Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki
Tytuł:
- Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki
Autorzy:
- Dobrochna Dabert
Wydawca:
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Wydanie:
- Poznań 2003
Liczba stron:
- 384
Opis
Od Autora
Słusznie uważa się, iż po polskiej szkole filmowej najciekawszym artystycznym zjawiskiem w naszej powojennej kinematografii jest kino moralnego niepokoju. Jakkolwiek jego trwałe miejsce w historii filmu jest niepodważalne, to już ocena artystyczna kina przedstawia się daleko niejednoznacznie. W Wodzirejach i amatorach Marii Kornatowskiej[1], najpoważniejszej jak dotąd pracy poświęconej temu zjawisku, pojawia się ton rozczarowania niespełnieniem artystycznym oraz ideowym wielu dzieł zaliczanych do klasyki nurtu. Wydaje się, iż ocena Kornatowskiej jest nadto surowa. Poza tym obszerny stan badań nie wyczerpał wszystkich możliwości analitycznego i historycznego oglądu problematyki tego kina. Niniejsza praca wyrasta właśnie z przekonania, ze o kinie moralnego niepokoju lat 70. i 80. XX wieku warto dyskutować, że badacze i widzowie będą do niego powracać, aktualizując jego przesłanie moralne i wartości artystyczne, niekoniecznie dające się zamknąć w ramach odchodzącej w historię epoki PRL-u. Trudno zgodzić się na traktowanie go jako surogatu bliżej nieokreślone-go „prawdziwego kina politycznego". Już samą nazwę nurtu ówcześni krytycy oraz współcześni badacze tego zjawiska traktowali i traktują jako konieczny eufemizm, uważając, że sytuacja polityczna, naciski cenzury wymogły na twórcach podejmowanie tematów zastępczych, np. moralnych. Sądzę, iż nie było zamiarem jego autorów tworzenie filmów politycznych sensu stricto, natomiast za świadome twórcze zamierzenie należy uznać pod-jęcie problematyki moralnej. Nie kłóci się to z przekonaniem, iż filmy „kina niepokoju" przepełniała wyrazista krytyka systemu społecznego, wyrażana za pomocą wybranych sposobów mówienia. Przesunięcie punktu ciężkości na problematykę etyczną pogłębiało stawianą diagnozę i skupiało uwagę na człowieku jako jednostce. W większym stopniu twórców kina zajmowały rozliczne relacje między jednostką a społeczeństwem niż ogólne mechanizmy systemu władzy oraz zależności między rządzącymi a rządzonymi. Reżyserów interesowała bowiem perspektywa bliska, owo postulowane przez Krzysztofa Kieślowskiego „spojrzenie w głąb".
Trudno jest zrozumieć istotę tego kina, jeżeli nie wskaże się na źródła je-go inspiracji artystycznej. Można przypuszczać, iż twórcy poszukiwali wzorów, między innymi w pewnych doświadczeniach artystów radzieckich. W pierwszym rzędzie u Andrieja Tarkowskiego, któremu „towarzyszyło głębokie przeświadczenie o potrzebie moralnego samodoskonalenia, bo-wiem — jego zdaniem — triumf estetyki był możliwy poprzez świadomość etyczną. W tym właśnie zawierał się wyraz jego etycznej świadomości" — jak wspominał Krzysztof Zanussi[2]. Perspektywa metafizyczna dzieł Tarkowskiego bliska była koncepcji oglądu świata Zanussiego (Śmierć prowincjała, Iluminacja, Spirala, Constans) i Kieślowskiego, u którego wydobywała się po-woli, by wyraziście zaistnieć w późnych latach jego twórczości (Bez końca, Dekalog, Podwójne życie Weroniki, Trzy kolory: Niebieski, Biały, Czerwony). Twórcy nurtu z sympatią przyglądali się wysiłkom prezentowania na ekranie problemów rzeczywistości radzieckiej lat siedemdziesiątych: Ilji Awerbacha (Cudze listy), Gleba Panfiłowa (Proszę o głos), Siergieja Mikaeliana (Premia[3]), Stanisława Rostockiego (Człowiek znikqd), Wiktora Tregubowicza (Sprzężenie zwrotne)[4].
Inspirowała nowoczesna metoda ukazywania współczesności w czeskim filmie końca lat sześćdziesiątych u Vojtćcha Jasnego, Jaromila Jireśa, Vćry Chytilovej, Milośa Formana, Ivana Passera, Evalda Schorma, Dkg° Menzla. Fascynowano się dokonaniami kina węgierskiego. Filmy z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych Miklósa Jancsó pokazywały, iż problemy współczesności równie dobrze, a czasem dobitniej można ukazać poprzez kostium historyczny. Jako wręcz węgierski odpowiednik kina moralnego niepokoju traktowano społecznie zaangażowane, podejmujące z nieznaną dotąd bez-kompromisowością problemy współczesnych Węgrów, filmy: Andrśsa Kovścsa, Pśla Gabora, Kśroly Makka, Ferenca Kósa, Petera Bacsó czy Mśrty Mćszśros. Technika realizacyjna filmów nurtu, ten tak często podkreślany dokumentaryzm świadczył, iż twórcy mieli za sobą dobrze przyswojoną lek-cję tendencji werystycznych w kinie światowym, nowofalowego nurtu francuskiego cineina-vćritć i amerykańskiego direct cinema rozwijającego się w la-tach 60. i 70.
[1] Maria Kornatowska: Wodzireje i amatorzy. Warszawa Wyd. Artystyczne i Filmowe 1990.
[2] Krzysztof Zanussi: Wspominając Andrieja Tarkowskiego, „Kwartalnik Filmowy" 1995 nr 9/10 s. 9.
[3] Premia była adaptacją filmową sztuki teatralnej Aleksandra Gelmana pt. Protokół pewnego zebrania, która miała swoją premierę w Leningradzie w 1975 r. W Polsce sztukę Gelmana z wielkim powodzeniem wystawiły w 1977 r.: Teatr Juliusza Osterwy w Lublinie oraz war-szawski Teatr na Woli .
[4] Także ukraińskiego „kina poetyckiego" lat 60. i 70. Siergieja Paradżanowa, Leonida Osy-ki, Jurija Illenki, choć przepełnionego obrzędami i mitami a pozbawionego bezpośrednich od-niesień do współczesności, nie traktowano jak folklorystycznych makatek, lecz raczej jako głę-boką i poważną wypowiedź na gorące tematy społeczno-polityczne.
Spis treści
Od Autora 7
ROZDZIAŁ I. UWAGI WSTĘPNE O KINIE MORALNEGO NIEPOKOJU 13
Zwiastuny nurtu 13
Problem pokoleniowości 15
Ramy czasowe i filmy nurtu 21
Poza nurtem 27
Problematyczność terminu „kino moralnego niepokoju" 30
Wyróżniki tematyczno-problemowe 34
Projekcja świata 35
Aspekty polityczne 38
ROZDZIAŁ II. ŻYCIE FILMOWE, CZYLI GRY MIĘDZY WŁADZĄ A TWÓRCAMI I WIDZAMI 41
Festiwale, pokazy, narady, kolaudacje, donosy, czyli o świątecznym i powszednim dniu polskiego kina 41
Problem kultury oficjalnej i drugoobiegowej. „Trzecie wyjście" 70
Kinematografia wobec mecenatu państwowego 75
Cenzura: relacje, zależności i konsekwencje 78
ROZDZIAŁ III. Z POETYKI KINA MORALNEGO NIEPOKOJU 89
POSTAĆ JAKO SKŁADNIK POETYKI 89
Człowiek w poszukiwaniu wartości 96
Bohater „nieposłuszny" 96
Bohater zrezygnowany 104
Na tropach autorytetów 107
Wielka wyprzedaż wartości 110
Pozorne autorytety 110
Oportunista i konformista 112
Cynik — bohater końca ideologii 115
Bohater autorytarny 117
Bohater niejednoznaczny — otwarty 118
Obcy, czyli spojrzenie z zewnątrz 120
SEMANTYKA ZAKOŃCZEŃ W FILMACH KINA MORALNEGO NIEPOKOJU 122
Zakończenie otwarte z happy endem 122
Zakończenie otwarte jako doświadczenie progowe 123
Zakończenie zamknięte — pogodzenie się ze stanem rzeczy 124
Zakończenie zamknięte — totalna klęska 125
Szczęśliwe zakończenie jako moralny szok 126
PRZESTRZEŃ W KINIE MORALNEGO NIEPOKOJU. O MIEJSCACH DOBRYCH I ZŁYCH 130
Przestrzeń w planie dalekim 131
Rzeczywistość wielkomiejska 131
Świat prowincji 132
Obraz zagranicy 134
Przestrzeń w zbliżeniu 136
Miejsca „oficjalne" 136
Miejsca „nieoficjalne" 138
Przestrzeń prywatna 139
FUNKCJE MUZYKI W KINIE MORALNEGO NIEPOKOJU 142
Muzyka jako element świata przedstawionego 143
Muzyka poza światem przedstawionym 148
O INTERTEKSTUALNOŚCI W FILMACH KINA MORALNEGO NIEPOKOJU 151
Gatunki filmowe nurtu jako problem intertekstualny 160
ROZDZIAŁ IV. WĄTKI ETYCZNE W KINIE MORALNEGO NIEPOKOJU. DRAMATY I DYLEMATY POSTAW 170
Wolność - niewola 176
Miłość - nienawiść 194
Wierność - zdrada 204
Prawda - kłamstwo 207
Samotność - solidarność 212
ROZDZIAŁ V. DYSKUSJE WOKÓŁ KINA MORALNEGO NIEPOKOJU 217
Pod ostrzałem krytyki oficjalnej (do VIII 1980 r.) 218
Pełniejszym głosem (od VIII 1980 do 13 XII 1981 r.) 234
Kino moralnego niepokoju w oczach widzów 244
Refleksje nad kinem moralnego niepokoju w polskiej prozie intymistycznej 246
Niepełny wielogłos (stan wojenny i lata osiemdziesiąte) 252
Krytyka po przełomie 257
Zakończenie 263
Aneksy 273
Alfabetyczny spis tytułów filmów kina moralnego niepokoju 273
Filmy kina moralnego niepokoju za granicą w latach 1977-1988 322
Literatura 341
Druki zwarte 341
Teksty zamieszczone w czasopismach 346
Wybór recenzji, omówień, wywiadów dotyczących poszczególnych filmów kina moralnego niepokoju oraz niektórych utworów spoza nurtu zrealizowanych w tym okresie 355
Indeks filmów 365
Indeks osobowy 371
The Cinema of Moral Anxiety. Selected problems of poetics and ethics (S ummary ) 380
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Wanda Jakubowska. Od nowa
Monika Talarczyk-Gubała
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Metody dokumentalne w filmie
Dagmara Rode Marcin Pieńkowski
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski