Kamienie na macewie. Holokaust w polskim kinie
Tytuł:
- Kamienie na macewie. Holokaust w polskim kinie
Autorzy:
- Joanna Preizner
Wydawca:
- Austeria
Wydanie:
- Kraków-Budapeszt 2012
Liczba stron:
- 584
Opis
"Kamienie na macewie" Joanny Preizner to książka pod wieloma względami wyjątkowa. Nie tylko ze względu na jej walory poznawcze, znakomity warsztat, którym z pełną swobodą operuje autorka, ani rozbudowane zaplecze dokumentalne.
Tym, co w pierwszej kolejności przykuwa uwagę czytelnika, jest pasja badawcza Joanny Preizner, jej głębokie zaangażowanie nie tylko intelektualne, lecz także emocjonalne, empatyczna zdolność wnikania w minioną rzeczywistość, empirycznie dla niej przecież niedostępną.
Autorce udało się zrealizować cel, który wydaje się niemożliwy do osiągnięcia. Połączyła obiektywizm badacza, dla którego ważne są fakty, dokumenty, świadectwa, z subiektywizmem pisarza, który wnika w świat swoich bohaterów i potrafi go oddać niejako "od wewnątrz".
Joanna Preizner pisze dziś, z perspektywy 2011 roku, ale równocześnie odnajduje się "tam", w tragicznych latach czterdziestych. Spójność koncepcji w interesujący sposób współgra z różnorodnością materiału badawczego.
Preizner pisze o filmach, które powstawały na przestrzeni sześćdziesięciu lat. Pierwszym z nich jest Ulica Graniczna (1949) Aleksandra Forda, ostatnim Joanna (2010) Feliksa Falka. Są wśród tych filmów dzieła wybitne, ale też przeciętne i nieudane.
Joanna Preizner interpretuje filmy utrzymane w różnych poetykach, stylach i gatunkach, które, prócz tematu, zdaje się wszystko dzielić, a nie łączyć. Autorka wybrała jednak metodę, punkt widzenia i sposób analizy, które pozwalają tę wielokształtną różnorodność nie tyle sprowadzić do wspólnego mianownika (nie taki był zamysł), co uczynić logiczną, koherentną całością.
Książka Joanny Preizner to nie dwadzieścia osobnych tekstów, co dyktował materiał, lecz jedna wypowiedź, o czym zdecydował sposób jej napisania. W pełni usatysfakcjonuje historyka, ale też i każdego zainteresowanego tematem czytelnika, dla którego jej lektura będzie pasjonującą przygodą intelektualną...
Spis treści
- Wstęp
- Sąsiedzi. Ulica graniczna Aleksandra Forda
- Bezpieczniej być zwierzęciem. Biały niedźwiedź Jerzego Zarzyckiego
- Przekleństwo twarzy. Samson Andrzeja Wajdy
- Oczy żydowskiej dziewczynki. Nowela Kropla krwi z filmu Świadectwo urodzenia Stanisława Różewicza
- Polowanie z nagonką. Naganiacz Ewy i Czesława Petelskich
- Świadkowie/ Przy torze kolejowym Andrzeja Brzozowskiego
- Egzamin z człowieczeństwa. Długa noc Janusza Nasfetera
- Najtrudniej być (żydowską) kobietą. Wniebowstąpienie Jana Rybkowskiego
- Reisefieber. Kartka z podróży Waldemara Dzikiego
- Wady i zalety kompromisu. Wedle wyroków Twoich... Jerzego Hoffmana
- "Chaja" znaczy "żywa". Nie było słońca tej wiosny Juliusza Janickiego
- Bohaterka mimo woli. W cieniu nienawiści Wojciecha Żółtowskiego
- Przeciw bliźniemu swemu... Dekalog VIII Krzysztofa Kieślowskiego
- Sprawiedliwy i Święty. Korczak Andrzeja Wajdy
- O żydowskich dziewczynkach i polskich praczkach. Jeszcze tylko ten las Jana Łomnickiego
- Po t(amt)tej stronie muru. Pożegnanie z Marią Filipa Zylbera
- Zmartwychwstania nie będzie. Wielki tydzień Andrzeja Wajdy
- Zakazane namiętności. Deborah
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Obsession. Perversion. Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation
Olga Bobrowska, Michał Bobrowski
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Róża
Andrzej Szpulak