Europejskie kino gatunków
Tytuł:
- Europejskie kino gatunków
Redaktorzy:
- Piotr Kletowski
Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie:
- Kraków 2016
Liczba stron:
- 430
Opis
Książka zawiera pionierską na gruncie polskiego filmoznawstwa próbę opisu fenomenu europejskiego kina gatunkowego, tworzonego w obrębie najważniejszych kinematografii Starego Kontynentu. Odnajdziemy tu szkice poświęcone niemieckim, skandynawskim, włoskim, hiszpańskim i brytyjskim horrorom, reprezentantom lokalnej odmiany science fiction, sowieckiej komedii muzycznej, polskim kryminałom, jak też gatunkom charakterystycznym dla Europy: spaghetti westernom, giallo, filmom erotycznym czy jugosłowiańskim filmom partyzanckim.
Autorzy zamieszczonych w tomie tekstów przybliżają także sylwetki mistrzów kina klasycznego (Jean-Pierre Melville, Sergio Leone, Mario Bava, Tinto Brass, Jesús Franco), jak i twórców współczesnych (Jörg Buttgereit, Nicolas Winding Refn, Bruno Dumont). Publikacja ta wypełnia lukę w badaniach kina gatunkowego w Polsce, udowadniając, że europejskie kino gatunkowe nie świeci tylko światłem odbitym kinematografii hollywoodzkiej, lecz stanowi nierzadko oryginalną – zarówno w warstwie estetycznej, jak i intelektualnej – propozycję.
Fragmenty / recenzje
Spis treści
Piotr Kletowski
Europejskie kino gatunkowe – w stronę opisu zjawiska 13
Krzysztof Gonerski
Śmierć w sześciu odsłonach, czyli rzecz o niemieckim horrorze 27
Maciej Muszalski
Od Körkarlen do Frostbiten. Osiemdziesiąt trudnych lat w historii szwedzkiego horroru 75
Grzegorz Dryja
Dziwne losy wytwórni Hammer 93
Bartłomiej Paszylk
Nie grzebcie trupów! O narodzinach, śmierci i zmartwychwstaniu horroru hiszpańskiego 125
Grzegorz Fortuna Jr.
Horror all’italiana. Krótka historia włoskiego kina grozy 137
Anita Bielańska
Pewnego razu w Europie… – różnorodne oblicza spaghetti westernu 155
Adam Horowski
Spaghetti post-apocalypse. Kino z odzysku 175
Dorota Machniewska
Uchwycić niemożliwe, czyli o europejskim kinie science fiction 187
Jan Trzupek
W krainie Golema i robota – uwagi o czechosłowackim filmie fantastycznym 209
Małgorzata Flig
Śmiejąca się ideologia – fenomen sowieckiej komedii muzycznej lat 30. XX wieku 225
Patrycjusz Pająk
Jugosłowiański film partyzancki – geneza i przemiany gatunku 239
Łukasz Maciejewski
Kogo kręci historia? Polskie kino historyczne 255
Katarzyna Wajda
PRL w kryminale, czyli zbrodnia (nie)doskonała. Peerelowskie filmy kryminalne 275
Rafał Chwała
Gangster alla polacca, czyli polski film gangsterski 295
Patrycja Włodek
Jean-Pierre Melville – auteur maudit i gatunki 309
Paweł Hapka
Franco – Sade 327
Diana Dąbrowska
Erotyczne kino Tinto Brassa, czyli ekranowa praktyka nieskrępowanego libido 341
Maciej Barwacz
Transcendencja w filmach Brunona Dumonta, czyli zwrot w stronę gatunku otwartego 357
Marek Sfugier
Podróż w ciemność czy ucieczka w stronę światła? Autorskie kino gatunków Nicolasa Windinga Refna 375
Piotr Kletowski
Amerykańskie kino gatunkowe jako „palimpsest” europejskiego kina arthouse’owego – O hipertekstualnej strategii twórców Nowego Hollywoodu 393
Bibliografia 413
Noty autorskie 427
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała