Adolf Dymsza
Właściwie nazywał się Adolf Bagiński. Urodzony 7 kwietnia 1900 roku w Warszawie, zmarł 20 sierpnia 1975 roku w Górze Kalwarii. Najpopularniejszy międzywojenny aktor komediowy. Od 1918 roku występował w teatrach warszawskich, ale także w Grodnie, Mińsku Litewskim, a po II wojnie światowej w Łodzi. Podczas okupacji grał w jawnych teatrach, za co po wyzwoleniu władze ZASP ukarały go zakazem występow
Debiutował prawdopodobnie w niezachowanym do dzisiaj filmie Miłość przez ogień i krew Jana Kucharskiego. Już w produkcjach z okresu niemego dał się poznać jako nieprzeciętny komik. Jego kariera nabrała rozpędu w latach trzydziestych, gdy rozkwitł film dźwiękowy. Krytycy zgodnie uważali go za wybitnie utalentowanego aktora, który groteskowym i farsowym postaciom przydawał nutki tragizmu, pogłębiając możliwość odczyt
Dymsza był niewątpliwym talentem komicznym, ale nie stronił od poważniejszych ról, które zdarzały mu się jednak niezwykle rzadko. I za nie jednak był chwalony. Krytyka twierdziła, że żaden z reżyserów okresu międzywojennego nie był w stanie dać mu propozycji na miarę jego talentu, mimo że pisano role specjalnie dla niego, a w 1935 roku ukazały się na ekranach aż cztery filmy z nim w głównej roli, przez co rok ten został nazwany „rokiem Dymszy”. Aktor śpiewał, tańczył, parodiował, tworząc „groteskę wyższego rzędu”, a jego styl był niepodrabialny i niepowtarzalny: stanowcze, ostre ruchy, wyrazista mimika, załamujący się, acz mocny głos. Na podstawie jego pomysłu powstał pierwszy film, którego bohaterem był Dodek – alter ego Dymszy: Sto metrów miłości Michała Waszyńskiego. Dodek
w różnych odsłonach pojawił się jeszcze w innych filmach tego reżysera – Dodek na froncie, 30 karatów szczęścia i w Sportowcu mimo woli Mieczysława Krawicza oraz we wspomnieniowym filmie Jana Łomnickiego Pan Dodek.
Po wojnie Dymsza grał rzadziej, lecz niemal każda jego rola warta jest zapamięt
z pasją przez całe życie, przydała mu popularności i umieściła w panteonie największych polskich aktorów. W jednej ze swych ostatnich ról, w filmie Mój stary Janusza Nasfetera, całkowicie zerwał
z komediowym wizerunkiem, tworząc smutną postać kulawego starca. Jego talent realizował się jednak przede wszystkim w komedii.
Ojciec aktorki Anity Dymszówny.
Artur Majer
Filmografia (wybór)
-
1924
Miłość przez ogień i krew
reż. Jan Kucharski
-
1926
Czerwony błazen
reż. Henryk Szaro
-
1930
Wiatr od morza
reż. Kazimierz Czyński
-
1932
Sto metrów miłości
reż. Michał Waszyński
-
1932
Ułani, ułani, chłopcy malowani
reż. Mieczysław Krawicz
-
1933
Dwanaście krzeseł
reż. Mac Fic, Michał Waszyński
-
1933
Każdemu wolno kochać
reż. Mieczysław Krawicz, Janusz Warnecki
-
1933
Romeo i Julcia
reż. Jan Nowina-Przybylski
-
1935
ABC miłości
reż. Michał Waszyński
-
1935
Antek policmajster
reż. Michał Waszyński
-
1935
Wacuś
reż. Michał Waszyński
-
1936
30 karatów szczęścia
reż. Michał Waszyński
-
1936
Bolek i Lolek
reż. Michał Waszyński
-
1936
Dodek na froncie
reż. Michał Waszyński
-
1938
Paweł i Gaweł
reż. Mieczysław Krawicz
-
1939
Sportowiec mimo woli
reż. Mieczysław Krawicz
-
1948
Skarb
reż. Leonard Buczkowski
-
1953
Sprawa do załatwienia
reż. Jan Rybkowski, Jan Fethke
-
1955
Irena do domu
reż. Jan Fethke
-
1956
Nikodem Dyzma
reż. Jan Rybkowski
-
1962
Mój stary
reż. Janusz Nasfeter
-
1970
Pan Dodek
reż. Jan Łomnicki