http://www.forum.com.pl/

Michał Lorenc, autor partytur do blisko dwustu filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych oraz seriali telewizyjnych, za którą spadła na niego istna lawina festiwalowych trofeów, jest muzycznym… samoukiem.

Urodził się 5 października 1955 roku w Warszawie. Jako muzyk zaczynał w Wolnej Grupie Bukowina, gdzie w latach 1973-1977 grał na gitarze. Blisko współpracował z Maciejem Zembatym, nagrywając piosenki do jego audycji „Zgryz”, emitowanej przez Program III Polskiego Radia (1975-1978), a także z Jackiem Kleyffem i Michałem Tarkowskim w ramach Teatru Paranoicznego (1979-1981).

Jako kompozytor filmowy zadebiutował w 1979 roku muzyką do serialu Andrzeja Kostenki Przyjaciele. Pierwszy większy sukces odniósł partyturą do debiutanckiego filmu Macieja Dejczera 300 mil do nieba (1989), nominowaną do Feliksa (dzisiaj Europejska Nagroda Filmowa), oraz uhonorowaną Nagrodą im. Stanisława Wyspiańskiego. Muzyka do Psów (1992) Władysława Pasikowskiego przyniosła mu laur na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1992), podobnie jak muzyka do Prowokatora  (1995) Krzysztofa Langa, Bandyty  (1997) Dejczera, Przedwiośnia (2001) Filipa Bajona i Wszystko będzie dobrze (2007) Tomasza Wiszniewskiego. Lorenc ma na swym koncie także: Poznańskie Koziołki Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” w Poznaniu (1994) za muzykę do filmów: Skutki noszenia kapelusza w maju (1993) Krystyny Krupskiej-Wysockiej  i Łowcy. Ostatnie starcie (1993) Jerzego Łukaszewicza, Nagrodę Specjalną „Camerimage” w Toruniu (1998) i Nagrodę Główną festiwalu w Bonn (1999) za muzykę do Nic (1998) Doroty Kędzierzawskiej, Czeskiego Lwa ze partyturę do polsko-czesko-słowacko-francuskiego filmu Vladímira Michálka Zabić Sekala (1998), Srebrną Statuetkę Leliwity Tarnowskiej Nagrody Filmowej (1998) za Bandytę (1997) i Nagrodę Jury Młodzieżowego za Przedwiośnie (2001), którą w Tarnowie trzy lata później, trzy statuetki Jańcia Wodnika (2001, 2008, 2009) wrześnieńskiego festiwalu Prowincjonalia za Daleko od okna (2000) Jana Jakuba Kolskiego, Wino truskawkowe (2007) Dariusza Jabłońskiego i Cztery noce z Anną (2008) Jerzego Skolimowskiego oraz Orła za Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł (2011) Antoniego Krauzego (2012).

Jest autorem muzyki do wielu interesujących filmów dokumentalnych, m.in. Fotoamatora (1998) Dariusza Jabłońskiego, Po-lin. Okruchów pamięci (2008) Jolanty Dylewskiej, Jurka (2014) Pawła Wysoczańskiego, Amnezji (2015) Jerzego Śladkowskiego, a także popularnych seriali, m.in. Przeprowadzek (2000-2001) Leszka Wosiewicza, Gliny (2003-2008) Władysława Pasikowskiego, Oficera (2004-2005), Oficerów (2006) i Trzeciego oficera (2008) Macieja Dejczera. Pisze także muzykę do spektakli teatralnych. Współpracuje nie tylko z polskimi twórcami, a także z reżyserami z Czech, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Swą muzykę nagrywał z najlepszymi naszymi orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovią i Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Jego muzykę wykonuje specjalizujący się w muzyce etnicznej zespół DesOrient.

Loranc bardzo szybko wypracował sobie charakterystyczny styl filmowego pisma, udanie łącząc poetykę symfoniczną z elementami etnicznymi, czyli z tzw. muzyką świata. Tworzy muzykę niezwykle ekspresyjną, opartą głównie na emocjach, często silnie zrytmizowaną i opartą na sugestywnych motywach melodycznych. W jednym z wywiadów powiedział: „Film jest dla mnie jedynie inspiracją i celem. Nie komponuję innej muzyki. Okazało się, że mój dar pisania dotyczy tylko kina. Nie wiem, jakie uczucia mam wywołać u słuchaczy sal koncertowych”.

Jerzy Armata   

Filmografia (wybór)

  • 1987 Łuk Erosa
    reż. Jerzy Domaradzki

  • 1989 300 mil do nieba
    reż. Maciej Dejczer

  • 1989 Bal na dworcu w Koluszkach
    reż. Filip Bajon

  • 1990 Historia niemoralna
    reż. Barbara Sass

  • 1990 Kanalia
    reż. Tomasz Wiszniewski

  • 1990 Superwizja
    reż. Robert Gliński

  • 1990 Zakład
    reż. Teresa Kotlarczyk

  • 1991 Dziecko szczęścia
    reż. Sławomir Kryński

  • 1991 Ferdydurke
    reż. Jerzy Skolimowski

  • 1991 Koniec gry
    reż. Feliks Falk

  • 1991 Kroll
    reż. Władysław Pasikowski

  • 1992 Pamiętnik znaleziony w garbie
    reż. Jan Kidawa-Błoński

  • 1992 Psy
    reż. Władysław Pasikowski

  • 1993 Lazarus
    reż. Waldemar Dziki

  • 1993 Lepiej być piękną i bogatą
    reż. Filip Bajon

  • 1993 Łowca. Ostatnie starcie
    reż. Jerzy Łukaszewicz

  • 1993 Skutki noszenia kapelusza w maju
    reż. Krystyna Krupska-Wysocka

  • 1994 Podróż na Wschód
    reż. Stefan Chazbijewicz

  • 1994 Psy 2. Ostatnia krew
    reż. Władysław Pasikowski

  • 1994 Ptaszka
    reż. Krystyna Krupska-Wysocka

  • 1995 Deborah
    reż. Ryszard Brylski

  • 1995 Pokuszenie
    reż. Barbara Sass

  • 1995 Prowokator
    reż. Krzysztof Lang

  • 1996 Poznań 56
    reż. Filip Bajon

  • 1997 Bandyta
    reż. Maciej Dejczer

  • 1997 Przystań
    reż. Jan Hryniak

  • 1998 Amok
    reż. Natalia Koryncka-Gruz

  • 1998 Nic
    reż. Dorota Kędzierzawska

  • 1998 Złoto dezerterów
    reż. Janusz Majewski

  • 1999 Jak narkotyk
    reż. Barbara Sass

  • 2000 Daleko od okna
    reż. Jan Jakub Kolski

  • 2000 Zakochani
    reż. Piotr Wereśniak

  • 2001 Przedwiośnie
    reż. Filip Bajon

  • 2003 Symetria
    reż. Konrad Niewolski

  • 2003 Żurek
    reż. Ryszard Brylski

  • 2006 Fundacja
    reż. Filip Bajon

  • 2006 Statyści
    reż. Michał Kwieciński

  • 2007 Wino truskawkowe
    reż. Dariusz Jabłoński

  • 2007 Wszystko będzie dobrze
    reż. Tomasz Wiszniewski

  • 2007 Z miłości
    reż. Leszek Wosiewicz

  • 2008 Cztery noce z Anną
    reż. Jerzy Skolimowski

  • 2009 Mniejsze zło
    reż. Janusz Morgenstern

  • 2010 Kołysanka
    reż. Juliusz Machulski

  • 2010 Różyczka
    reż. Jan Kidawa-Błoński

  • 2010 Śluby panieńskie
    reż. Filip Bajon

  • 2011 Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł
    reż. Antoni Krauze

  • 2011 W imieniu diabła
    reż. Barbara Sass

  • 2016 Historia Roja
    reż. Jerzy Zalewski

  • 2016 Smoleńsk
    reż. Antoni Krauze