Pola Negri
Właściwie Apolonia Chałupiec albo Barbara Apolonia Chałupiec. Urodziła się w 1897 roku w Lipsku w ziemi dobrzyńskiej, zmarła w 1978 roku w San Antonio w Teksasie. Pół-Polka, pół-Romka. Absolwentka szkoły baletowej, zaczynała w warszawskich teatrach. Bardzo szybko dostała angaż do pierwszego filmu. Po sukcesach w Polsce, gdzie w kilku obrazach stworzyła typ kobiety fatalnej, przyjęła propozycję wyjazdu do Niemiec. Natychmiast osiągnęła status wielkiej gwiazdy, grając u najwybitniejszych: Ernsta Lubitscha (Carmen, Oczy mumii Ma, Madame Dubarry, Sumurun, Dzika kotka), Georga Jacoby’ego (Hrabina Rondoli, Awanturnica, Vendetta). W 1922 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych − witano ją jak wielką gwiazdę, symbol seksu. Grała w USA, Niemczech i Francji − u Lubitscha, Mauritza Stillera, Gerharda Lamprechta, Paula Wegenera. Sensację budziły jej romanse z Charliem Chaplinem i Rudolfem Valentino. Na przełomie lat 20. i 30. wróciła do Niemiec, skąd przed wybuchem wojny wyjechała do Francji, a stamtąd w 1941 roku ponownie do USA.
Największa polska i jedna z kilku najjaśniej świecących gwiazd światowego kina niemego. Miała ogromny wpływ na nowoczesną obyczajowość i wizerunek współczesnej kobiety.
Filmografia (wybór)
-
1914
Niewolnica zmysłów (Bestia)
reż. Jan Pawłowski
-
1915
Żona
reż. Aleksander Hertz
-
1916
Studenci
reż. Aleksander Hertz
-
1917
Tajemnice Warszawy
reż. Aleksander Hertz
-
1917/1921
Bestia | The Polish Dancer
reż. Aleksander Hertz
-
1918
Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów
reż. Eugen Illes
Artykuły
-
Z ARCHIWUM: Zagadka Sfinksa
Łukasz Biskupski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2019
Cytaty
-
Podczas podróży z Warszawy do Berlina na początku 1919 roku zatrzymano ją na stacji granicznej w Sosnowcu, rekwirując pudełka z kopią jej pierwszego filmu pt. Niewolnica zmysłów. Ostatecznie...
Rozwiń