prof. Andrzej Gwóźdź
Profesor na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, kierownik Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach (Instytut Nauk o Kulturze na Wydziale Filologicznym). Związany był też jako pracownik naukowo-dydaktyczny z Uniwersytetem Łódzkim. Stypendysta wielu instytucji europejskich (m.in. Fundacji im. Alexandra von Humboldta i Fundacji Volkswagena w Niemczech), profesor gościnny uniwersytetu w Konstancji, wykładał także w Szanghaju, Austrii, Holandii i w Czechach.
Zainteresowania naukowe Andrzeja Gwóździa obejmują antropologię audiowizualności i kulturę mediów – w tym semiotykę kina i przekaźników elektronicznych (teorię filmu w dobie nowych mediów) oraz dzieje światowej myśli medioznawczej (w tym historię myśli filmowej).
Autor szeregu publikacji z zakresu medioznawstwa i filmoznawstwa, redaktor wielu prac zbiorowych i antologii. Redaktor naczelny kwartalnika Kultura Współczesna. Członek Rady Redakcyjnej kwartalnika „Kultura Popularna”. Prezes Śląskiego Towarzystwa Filmowego. Prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury w 2007.
Wykłady
Artykuły
Między życiem a narracją. O filmie „Paciorki jednego różańca”
Andrzej Gwóźdź
„Kino” 1981, nr 7
WięcejKsiązki
Kutzowisko. O twórczości filmowej, teatralnej i telewizyjnej Kazimierza Kutza
Książnica
Katowice 2000
WięcejWybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Janusz Morgenstern, O FILMIE "DO WIDZENIA, DO JUTRA...", Warszawa 2005
-
Represje wobec kinematografii polskiej po wprowadzeniu stanu wojennego, prof...
Wybrane artykuły
-
Pokolenie Black Red White. Kolorystyczna estetyzacja i anestetyczny koloryt w "Sercu miłości" Łukasza Rondudy
Łukasz Kiełpiński
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2019
-
The Strength of the Nape of the Neck — Jerzy Skolimowski’s "The Shout"
Antoni Michnik
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 5/2020
-
Dwuznaczny urok lat sześćdziesiątych (1962-1969)
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009