Dziecko w świecie ruchomych obrazów
Tytuł:
- Dziecko w świecie ruchomych obrazów
Redaktorzy:
- Maciej Wróblewski, Sylwia Kołos
Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Wydanie:
- Toruń 2018
Liczba stron:
- 198
Opis
Czwarta publikacja z serii „Biblioteczka Dziecięca” zawiera kilkanaście artykułów poświęconych rozmaitym zagadnieniom związanym z filmem, telewizją oraz nowymi mediami, w których dziecko albo pojawia się jako temat, albo jest ich odbiorcą. Fenomen ruchomych obrazów, wyrastający na Zachodzie z wielowiekowych doświadczeń związanych z camera obscura oraz z medium fotografii, dziś pełni ważną kulturotwórczą funkcję i w istotny sposób przyczynia się do wzbogacenia szeroko pojętej sztuki adresowanej do młodego widza. Ponadto filmy dokumentalne i fabularne w ciągu XX wieku stały się znakomitymi środkami, za pomocą których reżyserzy, scenarzyści i aktorzy opowiadają o problemach dziecka lub budują zmetaforyzowany obraz dzieciństwa, wykorzystujący elementy autobiograficzne i wspomnieniowe. Odrębne miejsce w kulturze Zachodu zajmuje telewizja, będąca nie tylko – wbrew temu, co powszechnie się sądzi – źródłem rozrywki kierowanej do nieletniego widza, wiele europejskich stacji, jak choćby z Wielkiej Brytanii (BBC), Finlandii (YLE) czy Francji (France 5), oferuje bowiem także wartościowe programy edukacyjne.
Książka Dziecko w świecie ruchomych obrazów ma charakter monograficzny w tym sensie, że główny wątek rozważań wszystkich autorów dotyczy tego, jak media oparte na języku filmowym kształtują narrację o dziecku i dzieciństwie oraz w jakie wchodzą związki z innymi sztukami, przede wszystkim z literaturą. Z perspektywy dokonującej się w XXI wieku komunikacyjnej rewolucji, której efektem jest bogaty obszar digital culture, ponadstuletni dorobek filmowy oraz – nieco mniejszy – telewizyjny o dziecku i dla dziecka wciąż domaga się w polskich badaniach filmoznawczych, kulturoznawczych i literaturoznawczych analiz o szczegółowym i syntetycznym charakterze.
Oddając do rąk Czytelnika niniejszą publikację, redaktorzy mają nadzieję, że podjęte w niej problemy w istotny sposób wzbogacą dotychczasową wiedzę na temat dziecka i dzieciństwa konstruowanego za pomocą języka ruchomych obrazów.
Spis treści
Słowo od redaktorów 7
Maciej Wróblewski
Dziecko w świecie ruchomych obrazów. Zarys problemu 9
Sylwia Kołos
Dziecko i dzieciństwo na ekranie w XIX i XX wieku. Rekonesans 27
Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski
W przestrzeni nie dla dziecka: „Jestem zły”, „Dzieci z Leningradzkiego”, „Nadejdą lepsze czasy” 45
Kaja Łuczyńska
Boczne drzwi: współczesne i historyczne problemy polskiej edukacji filmowej 59
Monika Flang
Wpływ programów rozrywkowych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży na kształtowanie tożsamości narodowej i kulturowej – na przykładzie Wielkiej Brytanii, Finlandii i Polski 77
Bartłomiej Nowak
Dzieciństwo osób LGBT w wybranych współczesnych filmach 99
Piotr Skrzypczak
Dziecko i pies zawsze będą lepsze przed kamerą? Niewinni bohaterowie filmów Andrzeja Wajdy 113
Elżbieta Kruszyńska
Filmowe dziecko według prozy Adama Bahdaja 133
Justyna Wróblewska
Muzyka w filmach o Harrym Potterze 145
Marcel Woźniak
Kino dla dzieci. Aspekty preprodukcji, produkcji i dystrybucji filmów w Polsce 165
Maciej Wróblewski
Maska, czyli immersyjne dzieciństwo w serwisie YouTube 175
Radosław Osiński
O powadze i niepowadze krytyki filmowej. Informacja 195
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Cybulski. Podwójne salto
Dorota Karaś
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski