prof. UŁ dr hab. Małgorzata Jakubowska
Filmoznawczyni, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, (Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych, Instytut Kultury Współczesnej).
W pracy naukowej łączy wykształcenie kulturoznawcze i filozoficzne. Koncentruje się w badaniach na zagadnieniach teorii i filozofii kina, rozpoczynając od pracy doktorskiej (Teoria kina Gillesa Deleuze’a, Kraków 2003) po późniejsze artykuły, które podejmują wątki ontologii i epistemologii obrazu filmowego. Drugi region zainteresowań wyznacza metodologia analizy filmu oraz analizy twórczości autorów filmowych. W tym obszarze główne prace poświęciła twórczości Wojciecha Jerzego Hasa. Opublikowała na ich podstawie dwie książki monograficzne i szereg artykułów (Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa, Łódź 2013, Laboratorium czasu. Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa, Łódź 2010), a także eseje dotyczące innych autorów kina: Davida Lyncha, Lecha Majewskiego, Petera Greenawaya, Wernera Herzoga, Michaela Antonioniego. Trzeci region badań związany jest z narracją filmową i jej teorią (Małgorzata Jakubowska, Żeglowanie po filmie, Kraków 2006, Małgorzata Jakubowska, Kamila Żyto, Labirynt i kłącze – paradygmaty współczesnej narracji filmowej, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, red. R.W. Kluszczyński, T. Kłys, N. Korczarowska-Różycka, Łódź 2015).
Wykłady
Artykuły
Analiza filmu "Pożegnania" (1958)
Małgorzata Jakubowska
"Kryształy czas. Kino Wojciecha Jerzego Hasa", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013
WięcejNarracja transmedialna – obrazy malarskie a twórczość filmowa Lecha Majewskiego ("Ogród rozkoszy ziemskich")
Małgorzata Jakubowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2016
WięcejOsobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany – misterium aktorstwa
Małgorzata Jakubowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
WięcejRECENZJA: Film i terapia - recenzja książki "Filmoterapia. Teoria i praktyka" Małgorzaty Kozubek
Małgorzata Jakubowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2017
Więcej"Kino jako skóra" – polskie filmy i "nowy" paradygmat badań filmoznawczych
Małgorzata Jakubowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2018
WięcejRECENZJA: Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf "Intimations. The Cinema of Wojciech Has"
Małgorzata Jakubowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2018
WięcejWybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Wojciech Marczewski, O FILMIE "DRESZCZE", Warszawa 2007
-
Fenomen POLSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ, prof. Piotr Zwierzchowski
Wybrane artykuły
-
RECENZJA: Dekalog, słoń i ból zęba: interdyscyplinarne spojrzenie na Kieślowskiego - recenzja książki "Of Elephants and Toothaches: Ethics, Politics, and Religion in Krzysztof Kieślowski’s ‘Decalogue’", red. Eva Badowska, Francesca Parmeggiani
ks. Marek Lis
„Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” nr 3/2016
-
Kino bandyckie - od grozy do nostalgii
Tadeusz Lubelski
"Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty", Chorzów 2009