Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej

Tytuł:

Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej

Redaktorzy:

Tadeusz Szczepański

Wydawca:

Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT

Wydanie:

Łódź 2016

Liczba stron:

555

Opis

„Sejsmograf duszy” to tom esejów, artykułów, recenzji i wywiadów Marii Kornatowskiej, wybitnej postaci polskiej krytyki filmowej i niezapomnianej „Professoressy" łódzkiej Szkoły Filmowej. Autorka wielu książek — z kilkakrotnie wznawianą znakomitą monografią „Fellini" na czele — była świetną znawczy-nią kina włoskiego, amerykańskiego i polskiego, w którym szczególnie wysoko ceniła twórczość Wojciecha Jerzego Hasa. Wszystkie kręgi Jej filmowych pasji i zamiłowań znalazły odbicie w tej książce, złożonej z Jej rozproszonej spuścizny — łącznie z esejami i wywiadami na temat sztuki operatorskiej, a także tekstami o filmach, które były bardzo bliskie Jej oryginalnym gustom i upodobaniom. Osobnym wątkiem tej książki są liczne wspomnienia o Marii Jej przyjaciół: polskich, amerykańskich i włoskich, łódzkich, nowojorskich i warszawskich, Jej dawnych studentów, dziś znanych filmowców, krytyków, artystów i humanistów. Wszyscy zachowali w pamięci obraz Jej bujnej i szczodrej osobowości, ponieważ każde spotkanie z Nią było ekscytujące. Fascynowała ekscentrycznymi strojami, fryzurami, biżuterią, niepowtarzalnym timbrem i intonacją głosu, sprawiając wrażenie postaci filmowej, która opuściła jakieś nienakręcone arcydzieło Felliniego, ale niebawem wróci na ekran, aby tam żyć wiecznie. Tak bardzo była — jak powiadają Amerykanie — bigger than life.

Tadeusz Szczepański 

Spis treści

Spis treści:

Wprowadzenie 6 

Tadeusz Szczepański, Professoressa  7
Krystyna Serejska-Olszer, Marysia  13

Kino włoskie 22

Tenor w kinie 23
O neorealizmie jeszcze raz 28
Kino według Rosselliniego 37
Baśń - świadectwo czasu 43
Koniec balu 55
Fellini, Visconti: podziwiałem ich obu. Wywiad z Giuseppe Rotunno 67
Pokrewieństwa z wyboru, czyli Visconti i Mann 73
Ucieczka w głąb siebie 78
Przygoda człowieka niepewnego 81
Po tamtej stronie rozpaczy 88
Zawód: reporter 92
Lech Majewski, Miała styl 95
Pasoliniego kino poetyckie 99
Piewca śródziemnomorskiej kultury 108
Ciao, Federico! 112
Marzena Bomanowska, Kult wielkiego artysty 118
Tadeusz Sobolewski, Wesele Gradiski 122
Gabriele Iacovone, We Włoszech Maria czuła się szczęśliwa 126

Kino amerykańskie 132

I love you, California 133
Kino - zwierciadło Ameryki 154
Filip Bajon, Nowy Jork stał się jej drugą ojczyzną 163
Notatki nowojorskie z dwuznacznym morałem 167
Amerykanin Flynt 173
Guru z Nowego Jorku 176
Annette Insdorf, Sea of Love 181
Każdemu wolno śpiewać 183
O wyższości domowych ciasteczek nad pizzą 187
„Co nas kręci, co nas podnieca" 189
Elżbieta Wittlin-Lipton, Powoli weszła w to miasto 192
Demiurg melancholijny i anarchiczny 194
Ballada na koniec wieku 201
Geniusz i sweterki z różowej angory 204
Idol tandetnej sztuki 209
Kino, które jest 212
Ciemny świat braci Coen 215
Oblicza nostalgii. Uwagi o pewnej tendencji kina amerykańskiego 219
Mitko Panov, Metaliczny dźwięk czcionek słychać było do późnych godzin nocnych... 224
Edward Hopper i kondycja amerykańska 228
Uwodzicielski czar Tanatosa 232
W cieniu śmierci 237
Truposz na zagubionej autostradzie 242
Richard Peńa, Well, yes, but... 247
Ci wspaniali, sfrustrowani faceci 249
Prawda fikcji 253
Sławomir Gruberg, Poznałem Marysię, której wcześniej nie znałem 259
Pazur mistrza 262
Alchemia obrazu 266
Zbigniew Rybczyński, Czerwona szminka 272
Poszerzona wrażliwość Coppoli 273
Między Broadwayem a Hollywood 276
Małgorzata Kałuża, Żyła według własnego scenariusza i zgodnie z nim odeszła 280

Kino polskie 294

Has 294

Kompletny świat 295
Nie lubię niespodzianek na planie 305
„Jak być kochaną” 315
Ks. Andrzej Luter, Trzeba szukać 322
Z okazji „Szyfrów" 325
Czym jest film? 330
Myśleć rozsądnie 335
Lęk 339
Kino trudne 344
Odczytać tajemną księgę  348
Między pamięcią a wyobraźnią  351
Księga iluzji, księga snów. O twórczości Wojciecha Hasa 355

I inni

Jerzy Kawalerowicz, czyli miłość do geometrii 371
Piramida kinematografii 377
Ten obcy 386
Jak hartowało się żelazo 392
Filmy malowane 398
Kreacja w czerwieni 401
Między agresją a niemocą 404
Grzegorz Królikiewicz, Osobna w swoich sądach 409
Filip Bajon, czyli mieszczuch na artystycznych wagarach 412
Gdy wszyscy wielcy już przestali grać 416
Agnieszka Holland, Odeszła tak, jak żyła 420

Magia kamery 426

Czas kamery 427
Inne spojrzenie - nowe pokolenie operatorów 433
Zbigniew Wichłacz, Oczy jak diamenty 442
Wystawać czy nie wystawać zza kamery? 443
Światło pokazało mi swoje możliwości. Rozmowa z Witoldem Sobocińskim 447
Jolanta Dylewska, 27 lutego  457

Sejsmograf duszy 460

Poetyczność i poezja 461
Dotknięcie zła 466
Mariusz Grzegorzek, O dziewczynce, która szukała domu 471
Parallax view 473
Mariusz Wilczyński, Trzy wspomnienia 480
Figle włoskiego Erosa 484
„Trzeba zabić tę miłość" 491
Dusza z ciała wyleciała 499
Umrzeć na rozkosz 503
Kicz czy arcydzieło? 507
Andrzej Kołodyński, Te przyjazdy nieoczekiwane... 512
Nostalgia — modny przedmiot pożądania 514
Lubię stare filmy 524
Grażyna Torbicka, Maria to tajemnica 529

Indeks nazwisk 532
Indeks filmów 545
Spis ilustracji 554