Matka Joanna od Aniołów  [1960]

Matka Joanna od Aniołów

rok produkcji:

1960

premiera:

9 II 1961

czas trwania:

103 min

Reżyseria:

Jerzy Kawalerowicz

Scenariusz:

Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz

Zdjęcia:

Jerzy Wójcik

Obsada:

Lucna Winnicka [matka Joanna od Aniołów], Mieczysław Voit [ksiądz Józef Suryn i rabin], Anna Ciepielewska [siostra Małgorzata], Maria Chwalibóg [karczmarka Antosia], Kazimierz Fabisiak [ksiądz Brym], Stanisław Jasiukiewicz [Chrząszczewski], Zygmunt Zintel [Wincenty Wołodkowicz], Jerzy Kaczmarek [Kaziuk], Franciszek Pieczka [Odryn], Jarosław Kuszewski [Juraj], Lech Wojciechowski [Piątkowski]

Montaż:

Wiesława Otocka

Muzyka:

Adam Walaciński

Scenografia:

Roman Mann, Tadeusz Wybult

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Ludwik Hager

Nagrody:

  • MFF Cannes (Francja) 1961: Nagroda Specjalna Jury
  • Nagroda Francuskiej Akademii Filmowej Kryształowa Gwiazda 1961 dla Lucyny Winnickiej
  • Syrenka Warszawska 1961
  • Złota Kaczka 1961
  • Nagroda Ministra Kultury i Sztuki I stopnia 1962 dla Jerzego Kawalerowicza i Jerzego Wójcika
  • MFF Krótkometrażowych Oberhausen (Niemcy) 1963: Nagroda Młodych Krytyków Zachodnioniemieckich
  • MFF Panama (Panama) 1966: nagroda Tribunascope dla Lucyny Winnickiej, Anny Ciepielewskiej i Zygmunta Zintla

O filmie

Klasztor na polskich kresach w XVIII wieku. Do opętanej przez demony przeoryszy Joanny przyjeżdża na egzorcyzmy ksiądz Suryn, ale jego misja kończy się, gdy między nim a Joanną rodzi się spontaniczne uczucie. Chcąc ocalić Joannę, Suryn popełnia na niewinnych parobkach absurdalną zbrodnię, skazując tym samym swoją duszę na wieczne potępienie. Zarażony potrzebą fizycznej miłości, którą uzmysłowiła mu Joanna, staje się ofiarą fałszywych idei płynących z jego niezłomnej wiary w dogmaty. Budzące się uczucia nazywa opętaniem, łudząc się, że prawda o duszy i ciele człowieka zostanie w ten sposób stłumiona.

Dramat dający się interpretować w kategoriach uniwersalnych jako studium psychologii człowieka badającego odporność na dobrowolnie przyjęte ograniczenia własnej natury oraz narzucone zakazy. Na ten psychologiczno-filozoficzny wątek nakładają się rozważania o dogmatach ograniczających człowieka, o różnych rodzajach miłości wymagającej zawsze – zgodnie z prawami natury – spełnienia, czy wreszcie o nieznajomości własnej duszy prowadzącej w konsekwencji do tragedii. Jeden z najpiękniejszych wizualnie filmów polskich.



Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • Właśnie – z zapałem podjął Suryn – czy to są prawdziwe demony? I co to są w ogóle demony? Reb Isze stracił nagle swoją obojętność, po twarzy przebiegł mu dziwny wyraz i w oczach zadrgały jakieś iskierki...

  • Czyżby słońce, które świeci nad klasztorem, mimo swej jaskrawości i wysokiego usytuowania na nieboskłonie nie grzało? (…) Demony wyszły poza klasztor i zapanowały nad całą przestrzenią. Jak wyjaśnić tajemnicę...

    Rozwiń

Bibliografia