Rynek filmowy w Polsce
Tytuł:
- Rynek filmowy w Polsce
Autorzy:
- Anna Wróblewska
Wydawca:
- Wydawnictwo Wojciech Marzec
Wydanie:
- Warszawa 2014
Liczba stron:
- 250
Opis
Jakie są główne tendencje w produkcji, dystrybucji filmowej i promocji polskiego filmu po 2005 roku? Czy sytuacja rodzimej kinematografii jest dobra i stabilna, a wsparcie finansowe płynące w dużej mierze ze środków publicznych – wystarczające? Co zrobić, by jeszcze bardziej zainteresować rodzimym kinem polskiego widza? Które gatunki filmowe i tytuły cieszyły się na przestrzeni ostatnich lat największą popularnością? Gdzie szukać pomysłów, a gdzie – pieniędzy na film?
O tym wszystkim traktuje ta książka, której autorka w ciekawy sposób przedstawia i omawia wyniki swych pionierskich badań. Oczywiście, nie wszystko da się zamknąć w tabelkach i cyfrach – szczególnie, jeśli mówimy o dziedzinie, w której bardzo istotne okazują się czynniki „miękkie”, związane z chociażby sukcesami twórców i ich dzieł na arenie międzynarodowej, czy odpowiedzi na potrzeby coraz bardziej wymagającego i świadomego widza. Bo to on ma na tym rynku pozycję dominującą, decydując o zakupie biletu na polski film, uczestnictwie w letnim festiwalu filmowym czy skorzystaniu z coraz szerszej oferty legalnego oglądania filmów w nowych mediach.
I, ostatecznie, to właśnie widz ma zawsze rację.
Wydanie książki „Rynek filmowy w Polsce” współfinansował Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Spis treści
Przedmowa i podziękowania 5
Rozdział I. Przemiany ekonomiczne i prawne branży filmowej w Polsce po II wojnie światowej 7
1.1 System ekonomiczno-prawny kinematografii w Polsce komunistycznej 9
1.2 W stronę Ustawy o kinematografii. Polska kinematografia po 1989 roku 19
Rozdział II. Najważniejsze instytucje i akty prawne współczesnej polskiej kinematografii 33
2.1 Europejskie kino. Podłoże i filozofia systemu 33
2.2 Infrastruktura europejskiego przemysłu filmowego 40
2.3 Film a kinematografia 57
Rozdział III. Produkcja filmowa w Polsce. Główne tendencje 61
3.1 Ustawa o kinematografii i Polski Instytut Sztuki Filmowej 61
3.2 Inne kluczowe akty prawne 66
3.3 Instytucje centralne związane z polską kinematografią oraz przedstawicielstwa programów europejskich 70
3.4 Regionalne fundusze filmowe i film commission 74
3.5 Organizacje i stowarzyszenia w branży filmowej 76
3.6 Producenci 78
3.7 Dystrybutorzy i agencje sprzedaży 83
3.8 Kina w Polsce 86
Aneks do Rozdziału III 97
Rozdział IV. Tendencje w fabularnej produkcji filmowej w latach 2006-2011 113
4.1 Przegląd fabularnej produkcji filmowej od 2006 roku 113
4.2 Źródła finansowania polskiego filmu fabularnego 130
4.3 Analiza ekonomiczna produkcji filmowej w latach 2007-2011. Udział środków publicznych w produkcji filmowej w Polsce. Średni budżet filmu 139
Aneks do Rozdziału IV 145
Rozdział V. Preferencje kinowe Polaków. Kultura filmowa w Polsce 153
5.1 Tendencje w dystrybucji filmowej w Polsce 153
5.2 Kultura filmowa w Polsce. Festiwale filmowe 164
Aneks do Rozdziału V 174
Rozdział VI. Szanse i zagrożenia produkcji fabularnej w Polsce. Analiza strategiczna sektora 183
6.1 Makrootoczenie sektora produkcji filmów fabularnych 184
6.2 Analiza pięciu sił Portera. Atrakcyjność sektora 193
6.3 Szanse i zagrożenia sektora produkcji filmów fabularnych 199
Zakończenie 203
Bibliografia 211
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki