Anna Ciepielewska

Anna Ciepielewska, fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN?>

Anna Ciepielewska, fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Dzięki wrażliwości i perfekcyjnemu warsztatowi potrafiła znakomicie wcielać się w role kobiet po traumatycznych przejściach, czego dowodem kreacje w filmach Stanisława Różewicza, Jerzego Kawalerowicza, Andrzeja Munka i Janusza Nasfetera.

Urodziła się 7 stycznia 1936 roku w Ostrógu nad Horyniem – zmarła 20 maja 2006 roku w Warszawie. Jest absolwentką Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1956). W teatrze zadebiutowała zaraz po studniach, we wrześniu 1956 roku. Grała w teatrach: im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Radomiu (1956-1958), Dramatycznym w Poznaniu (1958-1959), Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach (1959-1963), a następnie związała się z teatrami warszawskimi: Klasycznym (1963-1965), Ateneum (1965-1975) oraz Nowym (1975-1991).

Na ekranie zadebiutowała w 1955 roku epizodem w Godzinach nadziei Jana Rybkowskiego. Pierwszą główną rolę – ocalałej więźniarki obozu koncentracyjnego – zagrała rok później w Trzech kobietach (1956) Stanisława Różewicza, subtelnym studium samotności kobiet okaleczonych przez wojnę, którym trudno odnaleźć się w nowej, pokojowej rzeczywistości. Kolejna kreacja – siostry Małgorzaty – w ekranizacji Iwaszkiewiczowskiej Matki Joanny od Aniołów (1960) Jerzego Kawalerowicza przyniosła jej nagrodę aktorską na festiwalu w Panamie (1966). W słynnym debiucie pełnometrażowym Romana Polańskiego – Nóż w wodzie (1961) dubbingowała występującą w głównej roli Joannę Umecką. Do jej największych osiągnięć aktorskich należy rola Marty – znów była więźniarka obozu koncentracyjnego – w niedokończonym arcydziele Andrzeja Munka Pasażerka (1963). Tę kreację dostrzegli jurorzy festiwalu w Los Alamos, honorując ją laurem najwyższym. Z bogatego dorobku filmowego i serialowego Anny Ciepielewskiej (ponad sześćdziesiąt ról) na szczególną uwagę zasługują także – pełne dramaturgicznych spięć i psychologicznej głębi – kreacje w rozgrywających się podczas II wojny światowej filmach Janusza Nasfetera: Długa noc (1967; premiera w 1989) oraz Weekend z dziewczyną (1968).

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1956 Trzy kobiety
    reż. Stanisław Różewicz

  • 1960 Matka Joanna od Aniołów
    reż. Jerzy Kawalerowicz

  • 1962 Troje i las
    reż. Stanisław Wohl

  • 1963 Pasażerka
    reż. Andrzej Munk, Witold Lesiewicz

  • 1963 Przygoda noworoczna
    reż. Stanisław Wohl

  • 1964 Beata
    reż. Anna Sokołowska

  • 1964 Obok prawdy
    reż. Janusz Weychert

  • 1965 Trzy kroki po ziemi
    reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski

  • 1967 Długa noc
    reż. Janusz Nasfeter

  • 1968 Weekend z dziewczyną
    reż. Janusz Nasfeter

  • 1974 Orzeł i reszka
    reż. Ryszard Filipski

  • 1982 Niech cię odleci mara
    reż. Andrzej Barański

Cytaty

  • Zbrodniarz nie istniał bez swej ofiary, toteż w Pasażerce (Andrzeja Munka) więźniarka Marta staje się drugim centrum obserwacji – dochodzenia do prawdy o człowieczeństwie (…) wbrew temu, czym miała być w...

  • Pisząc o Weekendzie z dziewczyną (1968), na koniec zostawiłem Annę, kobietę-sierżanta. Gra ją Anna Ciepielewska, jedna z najlepszych naszych aktorek. Niedoceniona. Jak ona gra! Rola Anny, podobnie do poprzednich, jest...

    Rozwiń