Grzegorz Królikiewicz

Grzegorz Królikiewicz, „Na wylot", fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN?>

Grzegorz Królikiewicz, „Na wylot", fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny, scenarzysta, scenograf, montażysta, producent, teoretyk, pedagog. Urodził się 5 czerwca 1939 roku w Aleksandrowie Kujawskim, zmarł 21 września 2017 roku. Absolwent prawa na Uniwersytecie Łódzkim (1962) oraz Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi (1967; dyplom w 1970). Zanim rozpoczął działalność artystyczną, opublikował interesujące prace teoretyczne dotyczące kina, zwłaszcza tzw. przestrzeni pozakadrowej. Już jako profesor łódzkiej szkoły filmowej wydał wiele książek, które stanowią zapis jego analiz filmowych prowadzonych podczas zajęć ze studentami.

Po ukończeniu studiów zrealizował kilka krótkich dokumentów w Wytwórni Filmowej Czołówka w Warszawie (Wierność, 1969; Piosenka, 1971) oraz Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie (Bracia, 1971; Nie płacz, 1972). Ten ostatni tytuł, poświęcony chłopcom idącym do wojska, przyniósł mu na festiwalu krakowskim Brązowego Lajkonika za oryginalne walory filmowe i celność obserwacji obyczajowej. W 1972 roku nakręcił pełnometrażowy film fabularny Na wylot, jeden z najlepszych i najoryginalniejszych debiutów w historii polskiego kina. Pełna suspensu opowieść, zainspirowana głośnym morderstwem, do jakiego dopuściło się w latach trzydziestych zagubione w otaczającej rzeczywistości małżeństwo Maliszów, imponowała przede wszystkim nowatorską formą (znaczące wykorzystanie przestrzeni pozakadrowej), psychologiczną głębią oraz znakomitym prowadzeniem aktorów (Franciszek Trzeciak, Anna Nieborowska). Film przyniósł Trzeciakowi Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego, Królikiewiczowi – Nagrodę im. Josefa von Sternberga, i prestiżowe laury, m.in. w Mannheim i Łagowie. W kolejnych filmach z Trzeciakiem w roli głównej – Wiecznych pretensjach (1974; nagrody w Gdańsku) i Tańczącym jastrzębiu (1977; nagrody w Gdańsku i San Remo), ekranizacji znanej powieści Juliana Kawalca, reżyser kontynuował ten rodzaj kina, niezwykle ekspresyjnego w formie, pełnego istotnych, subiektywnie podanych treści. W 1981 roku nakręcił fabularny fresk Klejnot wolnego sumienia, poświęcony słynnej ustawie sejmowej z 1573 roku (Konfederacja Warszawska). Warto zauważyć, że wcześniej zrealizował w telewizji kilka widowisk telewizyjnych odznaczających się niekonwencjonalną formą: Trzeci Maja (1976; Złoty Ekran), Faust (1976), Kronika Polska Galla Anonima (1977), Idea i miecz (1978). W latach 1976-1978 kierował Redakcją Teatru Faktu Telewizji Polskiej.

Od tego czasu widowiska telewizyjne, spektakle teatralne oraz filmy dokumentalne zaczynają coraz bardziej dominować w jego twórczości. Filmy fabularne kręci coraz rzadziej: w 1983 roku powstaje Fort 13, gęsty dramat psychologiczny o dwóch rosyjskich oficerach zasypanych podczas pierwszej wojny światowej w podziemiach twierdzy przemyskiej, rok później – Zabicie ciotki, ekranizacja słynnej powieści Andrzeja Bursy, a w 1993 roku – Przypadek Pekosińskiego (1993; Złote Lwy w Gdyni, nagrody w Karlowych Warach i Łagowie), próba zrekonstruowania biografii tajemniczego mężczyzny, doskonale grającego w szachy, schorowanego i zdenerwowanego, o którym nic nie wiadomo, a jego nazwisko wywodzi się od skrótu instytucji opiekuńczej. Z filmów dokumentalnych Królikiewicza na szczególną uwagę zasługują: Prekursor (1988; nagrody w Krakowie i Łodzi), poświęcony Marianowi Mazurowi, światowej sławy cybernetykowi, Idź (1989; Brązowy Lajkonik w Krakowie), przejmująca opowieść o ostatniej wędrówce starego konia prowadzonego na wysoką górę, gdzie ma się stać pożywieniem dla objętego ochroną niedźwiedzia, oraz Scytowie (1992; nagrody w Chicago, Troyes, Nyon), inspirowani słynnym poematem Aleksandra Błoka, a ze spektakli – Wieczernik (2001), adaptacja telewizyjna dramatu Ernesta Brylla.

Grzegorz Królikiewicz był w latach 1981-1983 kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego „Aneks”, zaś w latach 2003-2005 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Nowego w Łodzi. Od 1981 roku był pracownikiem naukowym łódzkiej szkoły filmowej; wykładał także na filmoznawstwie na Uniwersytecie Łódzkim, na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego oraz w Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie.

Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2011).

Jerzy Armata

Bibliografia

Książki:

Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. Kamila Wielebska, Kuba Mikurda, Kraków-Warszawa 2010.

Helman A., Miczka T., Analizy i interpretacje. Film polski, Katowice 1984.

Hendrykowski M., Debiuty polskiego kina, Konin 1998.

Jackiewicz A., Moja filmoteka. Kino polskie, Warszawa 1983.

Kletowski P., Marecki P., Królikiewicz: Pracuję dla przyszłości, Kraków 2011.

Królikiewicz G., ANTY-FAUST - próba analizy filmu Michelangelo Antonioniego „Zawód reporter”, Łódź 1996.

Królikiewicz G., Diabeł nas podsłuchuje : próba analizy filmu Francisa Forda Coppoli „Rozmowa”, Łódź 1994.

Królikiewicz G., Góra stoi! Próba analizy filmu Akiry Kurosawy „Sobowtór”, Łódź 1995.

Królikiewicz G., Kłopot z Fellinim: sylwetka artystyczna, Łódź 1995.

Królikiewicz G., Off czyli hipnoza kina, Warszawa 1992.

Królikiewicz G., Ostatni sen Bũnuela: próba analizy filmu Luisa Bũnuela „Mroczny przedmiot pożądania”, Łódź 1994.

Królikiewicz G., Różyczka: próba analizy filmu Orsona Wellesa „Obywatel Kane”, Łódź 2012.

Królikiewicz G., Ukochany terror: próba analizy filmu Freda Zinnemanna „Oto jest głowa zdrajcy”, Łódź 1996.

Królikiewicz G., Wielka kamienna twarz - próba analizy filmu „Generał” Buster Keatona, Łódź 1996.

Nurczyńska-Fidelska E.,  Kino polskie w trzynastu sekwencjach, Kraków 2005.

 

Artykuły:

Czyżewski S., Dokument kreacyjny - gatunek paradoksalny, „Film & TV Kamera” 2007, nr 2, s. 16-25.

Horoszczak A., O szczerości bohaterów „Na wylot”, „Film” 1973, nr 17, s. 16-17.

Kałużyński W., Przypadek Królikiewicza, „Przekrój” 2010, nr 43, s. 58-59.

Kornatowska M., Między agresją i niemocą, „Film” 1986, nr 41, s. 3-5.

Królikiewicz G., Czarne ziarno, „Kino” 1979, nr 12, s. 25-26.

Kreutzinger K., Fenomenologia obrazu, „Film” 1980, nr 28, s. 14-15.

Królikiewicz G., Ekshumacja czasu, „Kino” 1974, nr 8, s. 25-26.

Królikiewicz G., Obszar ideotwórczy. Komentarze realizatorów, „Kino” 1979, nr 5, s. 20-21.

Królikiewicz G., Przestrzeń filmowa poza kadrem, „Kino” 1972, nr 11, s. 25-28.

Królikiewicz G., Wyobraźnia historyczna, „Kino” 1978, nr 6, s. 33-34.

Kuśmierczyk S., Wstęga Mobiusa jako czasoprzestrzeń dzieła filmowego na przykładzie „Pętli” Wojciecha Hasa i „Zabicia ciotki” Grzegorz Królikiewicza, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29-30, s. 20-41.

Na wylot, „Filmowy Serwis Prasowy” 1973, nr 4, s. 11-13.

Niecikowski J., Aluzje Królikiewicza, „Film” 1973, nr 23, s. 5.

Pawłowski, Przypadek Królikiewicza, „Gazeta Wyborcza” 17-18.5.2003, nr 114, s. 16-17.

Przylipiak M., Grzegorza Królikiewicza teoria kina, „Kino” 1987, nr 3, s. 21-24.

Przypadek Pekosińskiego, „Filmowy Serwis Prasowy” 1993, nr 12, s. 5-6.

Skwara J., Trud poszukiwań, „Film” 1978, nr 1, s. 16-17.

Smoleń-Wasilewska E., Człowiek i sytuacja. „Sprawa Maliszów” w sądzie, „Film” 1972, nr 29, s. 10-11.

Smoleń-Wasilewska E., Zemsta za życiorys. Reportaż z realizacji „sprawy Maliszów”, „Film” 1972, nr 24, s. 10-11.

Uszyński J., Wieczne kłopoty, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18, s. 76-94.

 

Wywiady:

Bielas K., Sejsmografy, kompasy, busole, „Gazeta Wyborcza – Magazyn” 1995, nr 48, s. 18-19.

Janicki S., Poza kadrem. Rozmowa z Grzegorzem Królikiewiczem, „Kino” 1973, nr 4, s. 8-11.

Markowski A., Formowanie chaotycznego świata, „Kino” 1975, nr 7, s. 10-14.

Sobolewski T., Przekształcić cierpienie w wartość. Rozmowa z Grzegorzem Królikiewiczem, „Kino” 1993, nr 12, s. 10-14.

Stolarska B., Mój tajny agent. Filmy, które nie powstały. Z Grzegorzem Królikiewiczem rozmawia..., „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 3, s. 103-110.

Artykuły