Europejskie kino gatunków

Okładka książki

Tytuł:

Europejskie kino gatunków

Redaktorzy:

Piotr Kletowski

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Wydanie:

Kraków 2016

Liczba stron:

430

Opis

Książka zawiera pionierską na gruncie polskiego filmoznawstwa próbę opisu fenomenu europejskiego kina gatunkowego, tworzonego w obrębie najważniejszych kinematografii Starego Kontynentu. Odnajdziemy tu szkice poświęcone niemieckim, skandynawskim, włoskim, hiszpańskim i brytyjskim horrorom, reprezentantom lokalnej odmiany science fiction, sowieckiej komedii muzycznej, polskim kryminałom, jak też gatunkom charakterystycznym dla Europy: spaghetti westernom, giallo, filmom erotycznym czy jugosłowiańskim filmom partyzanckim.


Autorzy zamieszczonych w tomie tekstów przybliżają także sylwetki mistrzów kina klasycznego (Jean-Pierre Melville, Sergio Leone, Mario Bava, Tinto Brass, Jesús Franco), jak i twórców współczesnych (Jörg Buttgereit, Nicolas Winding Refn, Bruno Dumont). Publikacja ta wypełnia lukę w badaniach kina gatunkowego w Polsce, udowadniając, że europejskie kino gatunkowe nie świeci tylko światłem odbitym kinematografii hollywoodzkiej, lecz stanowi nierzadko oryginalną – zarówno w warstwie estetycznej, jak i intelektualnej – propozycję.

Fragmenty / recenzje

Spis treści

Piotr Kletowski
Europejskie kino gatunkowe – w stronę opisu zjawiska  13
Krzysztof Gonerski
Śmierć w sześciu odsłonach, czyli rzecz o niemieckim horrorze   27
Maciej Muszalski
Od Körkarlen do Frostbiten. Osiemdziesiąt trudnych lat w historii szwedzkiego horroru   75
Grzegorz Dryja
Dziwne losy wytwórni Hammer   93
Bartłomiej Paszylk
Nie grzebcie trupów! O narodzinach, śmierci i zmartwychwstaniu horroru hiszpańskiego   125
Grzegorz Fortuna Jr.
Horror all’italiana. Krótka historia włoskiego kina grozy   137
Anita Bielańska
Pewnego razu w Europie… – różnorodne oblicza spaghetti westernu   155
Adam Horowski
Spaghetti post-apocalypse. Kino z odzysku   175
Dorota Machniewska
Uchwycić niemożliwe, czyli o europejskim kinie science fiction   187
Jan Trzupek
W krainie Golema i robota – uwagi o czechosłowackim filmie fantastycznym   209
Małgorzata Flig
Śmiejąca się ideologia – fenomen sowieckiej komedii muzycznej lat 30. XX wieku   225
Patrycjusz Pająk
Jugosłowiański film partyzancki – geneza i przemiany gatunku   239
Łukasz Maciejewski
Kogo kręci historia? Polskie kino historyczne   255
Katarzyna Wajda
PRL w kryminale, czyli zbrodnia (nie)doskonała. Peerelowskie filmy kryminalne   275
Rafał Chwała
Gangster alla polacca, czyli polski film gangsterski   295
Patrycja Włodek
Jean-Pierre Melville – auteur maudit i gatunki   309
Paweł Hapka
Franco – Sade   327
Diana Dąbrowska
Erotyczne kino Tinto Brassa, czyli ekranowa praktyka nieskrępowanego libido   341
Maciej Barwacz
Transcendencja w filmach Brunona Dumonta, czyli zwrot w stronę gatunku otwartego   357
Marek Sfugier
Podróż w ciemność czy ucieczka w stronę światła? Autorskie kino gatunków Nicolasa Windinga Refna   375
Piotr Kletowski
Amerykańskie kino gatunkowe jako „palimpsest” europejskiego kina arthouse’owego – O hipertekstualnej strategii twórców Nowego Hollywoodu   393

Bibliografia   413
Noty autorskie   427