Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka
Tytuł:
- Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka
Redaktorzy:
- Konrad Klejsa, Ewelina Nurczyńska-Fidelska
Wydawca:
- Rabid
Wydanie:
- Kraków 2008
Liczba stron:
- 532
Opis
Historia i polityka w istotny sposób warunkowały dzieje kina polskiego. Poszczególne nurty i tendencje, biografie twórców, okoliczności produkcji i i dystrybucji konkretnych dzieł oraz ich recepcja są bardzo często wyrazem owych dramatycznych dla każdej sztuki związków.
W niniejszej publikacji odnajdzie Czytelnik prace ujmujące problem „kino a polityka" z różnych punktów widzenia, zogniskowanych wokół kwestii pamięci kolektywnej, reprezentacji wydarzeń historycznych i strategii oporu wobec dominującego modelu ideologicznego.
Spis treści
Słowo wstępne 11
FILM I PROPAGANDA
Inga Leśniewska
Wpływ polityki na filmy dokumentalne o tzw. Ziemiach Odzyskanych. Studium przypadków 15
Joanna Preizner
Czytając między klatkami — stalinowski PRL w etiudach studentów łódzkiej szkoły filmowej z lat 1949-1954 33
Jolanta Lemann-Zajicek
Marzec '68 w szkole filmowej w Łodzi. Wydarzenia i konsekwencje 47
„SZKOŁA POLSKA": REINTERPRETACJE
Alicja Helman
Kilka refleksji o inspiracjach stylistycznych „szkoły polskiej" 61
Jan Rek
Faraon Jerzego Kawalerowicza — wielki sen PRL-u 77
WAJDA. GLOSSARIUSZ
Mirosław Przylipiak
Refleksja nad dokumentalizmem w filmach fabularnych Andrzeja Wajdy 97
Tadeusz Lubelski
Przedwiośnie Andrzeja Wajdy. Dzieje niezrealizowanego projektu 119
DWUGŁOS O ILUMINACJI
Tomasz Kłys
Polifonia i naoczność idei: Iluminacja Krzysztofa Zanussiego 141
Don Fredericksen
Iluminacja Krzysztofa Zanussiego: psychologiczna forma i duchowa diagnostyka 165
KIEŚLOWSKI METAFIZYCZNY
Costica Bradatan
„Terror historii" w Przypadku Krzysztofa Kieślowskiego 177
Karl Skutski
Krzysztof Kieślowski: apostoł świeckiego humanizmu w nowej Europie 197
ŚWIADECTWA „SOLADARNOŚCI"
Adam Wyżyński
Filmowe świadectwa narodzin „Solidarności" i ich trudna droga na ekran 219
Ewelina Nurczyńska-Fidelska
Między elegią a komedią. Obrazy stanu wojennego w kinie polskim 237
Konrad Klejsa
Pamięć i paralaksa. Notatki o filmie nowelowym Solidarność Solidarność 253
POLSKIE KINO WSPÓŁCZESNE — SPOJRZENIA Z ODDALI
Michael Goddard
„Figura" postkomunistycznego pożądania? Role Katarzyny Figury, albo: jak polskie kino stawało się „popularne" 275
Paul Coates
Ideologie sacrum i profanum: „Europa" oraz „wieś i miasto" w kinie polskim po 1989 roku 287
KRAINY DZIECIŃSTWA, KRAINY PAMIĘCI
Natasza Korczarowska
Dzieciństwa raj (nie)utracony? Dziecko — polityka — świadectwo 299
Alicja Kisielewska
Na przekór mitom. Obraz Kresów Wschodnich w Bożej podszewce Izabelli Cywińskiej 309
Magdalena Saryusz-Wolska
Gdańskie ścieżki pamięci w perspektywie literackiej i filmowej 323
Kamila Żyto
Niebezpieczne związki — historia stosunków polsko-sowieckich w twórczości Roberta Glińskiego 335
SKRYWANE NAMIĘTNOŚCI
Grażyna Stachówna
Socjalistyczne romanse, czyli gorzko-słodkie losy melodramatu w PRL-u 353
Elżbieta Durys
Introdukcja w świat męski: Zaklęte rewiry Janusza Majewskiego 365
Mariola Marczak
Zanussi namiętny 377
DYLEMATY KRYTYKI
Margarete Wach
Happening w tresorze. Polskie kino a filmowe strategie subwersji w Europie Środkowej i Wschodniej (1945-1989) w świetle zachodniej recepcji 395
Iwona Guść
Zdiagnozowany: „artysta osobny" ze skłonnością do groteski, outsiderstwa, błazeństwa, minoderii i wielu innych odchyleń od normy... Szkic o recepcji twórczości Andrzeja Kondratiuka 413
WOKÓŁ DOKUMENTU
Andrzej Michalak
Przełom w polskim dokumencie — program artystyczny „szkoły krakowskiej" w kontekście przemian kulturowych i politycznych lat 1968 — 1971 435
Małgorzata Jakubowska
Trzy razy Dworzec Krzysztofa Kieślowskiego 447
POZA KINO GŁÓWNEGO NURTU
Sarah Bowen
Krajobraz i wyobrażenia w filmach Jerzego Kuci 465
Andrzej Pitrus
Natalia LL i jej filmy z lat siedemdziesiątych — poza konceptualizm 475
NOWE PERSPEKTYWY
Andrzej Gwóźdź
DVD jako paramedium kina, czyli historia filmu po nowemu (na przykładzie filmów Kazimierza Kutza) 489
Indeks Wmów 511
Indeks nazwisk 523
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała
-
Róża
Andrzej Szpulak