Kino Juliusza Machulskiego
Tytuł:
- Kino Juliusza Machulskiego
Autorzy:
- Artur Majer
Wydawca:
- Kwieciński
Wydanie:
- Warszawa 2014
Liczba stron:
- 406
Opis
„Kino Juliusza Machulskiego” autorstwa Artura Majera - pierwsza na rynku monografia twórczości jednego z najwybitniejszych i najpopularniejszych reżyserów polskiego kina.
Książka opisuje zarówno filmy Juliusza Machulskiego, jak i szeroki kontekst ich powstawania. Autor snuje fascynującą opowieść o ostatnich 35 latach polskiej kinematografii, czyniąc reżysera i jego utwory przewodnikiem po jej przełomach i zmianach. Twórca tej miary i charyzmy, co Juliusz Machulski jest wymarzonym bohaterem, a jego filmy zapraszają do głębokiej wiwisekcji i szerokiej narracji na swój temat.
Monografia została podzielona na cztery zasadnicze części, w ramach których Artur Majer opowiada o poszczególnych kinowych produkcjach fabularnych twórcy Seksmisji, Vabanku i Kilera, nakreślając społeczno-kulturową epokę, w której powstawały. Przedstawia je przede wszystkim na tle innych działalności artystycznych swojego bohatera, a zatem porównuje filmy ze scenariuszowymi wersjami, książkami Machulskiego, zrealizowanymi i napisanymi przez niego spektaklami teatru telewizji i in.
Chociaż „Kino Juliusza Machulskiego” to literatura z dziedziny nauk o sztuce (filmoznawstwo), to napisana jest językiem prostym i przystępnym, z myślą o czytelniku, tak by sięgnąć po nią mogli także wielbiciele twórczości Machulskiego. Poza opisami i analizami filmów autor dowodzi w myśl klasycznej teorii autorskiej, że Juliusz Machulski jest twórcą, który w każdym ze swoich utworów pozostawia osobistą sygnaturę. Tym samym nobilituje tego, który sam siebie nazywał Komercjuszem Pierwszym polskiej kinematografii jako pełnoprawnego filmowego autora. Jako cechy charakterystyczne jego twórczości rozpoznaje m.in. trop ironii, zamiłowanie do mistyfikacji i maskarady, zabawę kinem i jego tradycją.
Spis treści
Od wydawcy 5
Od autora 7
Wprowadzenie 9
KOMEDIE LAT OSIEMDZIESIĄTYCH 19
Vabank, czyli bajka w stylu retro 21
Seksmisja, czyli o totalitaryzmie 47
Vabank II, czyli riposta — magia kina 77
Kingsajz, czyli o wolności 95
Deja vu, czyli wpływy 121
PRZEŁOM 137
VI.P, czyli gorycz 139
Szwadron, czyli ironia 157
Girl Guide, czyli postmodernizm 173
CZAS PARODII (I WYJĄTEK) 193
Kiler, czyli maski postkomunizmu 195
Kiler-ów 2-óch, czyli parodia 217
Pieniądze to nie wszystko — opowieść o przełomie 235
Superprodukcja, czyli autotematyzm 253
PÓŹNE KOMEDIE 277
Vinci, czyli powrót 279
Ile waży koń trojański?, czyli łagodność 299
Kołysanka, czyli danse macabre 325
AmbaSSada, czyli zabawa 345
Podsumowanie 361
Bibliografia 373
Filmografia 401
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała