Kino końca wieku. Historia kina, tom 4

Tytuł:

Kino końca wieku. Historia kina, tom 4

Redaktorzy:

Rafał Syska, Iwona Sowińska, Tadeusz Lubelski

Wydawca:

Wydawnictwo Universitas

Wydanie:

Kraków 2019

Liczba stron:

1376

Opis

Kino końca wieku to czwarty tom wielotomowej Historii kina, przygotowanej i zredagowanej dla wydawnictwa Universitas przez zespół badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Po Kinie niemym (2009), Kinie klasycznym (2011) i Kinie epoki nowofalowej (2015) przedmiotem omówienia stał się okres dwu dekad, zamykający dwudzieste stulecie. Epoka ta nie ma wprawdzie odrębnego, wyrazistego charakteru, który pozwoliłby ją określić jednym celnym terminem, stanowi jednak intrygujący tygiel przemian; zamykając «wiek kina», otwiera jednocześnie epokę «nowej widzialności», której najważniejszych parametrów nie jesteśmy na razie w stanie przewidzieć. Trzydziestu trzech autorów z czołowych polskich (i dwóch zagranicznych) ośrodków filmoznawczych stworzyło wszechstronną charakterystykę tego okresu. Otwierają ją dwa rozdziały ogólne: pierwszy przedstawia «planetę Hollywood» – zestaw nowych sposobów produkcji i rozpowszechniania filmów, dominujący w czasach globalizacji; drugi – estetykę postmodernizmu, który wydawał się wiodącym nurtem epoki, z dzisiejszej perspektywy utracił jednak większość operacyjnych walorów, jakie mu niegdyś przypisywaliśmy. Pozostałe dwadzieścia trzy rozdziały zawierają omówienie wszystkich najważniejszych zjawisk kina okresu 1981–2000: od tzw. reaganomatografii, czyli kina amerykańskiego lat 80., przez coraz potężniejsze kinematografie azjatyckie i południowoamerykańskie, po skromniejsze, omawiane tu po raz pierwszy – krajów bałtyckich czy Afryki Subsaharyjskiej. Całość układa się w opowieść o fascynującej dziedzinie, rozpoznanej, ale otwierającej się na nieznaną przyszłość.  

Spis treści

  • Wstęp 
  • Marcin Adamczak PLANETA HOLLYWOOD: POCZĄTEK „KINA, JAKIE ZNAMY” 
  • Arkadiusz Lewicki POSTMODERNIZM W FILMIE FABULARNYM 
  • Rafał Syska REAGANOMATOGRAFIA. KINO AMERYKAŃSKIE LAT OSIEMDZIESIĄTYCH  
  • Magdalena Kempna-Pieniążek MIĘDZY SUNDANCE A HOLLYWOOD: KINO AMERYKAŃSKIE EPOKI CLINTONA 
  • Tadeusz Lubelski KINO FRANCUSKIE: ODPOCZYNEK WOJOWNIKA? 
  • Tadeusz Szczepański SKANDYNAWIA  
  • Joanna Wojnicka KINO SOWIECKIE I ROSYJSKIE  
  • Karolina Kosińska KINO BRYTYJSKIE: REALIZM SPOŁECZNY
  • I KINO DZIEDZICTWA  
  • Kamila Żyto KINO HISZPAŃSKIE: MIĘDZY PROTEKCJONIZMEM
  • A KOMERCJALIZACJĄ  
  • Anna Miller-Klejsa, Diana Dąbrowska KINO WŁOSKIE: ITALIANITA NA ROZDROŻU 
  • Bolesław Racięski ARGENTYNA, MEKSYK, BRAZYLIA ORAZ POZOSTAŁE KINEMATOGRAFIE LATYNOAMERYKAŃSKIE
  • Michał Kucharczyk, Elżbieta Wiącek KINO IRAŃSKIE WE WŁADZY AJATOLLAHÓW
  • Jacek Flig CHINY, TAJWAN, HONGKONG: TRZY SPÓŹNIONE FALE 
  • Marta Stańczyk AUSTRALIA I NOWA ZELANDIA: (RE)DEFINIOWANIE KINEMATOGRAFII NARODOWYCH  
  • Jagoda Murczyńska KINO AZJI POŁUDNIOWO-WSCHODNIEJ  
  • Krzysztof Loska PAMIĘĆ I TRAUMA: ODRODZENIE KINA JAPOŃSKIEGO  
  • Andrzej Pitrus FILM AWANGARDOWY I SZTUKA WIDEO KOŃCA XX WIEKU  
  • Paweł Sitkiewicz FILM ANIMOWANY W CZASACH CYFROWEJ REWOLUCJI  
  • Andrzej Gwoźdź, Ewa Fiuk ZANIM RUNĄŁ MUR I POTEM: KINEMATOGRAFIE NIEMIECKIE CZASÓW PRZEŁOMU 
  • Sebastian Jagielski KINO POLSKIE W CZASACH TRANSFORMACJI  
  • Miłosz Stelmach WĘGRY: W TRYBACH HISTORII 
  • Iwona Sowińska OBRAZY STAREGO I NOWEGO ŚWIATA. KINO CZECHÓW I SŁOWAKÓW
  • Inne kinematografie

  • Noty o autorach   
  • Indeks nazwisk (oprac. Krzysztof Siwoń) 
  • Indeks filmów (oprac. Krzysztof Siwoń)