U Pana Boga za piecem  [1998]

U Pana Boga za piecem

rok produkcji:

1998

premiera:

13 XI 1998

czas trwania:

100 min

Reżyseria:

Jacek Bromski

Scenariusz:

Tadeusz Chmielewski [pseudonim Zofia Miller]

Zdjęcia:

Ryszard Lenczewski

Obsada:

Ira Łaczina [Marusia], Jan Wieczorkowski [Witek Naliwajko], Krzysztof Dzierma [ksiądz Antoni], Andrzej Zaborski [Henryk, komendant policji], Alina Janowska [Tania], Artur Krajewski [Sławek Rudy], Alicja Bach [Ratajowa], Iwona Szczęsna [Jola, narzeczona Rudego], Eliza Krasicka [Jadzia, żona komendanta], Małgorzata Płońska [żona burmistrza], Mieczysław Fiodorow [Mieczysław, burmistrz], Sylwia Janowicz-Dobrowolska [córka burmistrza], Ewa Sierzputowska [Hanka, córka burmistrza], Ryszard Doliński [Śliwiak]

Montaż:

Jadwiga Zajiček

Muzyka:

Henri Seroka

Scenografia:

Dorota Ignaczak

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Oko”

Producent:

Tadeusz Chmielewski

Nagrody:

  • Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce Chicago 1998: Złote Zęby
  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1998: nagrody za reżyserię, za scenariusz, za drugoplanową rolę męską dla Andrzeja Zaborowskiego, za dźwięk dla Katarzyny Dzidy, Złoty Klakier – nagroda Radia Gdańsk dla najdłużej oklaskiwanego filmu, nagroda prezydenta Gdyni za najlepszą komedię, nagroda Video Studio Gdańsk dla Iry Łacziny
  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1989: Brązowe Grono
  • FF Komediowych Lubomierz 1999: Brązowy Granat
  • Przegląd Filmowy Prowincjonalia Słupca 1999: Złoty Jańcio, Nagroda Dziennikarzy
  • Tarnowska Nagroda Filmowa 1999: Nagroda Specjalna Srebrna Statuetka Leliwity
  • FF Komediowych Lubomierz 2006: Srebrny Sierp

Cytaty

  • Gruzin: Wszyscy zrozumieli? Płacić, wszyscy płacić, bo inaczej Gruzin zapali zapałkę i wszystko diabli wezmą. A tak będziecie pod naszą ochroną.
    Marusia: Tak? Dziękuję bardzo, sama się obronię. Dwadzieścia dolarów, jeszcze czego, to moja miesięczna pensja.
    Gruzin: Płacisz? A, a… Pieniądze dawaj!
    Prokop: Towarzysze, tak nie można. Zostawcie ją w spokoju.
    Bandyta: My nie towarzysze – my panowie.


    dialog z filmu

  • Źródłem ciepłego humoru jest tu analiza stosunków i zachowań kresowej społeczności (więc: swojskość, autentyzm i humor delikatnie podszyty satyrą). (…) Bawi i cieszy naturalność grupy odkrytych przez Bromskiego aktorów prowincjonalnych z białostockiego Teatru Lalek. U Pana Boga
    za piecem
    prawdziwie bawi i śmieszy. Czyżbyśmy mieli do czynienia
    z narodzinami nowego gatunku: sentymentalnej komedii kresowo-narodowej?


    Adam Horoszczak, „Polska Zbrojna” 1998, nr 40