Kornblumenblau [1988]
rok produkcji:
- 1988
premiera:
- 9 X 1989
czas trwania:
- 88 min
Reżyseria:
- Leszek Wosiewicz
Scenariusz:
- Leszek Wosiewicz, Jarosław Sander [na podstawie książki Kazimierza Tymińskiego „Uspokoić sen”]
Zdjęcia:
- Krzysztof Ptak
Obsada:
- Adam Kamień [Tadeusz Wyczyński Bławatek], Marcin Troński [Moskwa, szef kelnerów], Piotr Skiba [Włodek], Krzysztof Kolberger [blokowy Kornblumenblau], Wiesław Wójcik [blokowy Wesołek], Marek Chodorowski [szef kartoflarzy], Zygmunt Bielawski [blokowy artystów], Ewa Błaszczyk [komendantowa], Erwin Nowiaszek [szef wydziału politycznego], Jerzy Rogalski [strażnik w bloku śmierci], Włodzimierz Musiał [szef kuchni], Adrianna Biedrzyńska [więźniarka], Ewa Harasimowicz [szrajberka], Andrzej Ferenc [pielęgniarz], Jerzy Goliński [mistrz], Leon Niemczyk [wodzirej na zabawie gwiazdkowej]
Montaż:
- Wanda Zeman, Jarosław Wołejko
Muzyka:
- Zdzisław Szostak
Scenografia:
- Zenon Różewicz, Krzysztof Baumiller
Produkcja:
- Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego
Kierownictwo produkcji :
- Jerzy Fidler
Nagrody:
-
- Nagroda im. Andrzeja Munka 1988 dla Leszka Wosiewicza
- MFF Locarno (Szwajcaria) 1989: Brązowy Leopard dla Adama Kamienia
- Nagroda Szefa Kinematografii 1989 za reżyserię dla Leszka Wosiewicza
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1989: Srebrne Grono
- Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 1989: nagroda za debiut reżyserski
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1989: nagroda wojewody gdańskiego, nagroda za reżyserię dla Leszka Wosiewicza, nagroda za zdjęcia dla Krzysztofa Ptaka, nagroda za montaż dla Wandy Zeman i Jarosława Wołejki
O filmie
Młody muzyk Tadeusz Wyczyński trafia do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu za działalność konspiracyjną. Skierowany do oddziału doświadczalnego, zostaje zarażony tyfusem. Rodzi się w nim imperatyw przeżycia za wszelką cenę. Kornblumenblau to tytuł niemieckiej piosenki granej przez więźnia na obsesyjne żądanie blokowego. Dzięki temu dostaje się do obozowej orkiestry i do wymarzonego bloku artystów, co daje mu szansę przeżycia. Po wyzwoleniu obozu przez żołnierzy radzieckich ochoczo gra im Kalinkę, by dostać miejsce w pociągu.
Po raz pierwszy w dziejach polskiej kinematografii temat obozu koncentracyjnego został potraktowany parabolicznie, pozbawiony wymiaru społeczno-politycznego bądź psychologicznego ludzkiego cierpienia. Obóz jest dla reżysera doskonałym miejscem do obserwacji ludzkich postaw i zachowań, a głównie bezwzględnego biologizmu. Film jest także krytycznym głosem we współczesnej dyskusji nad kondycją i rolą artysty w społeczeństwie.
Donata Zielińska, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
Tadzikowe perypetie z totalitaryzmem. Metaforyzacja rzeczywistości lagrowej w filmie „Kornblumenblau” Leszka Wosiewicza
Marta Wróbel
„Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29-30
-
Alles für alle. Z Leszkiem Wosiewiczem o filmie "Kornblumenblau" rozmawia Natalia Chojna
Natalia Chojna
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
-
Groteska i ironia w Kornblumenblau
Natalia Chojna
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
Cytaty
-
Na pierwszy rzut oka film jest zbudowany jak filozoficzna przypowiastka o cechach moralitetu. (…) Wosiewicz zdaje się opowiadać historię dwudziestowiecznego everymana rzuconego w oświęcimską otchłań. Ale ten everyman jest...
Rozwiń