Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii

Tytuł:

Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii

Autorzy:

Monika Talarczyk-Gubała

Wydawca:

Galeria Miejska „Arsenał”

Wydanie:

Poznań 2013

Liczba stron:

434

Opis

„Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii” to książka napisana z zaangażowanej społecznie, krytycznej perspektywy kulturoznawczej, przez Monikę Talarczyk-Gubałę, wybitną badaczkę filmu i kultury współczesnej, autorkę m.in. niedawno wydanej monografii „Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku” (Szczecin 2013) oraz znakomicie przyjętej w świecie nauki i kultury książki „PRL się śmieje! Polska komedia filmowa 1945-1989” (Warszawa 2007).

„Biały mazur” to zbiór krytycznych esejów o kinie kobiet w Polsce, poświęcony reżyserkom i scenarzystkom filmów fabularnych, począwszy od kontrowersyjnej Wandy Jakubowskiej, przez wtopioną w małżeński tandem Ewę Petelską, ukrytą w historii kina Agnieszkę Osiecką, emblematyczną dla kina kobiet Barbarę Sass, sławną, choć nieinterpretowaną w świetle krytyki feministycznej Agnieszkę Holland, dojrzewającą w cieniu siostry Magdalenę Łazarkiewicz, po zapomniane autorki filmu „Bluszcz” i Ewę Kruk. Książka poświęcona jest także częściowo kinu kobiet jako kinu dla dzieci i młodzieży, ze względu na silną reprezentację reżyserek w tej dziedzinie twórczości filmowej, którą tworzyły Maria Kaniewska, Anna Sokołowska i Jadwiga Kędzierzawska. Bohaterkami ostatniej części „Białego mazura” są pisarki, scenarzystki – Maria Nurowska, Krystyna Kofta i Manuela Gretkowska, z wyraźną sygnaturą płci w tekście i doświadczeniami pracy w filmie.

„Biały mazur” to nazwa tradycyjnego polskiego tańca, a zarazem tytuł filmu w reżyserii jednej z bohaterek książki, Wandy Jakubowskiej. Jest to także nawiązanie do tytułu współczesnej wystawy sztuki kobiet pod kuratelą Andy Rottenberg, z tą różnicą, że w książce Talarczyk-Gubały sama kuratorka staje się jedną z autorek kina kobiet, a mianowicie scenarzystką pierwszego polskiego filmu nazwanego przez krytykę filmem feministycznym. Tytułowa metafora odsyła zatem do inicjatywy kobiet w polskiej kinematografii, podejmowanej wbrew dyktatowi tradycji i wzorcowi reżysera, ale znajdującej dla siebie uzasadnienie w propagandowej emancypacji kobiet w realnym socjalizmie.

Książka przedstawia polskie oblicze światowego fenomenu women’s cinema w drugiej połowie XX wieku, wprowadzając przy tym instytucjonalny kontekst aktywności polskich reżyserek w państwowej kinematografii. Monika Talarczyk-Gubała zadaje pytania o status kultury filmowej i upomina się o należne w niej miejsca dla autorek, których twórczość jeszcze dziś jest często marginalizowana. Napisany przystępnym i ciekawym językiem, „Biały mazur” może pełnić funkcję przewodnika po nierozpoznanych dotąd obszarach polskiego kina tworzonego przez kobiety.

Wzbogacony o ilustracje duetu artystycznego Agnieszki Popek-Banach i Kamila Banacha oraz o zdjęcia z polskich archiwów filmowych, stanowi nie tylko rzetelną publikację pod kątem merytorycznym, ale również pozycję wyrafinowaną formalnie, zaprojektowaną przez poznańskie studio Bękarty.

Spis treści

Wstęp   11

Wprowadzenie   17
 
Women's cinema   19
Kino kobiet a kino polskie   24
Pan Kino i jego asystentka   41
Druga płeć   43
Edukacja filmowa i „filmówka"   48
Druga reżyser   55 

Kinopisarki   61 

Wanda Jakubowska, czyli jak być generałem i poetą   63
Ewa Petelska, bo do filmu trzeba dwojga   105
Agnieszka Osiecka, niewinna czarodziejką   151
Niemoralne historie Barbary Sass   169
Mężczyzna niepotrzebny w kinie Agnieszki Holland w okresie polskim   203
Przerwana kariera Ewy Kruk   241
Bluszcz Hanki Włodarczyk, czyli jedna śpiewa, druga nie   265
One dwie w kinie Magdaleny Łazarkiewicz   293 

Kino kobiet dla dzieci i młodzieży   319 

Maria Kaniewska, klasyczka   325
Rzemiosło Anny Sokołowskiej   343
Jadwiga (i Dorota) Kędzierzawska o małych smutkach   357

Pisarki dla filmu   377 

Marii Nurowskiej Białe tango   383
Krystyna Kofta, Kino mi szkodzi   393
Manuela Gretkowska, Trans-autorka   404 

Zakończenie   415