Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym
Tytuł:
- Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym
Autorzy:
- Sebastian Jagielski
Wydawca:
- Universitas
Wydanie:
- Kraków 2013
Liczba stron:
- 556
Opis
Przekrojowa historia ekranowych obrazów homospołeczności i homoseksualnych męskich pasji w kinie polskim w ujęciu Sebastiana Jagielskiego to lektura niezwykle pasjonująca. Autor postanowił prześwietlić całą historię polskiego kina fabularnego pod kątem mniej lub bardziej ukrytych czy aluzyjnych przedstawień zjawisk homoerotycznych rodzaju męskiego. Ich sekretną obecność Jagielski tropi na przestrzeni blisko ośmiu dekad – poczynając od jeszcze przedwojennych Ślubów ułańskich Mieczysława Krawicza z 1934 r. aż po Salę samobójców(2011) Jana Komasy.
Spis treści
Podziękowania 9
Wprowadzenie. Męska homospołeczność, odmieniec i polskie kino 11
W stronę teorii queer 17
Anatomia męskiego pragnienia homospołecznego 25
Kino, męskość i pragnienie 40
Każdemu wolno kochać, czyli karnawał odmieńców w filmach dwudziestolecia międzywojennego 55
Bodo, kamp i homoeroci 55
Maskarady Michała Waszyńskiego 76
Kino jako ucieczka: Szczepko, Tońko i ich męski związek 88
Przestrzeń fantazji: Druga młodość i gwiazda jak z Wagnera 108
Ułani, chłopcy malowani 131
„Wspólnota cierpienia i śmierci". Homoseksualne fantazmaty w filmowych adaptacjach utworów Jarosława Iwaszkiewicza 149
Kino dziedzictwa 150
Gra w ciuciubabkę 160
Gdy spadają anioły 186
Trójkąty erotyczne 211
Stracona noc 212
Brzezina 220
Kochankowie z Marony 235
Poza granicami widzialności. Naród, polityka i męskie pragnienie w filmach okresu PRL-u 243
Ziemia obiecana, czyli blask męskiego związku 265
Film kumpelski 268
Narodowa kontra męska wspólnota 273
Ciało idealne i antyciało 285
Naród i seksualność 303
Barwy ochronne, czyli kropla szaleństwa 309
Język ukrycia 313
Kamuflaż 318
Pragnienie zakazu 324
Dysydentyzm polityczny i seksualny 340
Rytuały dominacji. Odmieńcy w relacjach przemocy w filmach schyłkowego okresu PRL-u 349
Sadomasochistyczne fantazje a zmierzch PRL-u 351
Cień ojca 363
Paranoja i morderstwo 367
„Homopotwory" 374
Męskość w warunkach obozów zagłady Nazistowscy bracia 382
Obozowa homospołeczność i jej Inny Horror kobiecości 403
„Ta owładnięta strachem męskość". Męski etos i homofobia w filmach z lat 90. i 2000. 413
Kryzys męskości 415
„Duch męskości wzmożonej". Kino Władysława Pasikowskiego 423
Narodziny polskiego herosa 426
Melancholia heteroseksualna i wymiana kobiet 432
„Tylko męska przyjaźń jest coś warta" 438
Hiperboliczne identyfikacje 443
Upadek herosa 448
Gej z laleczką Pindi. Wizerunki homoseksualistów w kinie współczesnym 452
„Potworny pedał" 455
Gej bity — gej modny 469
Zakończenie. Mężczyźni z szafą 489
Nota bibliograficzna 495
Bibliografia 497
Indeks filmów 523
Indeks osób 535
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska