Juliusz Machulski

Juliusz Machulski, fot. Romuald Pieńkowski, źródło: Fototeka FN?>

Juliusz Machulski, fot. Romuald Pieńkowski, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny, scenarzysta, aktor, producent, literat. Urodził się 10 marca 1955 roku w Olsztynie. W latach 1973-1974 studiował filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1978; dyplom w 1980). W latach 1984-1985 studiował na kalifornijskiej uczelni Cal-Arts.

Zanim zadebiutował pełnometrażowym filmem fabularnym Vabank (1981), zrealizował krótki dokument Zrób to sam (1978) oraz średniometrażową fabułę telewizyjną z cyklu „Sytuacje rodzinne” – Bezpośrednie połączenie (1979). Vabank przyniósł mu popularność, uznanie krytyki i szczodrość festiwalowych jurorów (nagrody w Koszalinie, Gdańsku, Karlowych Warach, Manili, Cattolicy, Vevey, Marsylii). Osadzona w latach trzydziestych pełna suspensu i nieoczekiwanych zwrotów akcji komedia kryminalna o legendarnym kasiarzu i nieprzepadającym za nim właścicielu podejrzanego banku imponowała perfekcyjną realizacją, trafną obsadą, a nade wszystko – finezyjnym scenariuszem. Podobnie jak jej sequel – Vabank II, czyli riposta (1984). Te dwa filmy przedzielił Machulski efektowną Seksmisją (1983; nagrody w Gdańsku, Łagowie, Syrenka Warszawska, Złota Kaczka), utrzymaną w poetyce science fiction, zabawną opowiastką o dwóch mężczyznach poddanych hibernacji, którzy obudzili się z niej po półwieczu, gdy na Ziemi w wyniku nuklearnego kataklizmu męski gatunek został całkowicie wyniszczony. W kolejnych filmach konsekwentnie doskonalił charakter filmowego pisma: Kingsajz (1987; nagrody w Gdyni, Brukseli, Avoriaz, Złota Kaczka) to baśniowa komedia rozgrywająca się w Szuflandii, w której mieszkają krasnoludki marzące o przeniesieniu się za pomocą tytułowego preparatu do krainy osobników o normalnym wzroście, Déjà vu (1989) – błyskotliwa, pełna humoru oraz zabawnych filmowych cytatów i odnośników historia amerykańsko-rosyjskich porachunków gangsterskich na terenie budującej komunizm sowieckiej Rosji.

W tonacji bardziej serio utrzymany jest V.I.P. (1991), pełen sensacji, ale i obserwacji obyczajowych, a przede wszystkim Szwadron (1992; nagrody w Gdyni), w którym reżyser spogląda na powstanie styczniowe oczyma tłumiących je żołnierzy tytułowego oddziału, czy rozgrywający się współcześnie serial telewizyjny – Matki, żony i kochanki (1995-1995).

Filmem Girl Guide (1995; Złote Lwy w Gdyni), „kolażem rockendrollowo-szpiegowsko-góralskim”, zrealizowanym – jak sam wyznaje – metodą grunge'owego graffiti, gdzie pozornie nic do siebie nie pasuje, a jednak składa się na koherentną całość, powrócił do komediowego entourage’u, który udanie kontynuuje w filmach kolejnych, utrzymanych najczęściej w formule komedii sensacyjno-kryminalnych, bogato czerpiących z historii X Muzy: Kiler (1997; nagroda w Gdyni, Brylantowy Bilet, Złota Kaczka), Kiler-ów 2-óch (1999), Pieniądze to nie wszystko (2001), Vinci (2004; nagroda w Gdyni, 2 Orły). Interesująco prezentuje się również Kołysanka (2010; nagroda w Odessie), jego pastiszowe spojrzenie na filmowy horror.

Juliusz Machulski jest także uzdolnionym aktorem, wystarczy wymienić jego role w Personelu (1975) Krzysztofa Kieślowskiego czy Lekcji martwego języka (1979) Janusza Majewskiego, a także świetnym literatem, czego dowodem nie tylko scenariusze jego filmów, ale i błyskotliwie napisana, z humorem ale i życiową refleksją, autobiograficzna książka Hitman (2012). Jest również uznanym producentem, założycielem i kierownikiem artystycznym Studia Filmowego „Zebra”. W latach 1989-1991 był członkiem Komitetu Kinematografii, w latach 2003-2008 – prezesem Polskiej Akademii Filmowej, a w latach 2005-2008 oraz od roku 2011 – członkiem Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Jerzy Armata

Bibliografia

Książki:

Autorzy kina polskiego, T. 2., red. Grażyna Stachówna, Bogusław Zmudziński, Kraków 2007.

Hollender B., Od Wajdy do Komasy, Warszawa 2014.

Machulski J., 19. południk: komedia political fiction, Warszawa 2003.

Machulski J., Hitman, Warszawa 2012.

Machulski J., Seksmisja, Warszawa 2002.

Majer A., Kino Juliusza Machulskiego, Warszawa 2014.

Stachówna G., Zmudziński B., Autorzy kina polskiego T.2., Kraków 2004.

Zwierzchowski P., Mazur D., Kino polskie po roku 1989,Bydgoszcz 2007.

 

Artykuły:

Bratkowski P., Riposta, czyli wiara w kino, „Kino” 1985, nr 9, s. 10-13.

Demidowicz K., Kingsajz, „Film” 1996, nr 2 , s. 94-95.

Kaczmarek M., Scenariusz dla kobiet, „Film & TV Kamera” 2008, nr 4, s. 96-98.

Kołodyński A., Kierunek - retro z zakrętami, „Kino” 1983, nr 1, s. 17-20.

Kosiński A., Kiler-ów 2-óch, „Cinema Polska” 1999, nr 1, s. 38-42.

Łepkowska I., Igraszki z widzem, „Film” 1983, nr 49, s. 8-9; 18.

Łepkowska I., Za co kochamy Machulskiego?, „Film” 1985, nr 21, s. 18-19.

Madurowicz M., Kiler, „Cinema Polska” 1997, nr 10, s. 66-69.

Mazierska E., Miasto jak każde? Warszawa w „Girl guide” i „Kilerze” Juliusza Machulskiego, „Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 28, s. 189-202.

Pawlicki M., Machulski, „Film” 1987, nr 14, s. 3-5.

Salwa O., Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o "Seksmisji" a boicie się zapytać, „Film - Wyd. spec. 100 lat...” 2008, s. 20-22.

 

Wywiady:

Janicka B., Ciekawiej niż w kinie. Z Juliuszem Machulskim rozmawia Bożena Janicka, „Kino” 1996, nr 2, s. 18-22.

Janicka B., Ciekawsze życie, „Film” 1988, nr 17, s. 3-5.

Kosiński A., Przynajmniej milion widzów, „Cinema Polska” 1999, nr 1, s. 44-45.

Najsztub P., Kiedy płaczę, „Przekrój” 2008, nr 51-52, s. 42-45.

Rogalska M., Uczłowieczenie krytyka filmowego przez sztukę, „Cinema Polska” 2003, nr 3, s. 36-41.

Sadowska M., Jestem z miasta, „Film” 1998, nr 5, s. 114-115.

Sadowska M., Chodzi o to, żeby było śmiesznie. Z Juliuszem Machulskim rozmawia..., „Kino” 1997, nr 10, s. 23-24.

Sadowska M., Zdaniem dinozaura, „Przekrój” 2005, nr 17, s. 56-57.

Sendecka M., Przewietrzyć słowiańszczyznę, „Magazyn Filmowy SFP” 2008, nr 2, s. 14-17.

Smader H., Reżyser nie może powiedzieć „nie wiem”, „Film” 2004, nr 6, s. 62-64.

Szczygieł A., Zalewski I., Juliusz Machulski. Jestem lajtowym reżyserem, „Film” 2003, nr 3, s. 34-37.

Subbotko D., Więcej humoru w narodzie poproszę, „Gazeta Wyborcza” 22-23.09.2012, nr 222, s. 26-28.

Szczerba J., Bielas K., Seks był wabikiem, „Gazeta Wyborcza - Duży Format” 2008, nr 34, s. 2-5.

Śmiałowski P., Uśmiechniesz się tylko raz - gdy otworzysz kasę, „Kino” 2012, nr 3, s. 10-15.

Żakowski J., Rak na bezrybiu, „Film” 2008, nr 11, s. 66-72.