Zdzisław Szostak
Kompozytor i dyrygent. Jest twórcą muzyki do ponad 40 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Pod jego batutą nagrano muzykę (m.in. Wojciecha Kilara i Zbigniewa Preisnera) do ponad 200 filmów.
Urodził się 13 stycznia 1930 roku w Sosnowcu. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach (1954) w klasie kompozycji i dyrygentury. Kierownik artystyczny Filharmonii Poznańskiej (1967-1971), dyrygent i zastępca dyrektora do spraw artystycznych Filharmonii Łódzkiej (1971-1987), pedagog Akademii Muzycznej w Łodzi (1972-2000).
Jako kompozytor muzyki filmowej zadebiutował w 1956 roku partyturą do dokumentu Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego Jaś i Małgosia. Jest również autorem muzyki do dokumentu Jana Łomnickiego Warszawa Główna (1958) oraz Jana Dmowskiego i Bohdana Kosińskiego Miasto na wyspach (1958), a także do krótkich filmów o sztuce Konstantego Gordona – Xawery Dunikowski (1963), Polska rzeźba współczesna (1963), Cyrk (1963) i Bronisław Wojciech Linke (1963).
Pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym z muzyką Szostaka była Aria dla atlety (1979) Filipa Bajona. Napisał muzykę także do następnych filmów tego reżysera: Wizja lokalna 1901 (1980), Wahadełko (1981) oraz Limuzyna Daimler-Benz (1981). Jego kompozycje rozbrzmiewają również w debiutanckim filmie Lecha Majewskiego Rycerz (1980). Komponował muzykę do filmów różnorodnych gatunkowo i stylistycznie, m.in. Pensji pani Latter (1982) Stanisława Różewicza, udanej ekranizacji „Emancypantek” Bolesława Prusa, serialu historycznego Królowa Bona (1982) i jej kinowego aneksu Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny (1982) Janusza Majewskiego, Przeznaczenia (1983) Jacka Koprowicza, niekonwencjonalnej opowieści biograficznej poświęconej Kazimierzowi Przerwie-Tetmajerowi, zainspirowanej powieścią Fredericka Tristana Niezwykłej podróży Baltazara Kobera (1988) Wojciecha Jerzego Hasa, Kornblumenblau (1988) Leszka Wosiewicza, przewrotnego dramatu rozgrywającego się w realiach obozu koncentracyjnego, czy Księgi wielkich życzeń (1997) Sławomira Kryńskiego, przejmującego dramatu o starości i… młodości.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1979
Aria dla atlety
reż. Filip Bajon
-
1980
Rycerz
reż. Lech Majewski
-
1980
Wizja lokalna 1901
reż. Filip Bajon
-
1981
Limuzyna Daimler-Benz
reż. Filip Bajon
-
1982
Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny
reż. Janusz Majewski
-
1982
Pensja pani Latter
reż. Stanisław Różewicz
-
1983
Przeznaczenie
reż. Jacek Koprowicz
-
1983
Thais
reż. Ryszard Ber
-
1988
I skrzypce przestały grać (współautorstwo muzyki: Leopold Kozłowski)
reż. Alexander Ramati
-
1988
Kornblumenblau
reż. Leszek Wosiewicz
-
1988
Niezwykła podróż Baltazara Kobera
reż.
-
1988
Niezwykła podróż Baltazara Kobera
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1997
Księga wielkich życzeń
reż. Sławomir Kryński
-
2001
Listy miłosne
reż. Sławomir Kryński