Leszek Wosiewicz
Reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny, scenarzysta, operator, montażysta, producent, pedagog. Urodził się 1 listopada 1947 roku w Radomyślu Wielkim. Studiował na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Absolwent psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (1975) oraz Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1979; dyplom w 1982).
Zanim zadebiutował fabularnym Smakiem wody (1980), kameralną, ascetyczną w filmowych środkach wyrazu opowieścią o kobiecie, która pragnie przewartościować swe życie, zrealizował dwa dokumenty: Korowód z morałem (1978) w łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych oraz Być ptakiem (1979) w warszawskiej Wytwórni Filmowej Czołówka.
Był współzałożycielem Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego w Warszawie, gdzie nakręcił średniometrażową Wigilię ’81 (1982; premiera w 1988), której akcja rozgrywała się w grudniu 1981 roku, dziesięć dni po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce, oraz – nagrodzone w Locarno, Gdyni, Koszalinie i Łagowie – Kornblumenblau (1988), przejmującą opowieść o młodym zdolnym muzyku, któremu dzięki fantastycznej grze na akordeonie udało się przeżyć Auschwitz, a także trudne dni po wyzwoleniu obozu przez Rosjan. Kolejny film – Cynga (1991) – oparty na wspomnieniowej powieści Jerzego Drewnowskiego, również rozgrywał się w scenerii obozowej. „To film o łagrze, ale w sensie formalnym komedia” – tak, dość przekornie, określił opowiadaną historię, której bohaterowi udało się w 1939 roku uniknąć jednego totalitaryzmu, by dostać się w łapy innego. Obsypane nagrodami w Gdyni Kroniki domowe (1997) to niezwykle subiektywne – pełne poezji i nostalgii – spojrzenie na własne dzieciństwo. W 2005 roku zrealizował – zainspirowane wydarzeniami prawdziwymi – Rozdroże cafe (nagrody w Gdyni), ekspresyjną opowieść o młodych ludziach z prowincji, którzy trafiając do Warszawy, próbują szybko poprawić swój status materialny, i popełniają poważne przestępstwo, a dwa lata później – dość eksperymentalny w formie traktat o uczuciach – Z miłości (2007). Jego film najnowszy Był sobie dzieciak (2013) to rozgrywająca się w czasie powstania warszawskiego historia młodego poety, którego czas wojny zmusza do szybkiego dorośnięcia.
Wosiewicz jest również reżyserem telewizyjnego cyklu dokumentalnego Dekalog – Polska 93 (1993), a także interesującego serialu fabularnego Przeprowadzki (2001), którego akcja rozgrywa się w ciągu stu lat – od sylwestra roku 1900 do sylwestra późniejszego o wiek. Każdy z odcinków stanowi odrębną całość fabularną, poświęconą jednej z tytułowych przeprowadzek i zagubionemu podczas niej przedmiotowi, który pełni ważną rolę dramaturgiczną.
Jerzy Armata
Bibliografia
Książki:
Hendrykowski M., Debiuty polskiego kina, Konin 1998.
Artykuły:
Mąka-Malatyńska K., Artysta w l'univers concentrationnaire. „Kornblumenbau” Leszka Wosiewicza jako traktat o sztuce, „Images” 2010, Vol. 7, nr 13-14, s. 151-167.
Wróbel M., Tadzikowe perypetie z totalitaryzmem. Metaforyzacja rzeczywistości lagrowej w filmie „Kornblumenblau” Leszka Wosiewicza, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29-30, s. 96-111.
Wywiady:
Bielas K., Warszawski taniec śmierci, „Gazeta Wyborcza - Duży Format” 2012, nr 30, s. 8-9.
Chyb M., Środek świata, „Film” 1998, nr 5, s. 64-66.
Lebecka M., Nie wierzę dokumentom, „Kino” 2004, nr 9, s. 12-14.
Lubelski T., Zdobyte lata, „Kino” 1998, nr 5, s. 25-28, 46.
Taras K., Kazikowi się wierzy, „Film & TV Kamera” 2005, nr 2, s. 66-69.
Artykuły
-
Tadzikowe perypetie z totalitaryzmem. Metaforyzacja rzeczywistości lagrowej w filmie „Kornblumenblau” Leszka Wosiewicza
Marta Wróbel
„Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29-30
-
Alles für alle. Z Leszkiem Wosiewiczem o filmie "Kornblumenblau" rozmawia Natalia Chojna
Natalia Chojna
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
Wróć do artykułów -
Groteska i ironia w Kornblumenblau
Natalia Chojna
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018