Maria Pakulnis
Obsadzano ją w rolach skrajnie różnych, od służącej Barbarki, zakochanej nieszczęśliwie we własnym panu, w Dolinie Issy, przez poszarzałą, zmęczoną żonę osadzonego w areszcie robotnika w Bez końca, po uwodzicielską Renée Bleist w Jeziorze Bodeńskim. Często grała kobiety fatalne, mające władzę nad zakochanymi w nich mężczyznami – pogrążająca się w nałogu aktorka w Oszołomieniu, demoniczna Hela Bertz w Pożegnaniu jesieni czy tkwiąca w toksycznym uzależnieniu Ewa w Dekalogu, trzy. Równie stylowa jako żona dyrektora prowincjonalnego cyrku w Zygfrydzie (Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego, Złoty Ekran, nagroda na MFF w Taorminie) i jako wspólniczka brawurowego hochsztaplera w Konsulu. Inną twarz, naznaczoną cierpieniem, pokazała w Rozdroże Café i Wiośnie 1941. Siłę jej talentu można podziwiać zwłaszcza w Wiośnie, gdzie nie pada z jej ust ani jedno słowo…
Filmografia (wybór)
-
1982
Dolina Issy
reż. Tadeusz Konwicki
-
1984
Bez końca
reż. Krzysztof Kieślowski
-
1985
Jezioro Bodeńskie
reż. Janusz Zaorski
-
1986
Zygfryd
reż. Andrzej Domalik
-
1988
Oszołomienie
reż. Jerzy Sztwiertnia
-
1988
Schodami w górę, schodami w dół
reż. Andrzej Domalik
-
1989
Konsul
reż. Mirosław Bork
-
1990
Pożegnanie jesieni
reż. Mariusz Treliński
-
2003
Ubu król
reż. Piotr Szulkin
-
2005
Rozdroże Café
reż. Leszek Wosiewicz
-
2007
Wiosna 1941 (Spring 1941)
reż. Uri Barbash
Artykuły
-
Gdzie polskie kino ma środek? O fenomenie, którego nie było
Marcin Stachowicz
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2018
Cytaty
-
Czas przeszły, czas pięknych kobiet, aurą przypominający Marlenę Dietrich z włosami blond i karminowymi ustami, to domena aktorstwa Marii Pakulnis. Najbardziej atrakcyjna dla męskiej publiczności, ekspresyjna i niezwykle...
Rozwiń