Aleksander Ford
Reżyser filmowy, scenarzysta. Urodził się 24 listopada 1908 roku w Kijowie – zmarł 4 kwietnia 1980 roku w Naples na Florydzie. Podczas studiów historii sztuki na Uniwersytetu Warszawskiego zainteresował się kinem. Razem m.in. z Wandą Jakubowską, Eugeniuszem Cękalskim, Jerzym Toeplitzem, Stanisławem Wohlem i Jerzym Zarzyckim założył w 1930 roku w Warszawie Stowarzyszenie Miłośników Filmu Artystycznego „Start”, propagujące film o wysokich walorach artystycznych oraz użyteczny społecznie. Pięć lat później współtworzył Spółdzielnię Autorów Filmowych (SAF). Jako reżyser zadebiutował krótkimi filmami dokumentalnymi – Nad ranem (1929), Tętno polskiego Manchesteru (1930), Narodziny i życie gazety (1930) – imponujące poetycką formą oraz zaangażowanymi społecznie treściami.
W 1930 roku nakręcił pierwszy pełnometrażowy film fabularny – Mascotte (1930). Duże zainteresowanie wzbudził kolejnym filmem – Legion ulicy (1932), utrzymaną w konwencji neorealistycznej opowieścią z życia młodocianych gazeciarzy (nagroda czytelników „Kina” za najlepszy film roku). W Palestynie zrealizował Sabrę (1933), w Warszawie – razem z Janem Nowiną-Przybylskim – Przebudzenie (1934), wyświetlane także pod tytułem Miłość maturzystki, ale wysoką formę odzyskał dopiero w dokumencie Droga młodych (1936), o młodych kuracjuszach niekonwencjonalnego sanatorium im. Medema w Miedzeszynie, oraz w – nakręconych z Jerzym Zarzyckim – Ludziach Wisły (1937), melodramatycznej fabule z życia wodniaków.
Podczas drugiej wojny światowej przebywał w Związku Radzieckim, gdzie realizował filmy dokumentalne (Przysięgamy Ziemi Polskiej – 1943) oraz szkoleniowe dla żołnierzy. Wraz z Jerzym Bossakiem organizował w 1943 roku Czołówkę Filmową I Dywizji Wojska Polskiego, przekształconą następnie w Wytwórnię Filmową Wojska Polskiego, którą kierował. W 1944 roku nakręcił Majdanek, cmentarzysko Europy, pierwszy dokument o hitlerowskim obozie koncentracyjnym. W latach 1945-1947 był pierwszym dyrektorem przedsiębiorstwa „Film Polski”, a następnie – w latach 1948-1949 – kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Blok” oraz – w latach 1955-1968 – Zespołu Filmowego „Studio”. W 1948 roku zrealizował Ulicę Graniczną, pełną dramatyzmu opowieść ukazującą tragedię ludności żydowskiej w okupowanej Warszawie poprzez losy mieszkańców jednej kamienicy, uhonorowaną Złotym Medalem na festiwalu w Wenecji. Trzy lata później nakręcił Młodość Chopina (nagroda w Karlowych Warach), interesujący, choć utrzymany w formule socrealistycznej, fabularny film biograficzny, a w 1953 – Piątkę z ulicy Barskiej (nagroda w Cannes), ekranizację poczytnej powieści Kazimierza Koźniewskiego, nieśmiały forszpan Szkoły Polskiej, która niebawem pojawiła się w polskim kinie za sprawą jego młodszych kolegów – Andrzeja Wajdy, Andrzeja Munka i Jerzego Kawalerowicza.
Zrealizowana z dużym rozmachem inscenizacyjnym ekranizacja Sienkiewiczowskich Krzyżaków (1960; Złota Kaczka) stała się największym przebojem w historii rodzimej kinematografii, a kolejny film – adaptacja dramatu Leona Kruczkowskiego Pierwszy dzień wolności (1964; Złota Kaczka, Syrenka Warszawska) – pożegnaniem z polskim kinem. W 1969 roku Ford wyemigrował z Polski, przebywał w RFN, Danii i Stanach Zjednoczonych. W 1971 roku nakręcił Pierwszy krąg według głośnej powieści Aleksandra Sołżenicyna, z Elżbietą Czyżewską w jednej z głównych ról, w 1974 – Jest pan wolny, doktorze Korczak,ze zdjęciami Jerzego Lipmana i w scenografii Anatola Radzinowicza. Sześć lat później popełnił samobójstwo.
Jerzy Armata
Bibliografia
Książki:
Autorzy kina polskiego, T. 2., red. Grażyna Stachówna, Bogusław Zmudziński, Kraków 2007.
Jackiewicz A., Moja filmoteka. Kino polskie, Aleksander, Warszawa 1983
Janicki S., Aleksander Ford, Warszawa 1967.
Preizner J., Kamienie na macewie. Holokaust w polskim kinie, Kraków-Budapeszt 2012.
Stachówna G., Zmudziński B., Autorzy kina polskiego T.2., Kraków 2004.
Artykuły:
Kowalski T., Prosta droga: sylwetka Aleksandra Forda, „Film” 1952, nr 38, s. 8-9.
Lewandowski J., „Film” 1984, nr 6, s. 10-11.
Munk A., „Images” 2007, vol. 5, nr 9-10, s. 102-105.
Janicki S., Aleksander Ford – artysta, car, pan pułkownik, „Kino” 2004, nr 2, s. 62-65.
Janicki S., „Krzyżacy” Aleksandra Forda – niekończąca się historia, „Kino” 2010, nr 7-8, s. 80-83.
Toeplitz J., Młodość Chopina, „Kwartalnik Filmowy” 1952, nr 5-6, s. 116-160.
Koźniewski K., Praca nad scenariuszem „Piątki z ulicy barskiej”, „Kwartalnik Filmowy” 1953, nr 9, s. 50-58.
Konwicki T., W sprawie poezji, „Kwartalnik Filmowy” 1954, nr 2, s. 16-18.
Gawrak Z., Prasa francuska o „Piątce z ulicy barskiej”, „Kwartalnik Filmowy” 1954, nr 2, s.19-21.
Toeplitz J., Rozmowa z Aleksandrem Fordem o „Piątce z ulicy barskiej”, „Kwartalnik Filmowy” 1954, nr 2, s. 3-15.
Wywiady:
Powstaje film o Chopinie, „Film” 1951, nr 14, s. 5-6.
Janicki S., O swoim najnowszym filmie „Pierwszy dzień wolności” mówi Aleksander Ford, „Film” 1964, nr 50, s. 14-15.
Artykuły
-
„W słońcu i radości” – podróż do bundowskiego raju
Anna Szczepańska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2019
Wróć do artykułów -
RECENZJA: Powieść o Aleksandrze Fordzie – recenzja książki Michała Danielewicza "Ford. Reżyser"
Alicja Helman
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2020