Kino, władza, publiczność: kinematografia polska w latach 1944-1949
Tytuł:
- Kino, władza, publiczność: kinematografia polska w latach 1944-1949
Autorzy:
- Alina Madej
Wydawca:
- Prasa Beskidzka
Wydanie:
- Bielsko-Biała 2002
Liczba stron:
- 212
Opis
Książkę Aliny Madej zatytułowaną „Kino. Władza. Publiczność. Kinematografia polska w latach 1944 -1949" uważam za dzieło oryginalne, niezwykle cenne i interesujące, bo odsłaniające nieznane fragmenty historii polskiego filmu i kina, więcej, reinterpretujące wiele faktów o ustalonej — jakby się zdawało — wymowie. Doskonałym tego przykładem jest zwrócenie uwagi na przedwojenne „polskie korzenie" idei upaństwowienia kinematografii.
W moim przekonaniu, jest to także książka dla bardzo szerokiego grona odbiorców. Jej poznawcza atrakcyjność i naukowa ranga sprawiają, że chciałoby ją mieć wśród swoich tytułów każde liczące się wydawnictwo w Polsce. Przy wszystkich cechach bardzo poważnej publikacji naukowej rozprawa Aliny Madej zawiera też mnóstwo szczegółów i barwnych wątków obyczajowych dotyczących np. rozpowszechniania filmów, scenariuszy filmów nigdy nie zrealizowanych ...
Prof. dr hab. Małgorzata Hendrykowska
Spis treści
Od Autorki 7
Rozdział I
„Jest źle, ale musi być lepiej" 11
Rozdział II
Na filmowym froncie 35
Rozdział III
Wielki plan 56
Rozdział IV
Rzeczpospolita filmowa 77
Rozdział V
Dyrektorzy, cenzorzy i malkontenci 97
Rozdział VI
Szkopskie lata na filmowym ekranie 116
Rozdział VII
„Nie ma bezpartyjnych w naszym filmie" 134
Rozdział VIII
Proszę państwa do kina 156
Rozdział IX
Na tej ulicy nikt już nie mieszka 181
Wykaz skrótów 200
Bibliografia 201
Indeks nazwisk 209
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Kino Juliusza Machulskiego
Artur Majer
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes