O polskich filmach
Tytuł:
- O polskich filmach
Redaktorzy:
- Ryszard Koniczek
Autorzy:
- Konrad Eberhardt
Wydawca:
- Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
Wydanie:
- Warszawa 1982
Spis treści
Ryszard Koniczek
Własnym głosem o filmach polskich 5
RAZEM I OBOK „POLSKIEJ SZKOŁY" (1958-1968)
Wierność bez nagrody 29
Miasteczko: mit nienaruszony 34
W kręgu neoschematyzmu 39
Miejsce dla Bellmeyera 45 „Guernica" Jana Rybkowskiego 48
Samson wśród Filistynów 52
Konkret i psychologia 57
Świadectwo dojrzałości 62
Somosierra leży w Bieszczadach? 65
Nowy film, lecz dawne spory 69
Niespłacony dług wspomnieniom 72
Głos z ciemności 79
Opowieść o czasie wewnętrznym 79
Przeciw niepamięci 83
Przez różowe okulary 89
Spór z historią? Spór z legendą? 92
Katastrofa optymistyczna 96
Kino papy w konwulsji big-beatu 99
Noemi w obliczu apokalipsy 103
Świat sparaliżowany 107
Skolimowski 112
Komedia pomyłek i jej aktorzy 132
Wygnanie z Arkadii 147
Wokulski, czyli obcy 152
TYDZIEN PO TYGODNIU (1969-1973)
W dwadzieścia trzy lata później 159 Wajda — epoka błękitna 162
Czy Hiob uwspółcześniony? 164
Ich troje i przyroda 171
Powrót do spraw rozstrzygniętych 174
Jest taki niewdzięczny temat... 177
Spory wokół estetyki 179
Filmy minione, fakty dokonane 184
Czy zmieniają się? Czy pozostają tacy sami? 189
W krainie cieni 192
Świadectwo prawdy, świadectwo mitu 195
Odtwarzać czy zmyślać? 197
Bardzo dziwna komedia 203
Młodzi — teraźniejszość polskiego filmu 205
Epitafium 211
„Chciałbym w życiu coś wielkiego zrobić..." 214
Wybitne dzieło i zgorszeni widzowie 220
Zwrot w polskim filmie kryminalnym 222
Siła faktów, słabość literatury 225
„Jakiś naród wstał w ciemności dymie" 229
Film o nafcie, czy o urodzie życia? 234
Skomplikowani prości ludzie 238
Nazajutrz po kataklizmie 241
„Lecz przerażenie większe porywa, gdy spojrzę w siebie" 248
W co się bawić, jak się bawić 253
Odpowiedź na list 257
Kilof i mózg elektronowy 260
Film polski — film aktorski 262
Temat jak otchłań 271
Nowoczesne intencje niezupełnie w porę 274
Anachroniczny, czy aktualny? 278
Sugestywny, ale niedomyślany 281
Prowincja jest stanem duszy 285
Czy bronić widzów przed Olbrychskim? 288
Czy godzić się na połowiczność? 291
Nos Kleopatry 296
Poezja symetrii 299
Widzieć filmy w perspektywie 303
Historia, mit i teraźniejszość 309
Młode kino, ale czy rzeczywiście młode? 314
Jak obcować z duchami 322
Ja też o Koperniku 325
W gąszczu symboli 328
Maliszowie 332
Zmanierowany motyl 334
Źle jest wiedzieć za mało, ale... 338
Kandydat i komisja 340
Sny sprzed potopu 343
ZACZĘTY ROZDZIAŁ (1974-1976)
Piszczyk raz jeszcze 357
Piękna choroba polskiego filmu 360
Świat bez grzechu 368 „Ziemia" czy „wieś"? 377
Było to dawno — czy wczoraj? 380
Ruch w dół, ruch w górę 389
„Prawo moralne we mnie" 400
Niekonwencjonalna szkoła życia 409
Głos niepowołanych 417
Trzy razy magia kina 422
Świat z pozoru rozpoznany 428
Publiczna obrona tez filmowych 434
Konkuruje z kinem, czy je uzupełnia? 439
Odwrócić kolejność 448
Szansa: autorski film historyczny 454
To nie ja wybrałam film, to film mnie wybrał. Rozmowa z Beatą Tyszkiewicz 460
Indeks nazwisk 471
Indeks tytułów filmów 478
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender