Andrzej Mastalerz
Ma na swoim koncie ponad sto ról w filmach i serialach telewizyjnych, wystąpił również w wielu etiudach studenckich, a także dwóch filmach aktorsko-animowanych. Przeważają role drugoplanowe czy epizodyczne, ale wiele z nich jest niezwykle istotnych dla dramaturgii snutych opowieści, a przy tym perfekcyjnie zagranych.
Urodził się 27 października 1964 roku w Chorzowie. Jest absolwentem Studium Aktorskiego Teatru Lalek przy Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie (1986) oraz Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (1990). Po studiach związał się z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi (1990-1998), a następnie z Teatrem Studio w Warszawie (od 1998).
Po raz pierwszy pojawił się na ekranie jako brat Jacka, mordercy taksówkarza, w Krótkim filmie o zabijaniu (1987) Krzysztofa Kieślowskiego. Kolejne epizody – m.in. w Ostatnim promie (1989) Waldemara Krzystka, Marcowych migdałach (1989) Radosława Piwowarskiego czy Europie, Europie (1990) Agnieszki Holland – spowodowały, że stał się rozpoznawalny, a co za tym idzie, chętnie angażowany do kolejnych realizacji. Pierwszą znaczącą rolę – chłopaka o ksywie „Pasza” – zagrał w Nad rzeką, której nie ma (1991) Andrzeja Barańskiego, inspirowanej prozą Stanisława Czycza, słodko-gorzkiej wycieczki do „tej naszej młodości”, która w filmie przypadła na – odmalowany nostalgicznie, ale wiarygodnie – początek lat sześćdziesiątych. Barański obsadził go także w swym następnym filmie – Kawalerskie życie na obczyźnie (1992), opartym na powieści Jakuba Wojciechowskiego Życiorys własny robotnika, powierzając mu jedną z ról drugoplanowych.
Dwie ciekawe role stworzył w filmach Lecha Majewskiego: poety Wiktora Sierpnia w Wojaczku (1999), przejmującej opowieści o trzech ostatnich dniach z życia Rafała Wojaczka, poety zbuntowanego, tragicznie zmarłego w wieku dwudziestu sześciu lat, oraz malarza Oswalda Wróbla w Angelusie (2001), historii janowskiej gminy okultystycznej, działającej na Śląsku od lat trzydziestych do pięćdziesiątych, której członkom to właśnie „rzeczy tajemne" pozwoliły w miarę pogodnie przetrwać okupacyjne i stalinowskie czasy. Aktor znakomicie mówi gwarą śląską, stąd zapewne w jego dorobku kolejne filmy rozgrywające się wśród miejscowych familoków: Benek (2007) Roberta Glińskiego, pogodna opowieść o nadziei w trudnych czasach, regionalna komedia romantyczna Zgorszenie publiczne (2009) Macieja Prykowskiego oraz przejmujący dramat Adama Sikory i Ingmara Villqista Ewa (2010).
Z pozostałych dokonań aktorskich Mastalerza na szczególną uwagę zasługują: rola Andrzeja, narkomana i nosiciela wirusa HIV, w Porze na czarownice (1993) Piotra Łazarkiewicza, Eugeniusza w Zmruż oczy (2003) Andrzeja Jakimowskiego, sprzedawcy gazet w Zerze (2009) Pawła Borowskiego, kanalarza w W ciemności (2011) Agnieszki Holland, księdza w Pokłosiu (2012) Władysława Pasikowskiego czy partyzanckiego kucharza w Obławie (2012) Marcina Krzyształowicza. Role różnorodne, małe i duże, każda jednak niezwykle wyrazista, na długo pozostająca w pamięci widza.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1987
Krótki film o zabijaniu
reż. Krzysztof Kieślowski
-
1990
W środku Europy
reż. Piotr Łazarkiewicz
-
1991
Nad rzeką, której nie ma
reż. Andrzej Barański
-
1992
Białe małżeństwo
reż. Magdalena Łazarkiewicz
-
1992
Kawalerskie życie na obczyźnie
reż. Andrzej Barański
-
1993
Pora na czarownice
reż. Piotr Łazarkiewicz
-
1999
Wojaczek
reż. Lech Majewski
-
2001
Angelus
reż. Lech Majewski
-
2002
Moje miasto
reż. Marek Lechki
-
2003
Zmruż oczy
reż. Andrzej Jakimowski
-
2007
Benek
reż. Robert Gliński
-
2009
Zero
reż. Paweł Borowski
-
2009
Zgorszenie publiczne
reż. Maciej Prykowski
-
2010
Ewa
reż. Adam Sikora, Ingmar Villqist
-
2011
W ciemności
reż. Agnieszka Holland
-
2012
Obława
reż. Marcin Krzyształowicz
-
2012
Pokłosie
reż. Władysław Pasikowski