Przestrzeń w kulturze współczesnej. Podziemia. Konteksty kulturowe. Film. Tom 4
Tytuł:
- Przestrzeń w kulturze współczesnej. Podziemia. Konteksty kulturowe. Film. Tom 4
Autorzy:
- Daria Mazur
Wydawca:
- Wydawnictwo UKW
Wydanie:
- Bydgoszcz 2018
Liczba stron:
- 214
Opis
Proponowana książka służy odsłonięciu jak najszerszego spektrum odniesień dla kategorii podziemia, która rozpatrywana jest zarówno w realizacjach opartych na jej dosłownym znaczeniu, jak i symbolicznym, wraz z kulturowo utrwaloną metaforyką. Dobór tekstów zamieszczonych w monografii pozwolił na zaprezentowanie bogactwa kontekstów (politycznych, historycznych, społecznych, emocjonalnych, mentalnościowo-psychologicznych, kulturowych), w których podziemia mogą być postrzegane, definiowane, czy też redefiniowane. To propozycja panoramicznej wizji tytułowej sfery, jako efektu interdyscyplinarnej konfrontacji perspektyw specjalistów różnych dziedzin, przy jednoczesnym zachowaniu spójności proponowanego zbioru, wyrażającej się w jego antropologicznym charakterze.
Spis treści
Wstęp 7
Konteksty kulturowe
Aleksandra Wójtowicz
Obiekty-idee, propozycja interpretacji procesów kulturowych 13
Jadwiga Hučková
Podziemny Kraków lat 80. Polityka i kultura 24
Łukasz Bukowiecki
Warszawskie podziemia – między atrakcją turystyczną
a miejscem pamięci 39
Piotr Kulpa
Wyścigi rowerowe zstępują do podziemia, czyli czego
od rywalizacji oczekują współcześni ludzie 54
Ryszard Strzelecki
Performans a „głębia” człowieka 64
Melisa Kuźniar
„Podziemia” fizyczności i osobowości aktora – jego przestrzeń
i eksploracje w „sztuce aktorskiej” teatru postgrotowskiego 80
Łucja Demby
Mistrz w suterenie. Podziemny świat Mistrza i Małgorzaty
Michaiła Bułhakowa 90
Spis treści
Film
Daria Anna Urbańska
„Oni mają klasę ale na nikogo nie pozują, potrafią myśleć ale
bez patosu, są intelektualistami jak cholera i wiedzą wszystko
(…), chociaż na nic się nie silą i nie gadają (…) zbyt dużo,
i bardzo przypominają Chrystusa”. Obraz podziemnych
w powieści Jacka Kerouaca i jej adaptacji filmowej 105
Ilona Copik
„Święta” i „przeklęta” – symbolika kopalni w nowym
„kinie śląskim” 118
Joanna Preizner
Gdzie był wtedy Człowiek? Rozważania wokół W ciemności
(In the darkness, 2012) Agnieszki Holland 137
Roman Włodek
Bezimienni bohaterowie, czyli policja kontra
przestępcze podziemie 156
Daria Mazur
Podziemie kryminalne związane z handlem kobietami –
o dwóch filmach z okresu międzywojnia 170
Łukasz Wróblewski
Podziemia w twórczości Davida Finchera 184
Monika Bator
Przedwojenny inteligent na zapadłych peryferiach. Publicystyka
Stefanii Heymanowej-Majewskiej na łamach kieleckiego
„Słowa Ludu” w latach 50. i 60. XX wieku 200
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender