Kino polskie po roku 1989
Tytuł:
- Kino polskie po roku 1989
Redaktorzy:
- Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur
Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Wydanie:
- Bydgoszcz 2007
Liczba stron:
- 339
Opis
Pod powierzchnią „nijakości” polskiego kina ostatnich lat kryje się wiele różnorodnych zjawisk: kino autorskie i komercyjne, kasowe i nieznajdujące widzów, nawiązujące do kina sprzed przełomu i zdecydowanie się od niego odcinające, zmagające się z przeszłością i teraźniejszością oraz traktujące je czysto instrumentalnie, kino dawnych mistrzów i filmy debiutantów, rozliczenia z narodową historią, wysokobudżetowe adaptacje literatury, produkcje wzorowane na amerykańskim kinie sensacyjnym, uwolnione od misji politycznej osobiste kino autorskie, reżyserskie debiuty, stawiające krytyczną diagnozę kapitalistycznej rzeczywistości, wreszcie publiczność posiadająca stare przyzwyczajenia i nowe oczekiwania. Zdaniem niniejszego tomu jest odkrycie tej różnorodności.
ze Wstępu
Spis treści
Daria Mazur, Piotr Zwierzchowski
Wprowadzenie 7
I
Agnieszka Morstin-Popławska
Zrozumieć sens zapamiętanego. Wybrane aspekty ukazywania przeszłości w kinie polskim lat 90. 11
Joanna Preizner
Trudne sąsiedztwo — obraz relacji polsko-żydowskich w polskiej kinematografii po 1989 roku 28
Mariusz Guzek
Symbolika „Solidarności" w polskiej komedii po 1989 roku 37
Daria Mazur
Prymat doświadczenia religijnego nad instytucjonalnością. Obraz duchowieństwa w filmach Faustyna Jerzego Łukaszewicza i Prymas. Trzy lata z tysiąca Teresy Kotlarczyk 48
Natasza Korczarowska
„Od Historii do prywatności". Transformacja mitologii „małej ojczyzny" po 1989 roku na przykładzie twórczości filmowej Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka 62
II
Marek Haltof
Narodowe nostalgie. Uwagi o współczesnych adaptacjach klasyki literackiej 79
Katarzyna Wajda
Nic dwa razy? Pierścionek z orłem w koronie Andrzeja Wajdy jako spóźnione pożegnanie polskiej szkoty filmowej 88
Barbara Giza
Wyspiański — Wajda — Smarzowski. Sto lat Wesela 104
III
Katarzyna Taras
Ideologia jest kobietą 115
Adam Wyżyński
Polskie kino wyrusza w drogę 123
Agnieszka Przepiórska
Ucieczka do kapitalizmu — ucieczka od kapitalizmu. Analiza porównawcza 300 mil do nieba Macieja Dejczera i Zmruż oczy Andrzeja Jakimowskiego 139
Jadwiga Mostowska
Młody bohater jako medium diagnozy współczesnej rzeczywistości w fabularnym filmie polskim po 1989 roku. Rozpoznanie tematyki 148
Ewelina Konieczna
Kto ogląda polskie filmy? Pytania o funkcje polskiego filmu fabularnego w życiu młodzieży akademickiej 164
IV
Konrad Klejsa
Trudna sztuka bycia mężczyzną, inteligentem, Polakiem... Problemy z tożsamością w filmach Marka Koterskiego 177
Sławomir Bobowski
Albertynka — cud dziewczynka Okrągłego Stołu i co z niej wyrosło. O filmach Marka Koterskiego po roku 1989 194
Justyna Hołyńska
Kino autorskie Jerzego Stuhra 201
Artur Majer
Śmieszne, zabawne, dowcipne —o komediach Juliusza Machulskiego 214
Marcin Adamczak
Długie trwanie modernizmu. Trzy kolory: Niebieski i Trzy kolory: Czerwony Krzysztofa Kieślowskiego 229
V
Łucja Demby
Dlaczego śpiewają? Rola muzyki w Ucieczce z kina „Wolność" Wojciecha Marczewskiego 245
Małgorzata Jakubowska
WOjaCZEK przez szybę 259
Magdalena Wichrowska
Teraźniejszość uwikłana w przeszłość — problemy egzystencjalne bohaterów Ciszy Michała Rosy 276
VI
Arkadiusz Lewicki
Erotyzm w kinie polskim po roku 1989 285
Magdalena Saryusz-Wolska
„Milczkiem żwawo jedli". Obyczaje kulinarne w filmie polskim 249
Iwona Grodź
Demon Ostrołuku czy „upadająca" sztuka? O polskiej animacji komputerowej na przykładzie Katedry i Sztuki spadania Tomasza Bagińskiego 309
VII
Indeks filmów 320
Indeks nazwisk 328
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Cybulski. Podwójne salto
Dorota Karaś