Ewa Dałkowska
Jedna z ulubionych aktorek Kina Moralnego Niepokoju. Nigdy nie była amantką. Miała szczęście do ról dramatycznych, do postaci niejednoznacznych, tajemniczych, owładniętych namiętnością, czasem demonicznych. Bywała skomplikowana i prostolinijna.
Już w pierwszej większej roli – Olesi Chrobotówny w Nocach i dniach Jerzego Antczaka – namalowała bohaterkę na tyle wyrazistą, że jej epizod po latach zostaje w pamięci. Pełnię talentu mogła pokazać w Sprawie Gorgonowej Janusza Majewskiego – w dramatycznej roli kobiety oskarżonej o zabójstwo córki swego chlebodawcy i kochanka – i w Bez znieczulenia Andrzeja Wajdy – w ważnej i niejednoznacznej roli żony głównego bohatera. Olśniła (nagroda w Gdyni) jako tytułowa bohaterka Kobiety z prowincji Andrzeja Barańskiego, pokornie przyjmująca wszystko, co niesie los.
Urodzona 10 kwietnia 1947 we Wrocławiu, ukończyła polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim (1970) i stołeczną PWST (1972). Wśród ponad 40 filmów z jej udziałem są dzieła mistrzów i debiutantów. We wszystkich stworzyła interesujące kreacje. Zagrała też w kilkudziesięciu – często wybitnych – spektaklach Teatru Telewizji i Teatru Polskiego Radia. Nagradzana wielokrotnie za role teatralne, występowała krótko w Teatrze Śląskim w Katowicach, w latach 1974-2008 była aktorką Teatru Powszechnego w Warszawie, a następnie dołączyła do zespołu Krzysztofa Warlikowskiego w warszawskim Nowym Teatrze.
Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Magda Sendecka
Cytaty
-
Jakich przymiotników używa pani wobec siebie?
Rozwiń
Czasem zanadto jestem wrażliwa i daję się powodować nastrojom. Czasem jestem mało odważna, słaba, a mój zawód wymaga często staranowania przeszkód...