Aria dla atlety [1979]
rok produkcji:
- 1979
premiera:
- 15 X 1979
czas trwania:
- 99 min
Reżyseria:
- Filip Bajon
Scenariusz:
- Filip Bajon
Zdjęcia:
- Jerzy Zieliński
Obsada:
- Krzysztof Majchrzak [Władysław Góralewicz], Pola Raksa [Cecylia], Roman Wilhelmi [Bolcio Rogalski], Bogusz Bilewski [Cyklop Bieńkowski], Wojciech Pszoniak [Siedelmayer], Ryszard Pietruski [śpiewak Baptisto Messalini], Zdzisław Wardejn [Popow], Andrzej Wasilewicz [Abs], Witold Dederko [starzec na ulicy], Elżbieta Goetel [przyjaciółka Cecylii], Witold Gruca [choreograf Knappa], Wirgiliusz Gryń [Georg Hitzler], Ryszard Dembiński [Knapp], Teodor Gendera [redaktor], Emil Karewicz [Breitkopf]
Montaż:
- Janina Niedźwiecka
Muzyka:
- Zdzisław Szostak
Scenografia:
- Andrzej Kowalczyk
Kierownictwo produkcji :
- Lechosław Szuttenbach
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1979: nagroda za debiut reżyserski dla Filipa Bajona, nagroda za zdjęcia dla Jerzego Zielińskiego
- Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 1979: Jantar, Nagroda Dziennikarzy
- Nagroda Entuzjastów Kina Samowar 1979
- MFF Autorskich San Remo (Włochy) 1980: nagroda za debiut reżyserski dla Filipa Bajona
- Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 1980 dla Krzysztofa Majchrzaka
- Don Kichot 1980
- MFF San Sebastian (Hiszpania) 1980: wyróżnienie w sekcji nowych realizatorów
O filmie
Schyłek XIX wieku. Młody chłopak z biednej galicyjskiej wsi Władysław Góralewicz stawia pierwsze kroki w prowincjonalnym cyrku. Przechodzi ciężką szkołę życia, ucząc się nie zawsze czystych zapaśniczych obyczajów. Jego nieprzejednanymi wrogami stają się bracia Abs, których szuka po całej Europie, zdobywając na arenach coraz większą sławę i zapaśnicze trofea – różnej wielkości posążki Atlasa dźwigającego kulę ziemską. Jest wielkim miłośnikiem opery i talentu tenora Messaliniego, z którym występuje w operze w noc sylwestrową 1900 roku...
Pierwowzorem postaci Góralewicza był idol europejskich cyrków i aren zapaśniczych Stanisław Jan Cyganiewicz, mistrz świata w walkach francuskich (1906) i wolnoamerykańskich (1921, 1925).
W wysmakowanej plastycznie wizji Europy przełomu wieków, jaką jest pastiszowa kreacja filmowa Bajona, zapaśnik staje się wrażliwym medium czasów kulturowego przełomu: świat podbity przez operę ustępuje miejsca erze wynalazków – kinematografowi, samochodowi, radiu, przez które właśnie będzie transmitowana kolejna walka Góralewicza.
Aria… jest esejem poświęconym kulturze i epitafium dla niezwykłego człowieka, zapaśnika o otwartej, szlachetnej duszy, która u progu XX wieku staje się anachronizmem.
Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
Cytaty
-
Jest to prawdziwa uczta dla oka i ucha: integralna, całkowita kreacja wizyjna o rygorystycznej wewnętrznej organizacji. (…) Aria dla atlety to istna rewia filmowego zdobnictwa, wizjonerstwa wydobywającego secesyjne...
Rozwiń