Kino niezależne w Polsce 1989-2009. Historia mówiona

Tytuł:

Kino niezależne w Polsce 1989-2009. Historia mówiona

Autorzy:

Piotr Marecki

Wydawca:

Wydawnictwo Krytyki Politycznej

Wydanie:

Warszawa 2009

Liczba stron:

416

Opis

Kino niezależne w Polsce 1989–2009 to podsumowanie dwóch dekad rozwoju tego zjawiska i próba stworzenia jego „historii mówionej”. Z rozmów z czołowymi twórcami offowymi powstała książka o entuzjazmie, działaniu zespołowym i realizowaniu projektów niesformatowanych na potrzeby rynku. O swojej filmowej aktywności – oddolnej,
spontanicznej i niekomercyjnej – opowiadają Cezary Ciszewski, Paweł Czarzasty, Abelard Giza, Hubert Gotkowski, Oskar Kaszyński, Wojciech Koronkiewicz, Bodo Kox, Piotr Krzywiec, Kobas Laksa, Grzegorz Lipiec, Łyżka czyli Chilli, Dominik Matwiejczyk, Piotr Matwiejczyk, Mathias Mezler, Dariusz Nojman, Joanna Pawluśkiewicz i Marzena Popławska, Mariusz Pujszo, Sławomir Shuty i Zespół Filmowy „Skurcz”.

To właśnie oni stworzyli najbardziej wyraziste i radykalne projekty audiowizualne po 1989 roku. Z zebranych w Kinie niezależnym wywiadów wyłania się spójny obraz tego ważnego, choć często niedocenianego nurtu we współczesnej polskiej kulturze.

BOHATEROWIE

Z.F. Skurcz, Grzegorz Lipiec, Piotr Krzywiec, Dominik Matwiejczyk, Piotr Matwiejczyk, Łyżka czyli Chilli, Wojciech Koronkiewicz, Kobas Laksa, Paweł Czarzasty, Oskar Kaszyński, Abelard Giza, Hubert Gotkowski, Mariusz Pujszo, Bodo Kox, Sławomir Shuty, Mathias Mezler, Joanna Pawluśkiewicz, Marzena Popławska, Cezary Ciszewski i Dariusz Nojman.

Spis treści

00 PIOTR MARECKI 11

FIGHT CLUB, CZYLI KILKA UWAG O POLSKIM KINIE NIEZALEŻNYM

Wskazówki dla kina profesjonalnego / struktura „podziemnego kręgu" / entuzjaści / czwarty sektor i zespoły filmowe / amatorzy bis i krzywe chodniki / komedie / tematy nieprzerobione


01 ZESPÓŁ FILMOWY „SKURCZ" 17

WSPÓLNE DZIAŁANIE

Początki: 1988 rok / horrory w piwnicy / tylko Walaszkowie kręcą / „Pudding", „Szachy" albo „Cios" / „Skurcz" pompuje świeżą krew dla polskiego kina / umawialiśmy się, że po lekcjach robimy film karate / wąsy / kobiety / nie ma u nas wielu zapożyczeń / własne pokazy / im gorzej, tym lepiej? / wygrywaliśmy z ludźmi, którzy się starali / Bulgarski pościkk / bijatyki, pościgi i masa krwi / pierwsze prawdziwe scenariusze / pojawia się Kazik / rozpad grupy? / GIT Produkcja / budżetowanie / Żelazko idzie do szkoły filmowej / Kapitan Bomba / najważniejszy był Bartek / zespoły muzyczne / dystrybucja: Sum na VHS-ie / nigdy nie postępowaliśmy racjonalnie


02 GRZEGORZ LIPIEC 33

WSZĘDZIE, BYLE NIE NA PIASTOWSKIM

Taśmy ze sklepowych kas / znałem na pamięć każdy ruch Bruce'a Lee / geneza: Sky Piastowskie bez obrazu / osiedlowy turniej piłkarski i pierwsze nagranie / wieczny student / pogięty Terminator łII / ludzie na osiedlu mówili tekstami z naszych filmów / bez zakończenia / własna kamera na osiemnaste urodziny / kilka osób tym zaraziłem / nie chodziliśmy jak szeryfowie po Zielonej Górze / pojawia się Katos / Ruchomy cel: ważna premiera / niezrealizowane nowele w 0,5 11 nowi bohaterowie / nagroda w Białymstoku / mieliście dobre wejście / praca z czołówką polskiego kina / jak powstało że życie ma sens? / cukier puder gra amfetaminę / regularna dystrybucja to był szok / rusza lawina / zwykle ładuję w film swoje pieniądze / próba animacji niezależnego środowiska / w pewnym momencie człowiek nie wytrzymuje i zrzuca wszystkie maski / skrajne opinie o Dniu, w którym umrę / Polacy chcą oglądać science fiction / automat z marihuaną / trzeba próbować różnych gatunków 1 że życie ma sens II, czyli dramaty trzydziestokilkulatków / koniec Sky Piastowskiego / Boże, jak ja bym chciał zrobić z tego film...


03 PIOTR KRZYWIEC 55

Z ROZMACHEM

Kamera na przyjęciu u wujka / matka kinomanka / patriotyczny rdzeń / co wisi u ciebie w domu? / nie jestem fanatykiem / ci, którzy biegali na demonstracje, są teraz dziadami / jesteś ikoną amerykanizacji / Rambo i Chuck Norris, czyli pigułki wolności / parodie U2 / wygrany konkurs MTV / jak coś robię, to odgięte na maksa i przygody w Rzymie / im bardziej jestem ekstrawagancki i wulgarny, tym więcej o mnie piszą / film ze składek / kosmici zaciągają po białostocku / muzyka i efekty specjalne w Krwawej rozrywce / impreza na premierze / nieprzewidywalność / Rok 2384 / Fellini czy Ed Wood? / wszystko się zaczyna od zamknięcia oczu / premiera z biskupem i utrata pracy/ rywalizacja z Koronkiewiczem / każda moja produkcja ma jakieś przesłanie / błędy / totalitaryzm medialny / Radio Maryja / Czerwona rewolucja, czyli cynizm postkomunistów / delicje z prawicy i poetyka IV RP / różne wersje filmu / scenariusz o powstaniu / perfekcyjna metodyczność w szaleństwie / robaki, trumna i wisielec / własny pochód pierwszomajowy / Oko Boga jest zbyt ambitne / tajemnicza księga / pokaz w hollywoodzkiej oprawie / dlaczego nie robisz już filmów?


04 DOMINIK MATWIEJCZYK 99

SAMOCHODOWE KINO

Głośne instrukcje zza kadru / statek kosmiczny i strzały laserem / puenta była wtedy, kiedy już nie mieliśmy pomysłów i przestawaliśmy kręcić / studio filmowe w wiejskim domu / kolejny etap: Videomania 1 montowanie „z palca" / rytualne wyprawy do wypożyczalni / liceum: Bergman, Fellini, Herzog / własna kamera / całe lato na wsi / Videomania IV i cyfrowy montaż / byłem za młody, żeby docenić dzieła / praca przy reality show / znajomi mieli ubaw, jak widzieli ewidentny cytat / czołówkę Gwiezdnych wojen potrafił skopiować każdy niezależny filmowiec w tym kraju / czy cała wioska zagra żywe trupy? / projekcji w kinie nie można przegapić / rok 2000, wielki boom / nie pisaliśmy na siłę pełnych metraży / widzowie otwierają usta z zachwytu / bohaterowie zamknięci w aucie / Krew z nosa i Ugór to kameralne historie / Bodo Kox w Bolączce sobotniej nocy 1 opowieść o chłopaku, który chce się wyrwać ze swojego środowiska / koniec ze zgrywami i parodiowaniem / w polskim kinie trzeba ciąć koszty / problemy z Krótką histerią czasu / kopia zamknięta w telewizyjnej szafie / do dobrej historii potrzeba trzech mocnych bohaterów / jak uwolnić się od etykiety „twórca kina nieależnego"? / stary, robimy serial z Vegą / komercja i własna twórczość


05 PIOTR MATWIEJCZYK 121

PIĘĆ FILMÓW NA ROK

Rodzinna ekipa filmowa i kamera z chłodnicy / no, nagrajcie sobie coś na kasetkę / błotniaki atakują i inne parodie amerykańskich filmów / zabawa w efekty specjalne: ręka w piasku, zielony piorun i potwór z plasteliny / własny dubbing do Spielberga / filmy z kaset znaliśmy na pamięć / wideomania i Videomania - cztery filmy dziennie, osiem godzin przed ekranem / producent to ten, kto wsiada na rower i jedzie po znajomych / koniec „kserówek" / pierwszy festiwal filmowy i nagroda / problemy z Kornikami domowymi / Dominik zaczyna oglądać europejskie kino / powstaje Muflon Pictures / Klęcząc, jęcząc i pierwsze autorskie filmy / pełny metraż to żadna filozofia / masz świadomość, za co jesteś atakowany? / mógłbym robić pięć filmów w roku / każdy z nas daje z siebie wszystko / Baka, Barciś, Dorociński, Pazura i inne duże nazwiska / Homo father, Wstyd: droga do kina społecznie zaangażowanego / nie można iść na całość w żadnym gatunku / poruszam problem, ale nie opowiadam się po żadnej stronie; film to nie transparent / gejowska rodzina / cenzura w telewizji / Matwiejczyk to ten od trudnych tematów / nowe projekty: Smutna i Hrystus / ojcowie i dzieci


06 ŁYŻKA CZYLI CHILLI 151

TWORZYMY SZTUKĘ LUDOWĄ

Co widać z poziomu meta / czy Łyżka to hobby? / Waciak z dyplomem na WRO / rozbijamy skostniałe pojęcie sztuki / trzeci obieg / półtorej godziny o częściach samochodowych / kto i z czyjego upoważnienia produkuje w Polsce tak genialne rzeczy? / wideo-art to nuda i dorabianie gęby / łączy nas umiłowanie śmiechu / PRL-owska trauma / jesteśmy skamieliną / łyżka może kogoś nabrać / wideomania i estetyka kiczu / w radiu i w telewizji / Oczywiście, czyli pół godziny bredni po głównym wydaniu wiadomości / oglądało nas trzy miliony ludzi... a i tak zdjęto program / Krzyżacy ił / Bogdan Linda / przekazać myśl w każdej dostępnej formie / kto pisał muzykę dla Łyżki? / nie krytyka, tylko paradokumenty / dekonstrukcyjne strategie / off zaczyna schodzić na psy / świadomie robicie złe filmy / banalizm? / nie musimy nikomu wchodzić do dupy / Monty Python / telewizyjny jazz / Kulisy zjazdu... i manifestu


07 WOJCIECH KORONKIEWICZ 175

TARANTINO W BIAŁYMSTOKU

Prowincjonalny artysta bez dyplomu / AKF „Projektor" i Jurek Zificzuk / banda młodych ludzi, którzy chcieli robić filmy / Pulp Fiction, wspaniałe kalifornijskie słońce i białostocka jesień / ten sam film, tyle że w polskich realiach / siedziałem przed telewizorem i spisywałem dialogi / Gary - aktor z dworca / Hollywood Białystok: Krzywiec, Koronkiewicz, Laksa, Cyjan / budżet: sto dolarów od wujka / gangsterzy w komunikacji miejskiej / wielki śnieg 1 kwietnia 1996 / premiera i ojcostwo / facet nie ma żadnej dziury, a krew mu się leje / 0,5 I i początek kariery Lipca / Fikcyjne pulpety w repertuarze kina „Tęcza" / wysłać do Hollywood, do Tarantino / poczet poetów polskich, czyli poezja w czasach kapitalizmu / Chotomska była przekonana, że przyszedłem ją okraść / mała stabilizacja weteranów białostockiego Hollywood / następcy: Podlasie atakuje


08 KOBAS LAKSA 197

POLSKA W AMATORSKIM ZWIERCIADLE

Telefon od Koronkiewicza / małomiasteczkowa szarzyzna / zaczynając Fikcyjne pulpety, nie znałem jeszcze Pulp Fiction / jedyny profesjonalista w podlaskim Hollywood / autentyzm to coś, czego bardzo brakuje w polskim kinie / masz pomysł, napisałeś scenariusz, to poradzisz sobie też z reżyserią / nieprzewidziane sytuacje wzmacniały paradokumentalny przekaz / ochroniarze z klubu improwizują na planie / profesjonalizm czasem rozwala wiarygodność sceny / jak wygląda mieszkanie dilera? / poproś mamę, żeby kiedyś wzięła cię na ręce / używki i użycie / biegałem rozebrany po wybiegu dla osłów / czy pokazywać fizyczność zażywania? / bałem się, że wkraczam na teren, z którego nie znajdę drogi powrotnej / scenariuszowe zapiski na serwetkach / rozmowy z dystrybutorami kończyły się rozczarowaniem / filmowy performance / uboższa wersja Dogmy / pierwsze przygody z kamerą jak trądzik młodzieńczy / projekty parafabularne / hermetyczna galeria 1 pamiątka z pielgrzymki do Lichenia / pierwsza próba: atrakcje i abstrakcje / unikam jednoznacznej ironii / Licheń to polski Disneyland / reprezentujemy odmienne punkty widzenia, ale czuję z nią więź


09 PAWEŁ CZARZASTY 215

OPOWIADAM KURORTOWE HISTORIE

Lata 80. i filmowe nałogi / pięć lat we Francji / pierwsza etiuda / trudno się dostać do artystycznej szkoły, jeśli chce się robić komercyjne kino / Załoga G / filmy na zamówienie? / polskie Beverly Hills / w lukrowanym świecie / nie nakręcę dokumentu / dla młodzieży / odludek w offowym środowisku / egzaminy do filmówki / scenariuszowe błędy / jak się kręci pościgi samochodowe? / pierwszy festiwal i... garnitur / telefon do Przybylskiej / koniec studenckiego kina / hiciory z prawami i bez nich / kogo zje kanapa i nastraszy wypchany świstak? / pozdrowienia dla wiernego widza / trójmiejscy niezależni reżyserzy / Licencją na zaliczanie przełamaliśmy pewne bariery / kultura studencka i powrót Bim-Bomu / pozytywna energia zawsze procentuje / dystrybucja, nagrody / rok zdjęć / kto kręci filmy w wakacje? / animacje / scenariusz do 1409 / brak współpracy: mur nie do przebicia / offowa superprodukcja / zabawa z konwencją / filozofować można dopiero po filmie / najlepsze rzeczy powstają z walki na planie / bez premiery i bez promocji / film sam się nie wybroni / nowe projekty / chcę być sprawnym reżyserem


10 OSKAR KASZYŃSKI 243

NA PLANIE CZUJĘ SIĘ JAK RYBA W WODZIE

Martensy, punk rock i ucieczki przed skinheadami / minęliśmy się z Pawłem Czarzastym / efekty specjalne z kisielu / Toporiada: czarny humor i abstrakcja / bloki z gazobetonu odpływają / Hamulec Bezpieczeństwa / historie jak z Barei / gdyński peron udaje Bydgoszcz / nyska od chłopa z giełdy warzywnej / Tymon, Biodro Records i Kobiety / telefon do Lindy, nogi z waty / nie chodziłem ze scenariuszem, mówiąc, że jestem młodym zdolnym i proszę o wsparcie / profesjonalna ekipa / przy Segmencie wyszedłem na zero / promocję można było lepiej rozegrać / mieszanina stylów / dzisiaj nie mamy pieniędzy, a jest mnóstwo rzeczy do kupienia / Marks i Rolex / kombinowanie / gdzieś w oddali równolegle biegnie inne życie, a ja tkwię tutaj / powrót do Topora / atakuję znanych i możnych z filmowego świata


11 ABELARD GIZA 257

AFIRMACJA DZIAŁANIA

Kabaret, teatr czy film? / Limo i Grupa Muflasz / debiut: Wożonko / nudy na politologii / poruszam tematy polityczne, bo są wkurzające / profesjonalista w kabarecie to ten, kto jeździ i gra za pieniądze / „wojna" z Jackiem Fedorowiczem / reżyserem to był Kieślowski / drugie dno, prosty przekaz / widownia / kultura studencka / nagrody / jestem totalnym samoukiem / film za tysiąc złotych / Polska to step / czy W stepie szerokim to odpowiedź na IV RP? / pstryczki / Hydrozagadka, Bareja i Koterski / fajnie, że istnieje niezależne kino / czy celem jest mainstream?


12 HUBERT GOTKOWSKI 269

GWIAZDKI JEDNAK SPADAJĄ Z NIEBA „Skoffka" i spotkanie ze Ślesickim / nie należę do ludzi, którzy chodzą i proszą / Trzysta złotych, puszki po piwie i stary polonez / polski Cube / Broken Flowers i pole kukurydzy / budżet i wielkie zaplecze: jak temu sprostać? / nauka filmowego słownika / Marcin nie będzie kierownikiem magazynu w Irlandii / iloraz inteligencji bohatera jest bliski rozmiarowi jego buta / pięćset puszek piwa / oficjalna premiera / Stiudent i dwanaście nagród / scenariusz czy improwizacja? / dobry pełny metraż za pięćset złotych / Rzeszów to bardzo filmowe miasto / Marcin marzy o roli księdza / nigdy nie przyszło mi do głowy, że ktoś da mi pieniądze na film / mainstream?


13 MARIUSZ PUJSZO 279

NIE JESTEM EDEM WOODEM

Królowie życia, czyli podszywanie się pod reżyserów, którzy przyjeżdżają na festiwal / życiorys na kilka filmów fabularnych / Francja - filmy za osiem milionów dolarów / Polska - za male pieniądze zrobić coś prawdziwego / Francuski numer i 50% zmian w scenariuszu / jak przeżyć w Monte Carlo z dolarem w kieszeni / hrabia Pujszo-Kosztowski / tu nie chodzi o podszywanie się pod kogoś innego / wygrać z tysiącem ludzi / Polisz kicz projekt - żeby wszyscy pomyśleli, że pokazuję prawdę / historia reżysera, który chce kasę od panienek wyciągnąć / making-of nowy gatunek filmowy / ja im płaciłem, wszystko było profesjonalne, podpisywałem umowy / Pujszo i bankiety / otaczam się pięknymi kobietami... powinienem się brzydkimi otaczać? / Ed Wood polskiego kina? / Legenda - w zamierzeniu kino klasy B czy C / próbuję zrobić z życia aktorstwo i z aktorstwa życie


14 BODO KOX 301

ODRĘBNY GATUNEK

Bono Vox i Bodo Kox / prawdziwe imię i nazwisko nigdy do mnie nie pasowało / w Polsce trzeba równać do średniej / chciałem stworzyć człowieka od podstaw / gwiazda rocka / pochodzę z robotniczej rodziny / słowo, obraz i muzyka: idealny sposób na wyrażenie siebie / pryszczaty, chudy chłopak będzie fajną postacią / mafia z Wrocławia / moją szkołą były kontakty z ludźmi / zaplecze psychologiczne / artystyczny ferment / przyjaźń z Filipem Zawadą / cudowne lata 2004-2005 / dopiero od niedawna świadomie podchodzę do swojego zawodu / męskie kino, wideo-art czy ziny? / poczucie humoru i świadoma prowokacja / po prostu filmy Bodo Koksa / nie jestem głosem pokolenia / Marco P. i zawodowe kino / nie ma większej przyjemności niż proces tworzenia / sztuka oczyszcza / komiksowy świat / Marco nad łóżeczkiem i zmiana nastroju / trzeba być mistrzem, żeby improwizować / w Sobowtórze za bardzo się wychyliłem / jestem za indywidualizmem i jednostkami / pełnometrażowa fabuła z prawdziwego zdarzenia / praca z obrazem / nigdy nie robię tylko wygłupów / wizyta w teatrze / stanowię żywy barier


15 SŁAWOMIR SHUTY 323

FILMY TO ODSKOCZNIA

Z grubej rury / filmowe pamiątki z wycieczek / zdjęcia z drogi i facynacja Beat Generation / komu nie podobało się na kolonii? / próba wyjścia z offu L.. rozpad zespołu / zajmowanie się promocją jest dla mnie trochę męczące / czasem trzeba się pobić z montażystą / książka o emocjach na planie / Marian sprzedaje pole, a my chcemy je kupić / w offowych produkcjach nie ma stresu / artyści w Beskidzie Niskim / dopiero teraz uświadomiłem sobie, na czym polega praca reżysera / kto nakręcił Lunę? / wpadki, czyli o przebieraniu się w garnitur / społeczne kino grozy / ciągnę bronę po suchyn gruncie / w amatorskim kinie jest inna energia / na planie musisz być omnibusem / tak czy owak, gorąco polecam robienie filmów


16 MATHIAS MEZLER 337

WALNĄĆ PIĘŚCIĄ W STÓŁ

Debiut siedemnastolatka / kamera z odszkodowania / oglądałem filmy maniakalnie, aż się wideo rozleciało / Że życie ma sens i fascynacja kinem niezależnym / kto widział filmy Majdrowicza? / amatorzy w Poznaniu / Gwiezdne wojny nigdy mnie nie pociągały / wykorzystać proste schematy w nietypowy sposób / Przesłuchanie Norwida i pierwsza nagroda / „blokowe" tematy: boję się zaszufladkowania / Czarno-biale dnia Uciec stąd / kim jest Uszaty Śmieć? / o pochodzeniu niemieckiej ksywy / współpraca z Niemcami / premiera na uczelni i dotacje / Off film o pasji, która zjada / jesteś przykładem na to, że można robić kino niezależne i społeczne zarazem / narrator czasem psuje film / w Uciec stąd czuć wściekłość / to nie był dobry moment, żebym się dostał do filmówki / Gliński i Bajon / ścięcie z Matwiejczykami / Filmforum / manifest / nowa generacja w filmie niezależnym? / kino to prawda / czego nie pokazuje off? / zdarli ze mnie skórę i wyrwali wnętrzności / czy Off jest o Mezlerze? / kończę z brudnym stylem


17 JOANNA PAWLUŚKIEWICZ I MARZENA POPŁAWSKA 361

DOBRA ENERGIA

Jak rozruszać wyobraźnię dziesięciolatków? / fajnie słuchać się nawzajem / Tolkien i Harry Potter królują / Pan Niekształtny, który gra na gitarze / o tym, jak Starzyński wydeptał rondo / pisarskie diamenty / zagłosujmy: ile rąk ma bohater? / bawiłyśmy się w panie nauczycielki / Nowe legendy miejskie czy portret papieża płacze? / w warszawskich bajkach jest dużo śmierci, a w Krakowie głównie kościoły i księża / z biednymi dziećmi nikt nie tworzy / chciałyśmy tylko kręcić filmy / nowy gatunek literacki / czy to jest kino niezależne? / Pan Sówka i fryzjer z Targówka opowiada o Łukaszence / Pragenia to był gotowy scenariusz / czy można robić filmy demokratycznie? / dzieci na planie I Zęboludy to ich dzieło w 60% / może teraz na łódzkie Bałuty?


18 CEZARY CISZEWSKI 373

KOMÓRKOWA REWOLUCJA

Wszystko w pewnym sensie stało się przypadkiem / półtora roku z narkomanami / urwany wizjer / czym jest wiarygodność? / ściana z gęby / telewizja obywatelska / nie ma kamery, nie ma pieniędzy, nie ma profesjonalistów, nie ma doświadczenia / co harcerzy kręci w wojnie? / nowa forma filmowa / manifest / wystarczy odkręcić kran i to poleci / komórkowe poematy / nie można uciekać od komórki w kamerę /własny festiwal / fanaberia, moda, maniera / Warszaffiki walczyk z nagrodą / kto zrobi rewolucję? / to ty jesteś bohaterem / amator opowiada o czymś, co zna / wideonotes / każdy jest właścicielem narzędzia / Hotel Warszawa jak jest pasja, to nie trzeba wielu ludzi / portret miasta / cenzura / jest w mojej tożsamości taki element lewacki / stykam się z żywiołem / amator robi filmy po nic / entuzjaści


19 DARIUSZ NOJMAN 383

POTRZEBA EKSPERYMENTOWANIA

Dwóch ludzi z oponą / wypożyczalnia w zakładzie fotograficznym / w naszej kinematografii nie ma dla ciebie inspiracji / Powstanie Warszawskie z punktu widzenia dzieci / rodzime dramaty / czy Czesi byli lotnikami? / nieudolność realizacji niektórych scen w polskim kinie zabija / Pudełko / mogę stworzyć efekty specjalne porównywalne z tymi, które robi się w Stanach / zabawa językiem filmowym / wszelkie zasady zostały już złamane / Hobby za osiemnaście złotych / dwa typy filmów niezależnych / reżyserzy, którzy myślą w ten sam sposób / często na planie idzie się na żywioł / kiedy była bitwa pod Grunwaldem? / Na drodze zła: efekty pirotechniczne, krew i okrucieństwo / nie robi się filmów o strażakach, jeżeli się nigdy ze strażakiem nie rozmawiało / historia nie jest najważniejsza / sceny walki / trzy historie, które zaczynają się w ten sam sposób / Studia upadku: film, którego nie da się opowiedzieć / co jest „nojmanowskie"? / nienawidzę kamery wideo / nadzieja polskiego kina / koledzy aktorzy / Imago l w Gdyni na lewym zwolnieniu / własna firma / dyrektor wstał z laptopem i wybiegł z gabinetu / próba osiągnięcia maksymalnego profesjonalizmu


FILMOGRAFIA 407