Kino polskie po roku 1989

Tytuł:
- Kino polskie po roku 1989
Redaktorzy:
- Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur
Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Wydanie:
- Bydgoszcz 2007
Liczba stron:
- 339
Opis
Pod powierzchnią „nijakości” polskiego kina ostatnich lat kryje się wiele różnorodnych zjawisk: kino autorskie i komercyjne, kasowe i nieznajdujące widzów, nawiązujące do kina sprzed przełomu i zdecydowanie się od niego odcinające, zmagające się z przeszłością i teraźniejszością oraz traktujące je czysto instrumentalnie, kino dawnych mistrzów i filmy debiutantów, rozliczenia z narodową historią, wysokobudżetowe adaptacje literatury, produkcje wzorowane na amerykańskim kinie sensacyjnym, uwolnione od misji politycznej osobiste kino autorskie, reżyserskie debiuty, stawiające krytyczną diagnozę kapitalistycznej rzeczywistości, wreszcie publiczność posiadająca stare przyzwyczajenia i nowe oczekiwania. Zdaniem niniejszego tomu jest odkrycie tej różnorodności.
ze Wstępu
Spis treści
Daria Mazur, Piotr Zwierzchowski, Wprowadzenie 7
I
Agnieszka Morstin-Popławska, Zrozumieć sens zapamiętanego. Wybrane aspekty ukazywania przeszłości w kinie polskim lat 90. 11
Joanna Preizner, Trudne sąsiedztwo — obraz relacji polsko-żydowskich w polskiej kinematografii po 1989 roku 28
Mariusz Guzek, Symbolika „Solidarności" w polskiej komedii po 1989 roku 37
Daria Mazur, Prymat doświadczenia religijnego nad instytucjonalnością. Obraz duchowieństwa w filmach Faustyna Jerzego Łukaszewicza i Prymas. Trzy lata z tysiąca Teresy Kotlarczyk 48
Natasza Korczarowska, „Od Historii do prywatności". Transformacja mitologii „małej ojczyzny" po 1989 roku na przykładzie twórczości filmowej Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka 62
II
Marek Haltof, Narodowe nostalgie. Uwagi o współczesnych adaptacjach klasyki literackiej 79
Katarzyna Wajda, Nic dwa razy? Pierścionek z orłem w koronie Andrzeja Wajdy jako spóźnione pożegnanie polskiej szkoty filmowej 88
Barbara Giza, Wyspiański — Wajda — Smarzowski. Sto lat Wesela 104
III
Katarzyna Taras, Ideologia jest kobietą 115
Adam Wyżyński, Polskie kino wyrusza w drogę 123
Agnieszka Przepiórska, Ucieczka do kapitalizmu — ucieczka od kapitalizmu. Analiza porównawcza 300 mil do nieba Macieja Dejczera i Zmruż oczy Andrzeja Jakimowskiego 139
Jadwiga Mostowska, Młody bohater jako medium diagnozy współczesnej rzeczywistości w fabularnym filmie polskim po 1989 roku. Rozpoznanie tematyki 148
Ewelina Konieczna, Kto ogląda polskie filmy? Pytania o funkcje polskiego filmu fabularnego w życiu młodzieży akademickiej 164
IV
Konrad Klejsa, Trudna sztuka bycia mężczyzną, inteligentem, Polakiem... Problemy z tożsamością w filmach Marka Koterskiego 177
Sławomir Bobowski, Albertynka — cud dziewczynka Okrągłego Stołu i co z niej wyrosło. O filmach Marka Koterskiego po roku 1989 194
Justyna Hołyńska, Kino autorskie Jerzego Stuhra 201
Artur Majer, Śmieszne, zabawne, dowcipne —o komediach Juliusza Machulskiego 214
Marcin Adamczak, Długie trwanie modernizmu. Trzy kolory: Niebieski i Trzy kolory: Czerwony Krzysztofa Kieślowskiego 229
V
Łucja Demby, Dlaczego śpiewają? Rola muzyki w Ucieczce z kina „Wolność" Wojciecha Marczewskiego 245
Małgorzata Jakubowska, WOjaCZEK przez szybę 259
Magdalena Wichrowska, Teraźniejszość uwikłana w przeszłość — problemy egzystencjalne bohaterów Ciszy Michała Rosy 276
VI
Arkadiusz Lewicki, Erotyzm w kinie polskim po roku 1989 285
Magdalena Saryusz-Wolska, „Milczkiem żwawo jedli". Obyczaje kulinarne w filmie polskim 249 Iwona Grodź, Demon Ostrołuku czy „upadająca" sztuka? O polskiej animacji komputerowej na przykładzie Katedry i Sztuki spadania Tomasza Bagińskiego 309
VII
Indeks filmów 320
Indeks nazwisk 328
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej
Tadeusz Szczepański
-
Filmoterapia
Małgorzata Kozubek