Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego
Tytuł:
- Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego
Autorzy:
- Piotr Pomostowski
Wydanie:
- Poznań, 2018
Liczba stron:
- 228
Opis
Autor w sposób wszechstronny analizuje funkcję i znaczenie muzyki w filmach Romana Polańskiego – zmienność tej muzyki w relacji z poetyką konkretnych gatunków filmowych. Punktem zwrotnym w twórczości Polańskiego w odniesieniu do muzyki filmowej była przedwczesna śmierć poznańskiego kompozytora, Krzysztofa Komedy, który miał duży wpływ na całą wczesną twórczość reżysera, był pierwszym kompozytorem Polańskiego i napisał muzykę aż do dziesięciu jego filmów. Po śmierci Komedy Roman Polański współpracował z różnymi kompozytorami przy paru projektach (z Philippem Sardem, Wojciechem Kilarem i Alexandrem Desplatem zrealizował po trzy filmy) oraz przy pojedynczych produkcjach (np. z Ennio Moricone).
Książka składa się z pięciu rozdziałów. Rozważania na temat funkcji muzyki w poszczególnych okresach twórczości Polańskiego mają charakter diachroniczny z uwagi na istotną tutaj ewolucję umiejętności reżysera w kontekście funkcjonalizowania muzyki w dziele filmowym. Poza wnikliwym opisem funkcji muzyki jako jednego z elementów języka filmu, przedstawiono interdyscyplinarne spojrzenie na dzieło filmowe, które już w samej swej strukturze przejawia cechy utworu muzycznego. Tyczy się to zwłaszcza wczesnych prac Romana Polańskiego oraz jego dzieł najnowszych.
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska