Artykuły
„Podręczny słownik terminów literackich”, Warszawa 2001
Ironia
Aleksandra Okopień-Sławińska
Ironia (<gr. eirōneía = udawanie głupiego) – właściwość stylu polegająca na celowej sprzeczności między dosłownym znaczeniem wypowiedzi a jej znaczeniem właściwym, nie wyrażonym wprost, ale rozpoznawalnym dzięki intonacji, mimice, okolicznościom mówienia, a także powiadanym przez semantyczno-logiczne osobliwości wypowiedzi, jej osadzenie w kontekście i odniesienia do spraw znanych odbiorcy. Np.:
nareszcie idzie ludzkość ciała
nareszcie każdy trafił w krok
cielęca skóra pałki dwie
rozbiły wieże i samotność
i stratowane jest milczenie
a śmierć niestraszna kiedy tłumna
[Z.Herbert Pieśń o bębnie]
I. jest sposobem igrania z odbiorcą, sygnałem dystansu do własnej mowy i zmaganiem się z odbitymi w niej cudzym poglądami; może też zwracać się przeciw samemu autorowi, jego sytuacji i twórczości, przybierając postać autoironii. Emocjonalna skala wypowiedzi ironicznych jest szeroka i zróżnicowana: od komizmu, poprzez satyrę, parodię, drwinę, szyderstwo i sarkazm, a ż do wyrażania tragizmu i absurdu istnienia. Jego figura stylu i kategoria estetyczna rozpoznana została w retoryce i filozofii starożytnej (ironia sokratyczna, ironia tragiczna), nowe znaczenia i motywacje znalazła w myśli romantyzmu (ironia romantyczna); stanowi ważny składnik współczesnej świadomości estetycznej. Por. antyfraza.
Ironia romantyczna – wypracowana w obrębie niemieckiego romantyzmu koncepcja postawy artysty wobec świata, zakładająca wyższość tworzącej jednostki nad społeczeństwem i twórczej fantazji nad rzeczywistością. Jako zasada literacka wyrażała dominację artysty poprzez igranie przyjętymi konwencjami literackimi, swobodę łączenia skłóconych estetycznie i etycznie pierwiastków: tragicznych i komicznych, wzniosłych i niskich, realistycznych i cudownych, literackich i ludowych, moralistycznych i libertyńskich. I. r. znalazła silny wyraz w twórczości m. in. G. Byrona, A. Musseta, J. P. Richtera, Novalisa, H. Heinego, A. Puszkina, J. Słowackiego, C. Norwida.
Ironia sokratyczna – zasada prowadzenia dysputy charakterystyczna dla filozoficznej i nauczycielskiej postawy Sokratesa, który – udając naiwność i prostotę – pozornie poszukiwał u swego rozmówcy wiedzy, a w istocie – poprzez kolejne pytania – wydobywał jego niewiedzę, a tym samym umożliwiał mu pierwszy krok ku prawdzie.
Ironia tragiczna – nieprzezwyciężalna sprzeczność naznaczająca los bohatera tragedii, którego czyny wbrew jego woli i wiedzy prowadzą nieuchronnie do katastrofy. I. t. nazywana też bywa ironią losu, a jej przejawów upatruje się poza terenem sztuki. W przeciwieństwie do ironii jako rozwiązania stylistycznego określa się ją jako ironię obiektywną: objawiającą się nie w sposobie wysłowienia, ale w działaniach bohaterów i układach zdarzeń, także zdarzeń historycznych (tzw. ironia historii).
aos
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
POLSKIE KINO PRZEDWOJENNE, dr Rafał Marszałek
-
Odwilż październikowa i jej wpływ na rozwój kinematografii w Polsce
Wybrane artykuły
-
Ta podróż była tego warta. Z Agnieszką Holland rozmawiają Klara Cykorz i Klaudia Rachubińska
Klara Cykorz
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2018
-
Nie trzeba być konsekwentnym. Z Jerzym Kawalerowiczem o „Grze” rozmawia Stanisław Janicki
Stanisław Janicki
„Kino” 1969, nr 4