Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Autotematyzm
Alicja Helman
Autotematyzm - termin określający te wypowiedzi filmowe, których przedmiotem jest samo medium. Używa się go często wymiennie z terminami „autorefleksywność”, „refleksywność”, „autoteliczność”. Celem filmu autotematycznego jest przedstawienie stosunku twórcy do tworzywa, środków wyrazu i filmowanych wydarzeń, co ma decydujący wpływ na postawę odbiorcy wobec dzieła. Już we wczesnym okresie niemym twórcy posługiwali się chwytami autotematycznymi, cytując fragmenty jednego filmu w innym filmie. Z sytuacją bardziej złożoną spotykamy się w dziełach, których tematem jest proces twórczy i sama czynność realizacji filmu. Najbardziej znane przykłady to Osiem i pół (1963) F. Felliniego, Wszystko na sprzedaż (1969) A. Wajdy i Noc amerykańska (1973) F. Truffauta. Jako autotematyczne traktuje się również te filmy, które charakteryzują się wysokim stopniem samoświadomości medium, ostentacyjnym eksplorowaniem możliwości warsztatu filmowca, traktowaniem kina jako osobistej wypowiedzi w określonym języku. Przykładem jest twórczość reżyserów francuskiej Nowej Fali. Wraz z rozwojem kina wzrasta stopień autotematyczności jego wypowiedzi, wynikający z faktu, że filmy coraz rzadziej odwołują się bezpośrednio do rzeczywistości, a coraz częściej do innych filmów, które są cytowane, parafrazowane, parodiowane, a twórcy traktują utwory zrealizowane wcześniej jako punkty odniesienia własnej wypowiedzi (postmodernizm).
A.H.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
ZWIĄZEK POLSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ Z KINEM ŚWIATOWYM, prof. Alicja Helman
-
Kino polskie po I wojnie światowej
Wybrane artykuły
-
Męska niepewność. O "Niewinnych czarodziejach" Andrzeja Wajdy
Agnieszka Morstin
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2020
-
Filmowe ciała, zmysły i obrazy. Trzej mężczyźni Wajdy
Aleksander Kmak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2018