Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej
Tytuł:
- Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej
Autorzy:
- Ewa Gębicka
Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wydanie:
- Katowice 2006
Liczba stron:
- 291
Spis treści
Wykaz skrótów 7
Wstęp 9
Rozdział I
Model kinematografii PRL. Państwo i rynek 13
Lata państwowego monopolu: 1945-1987 13
Próba ograniczonej reformy: ustawa o kinematografii z 1987 roku 22
Bilans zysków i niedokonań 34
Rozdział II
Ewolucja państwowej polityki kulturalnej po 1989 roku 37
Fascynacja rynkiem, czyli najlepszą polityką kulturalną jest jej brak: lata 1990-1992 38
Państwo w roli mecenasa kultury po 1992 roku 42
Oceny polityki kulturalnej 49
Rozdział III
Programy i założenia reformy kinematografii 54
Więcej rynku, mniej państwa, czyli próba reform Juliusza Burskiego 55
Budujemy kinematografię producencką, czyli koncepcja reformy Waldemara Dąbrowskiego 56
Utrzymać status quo, czyli kinematografia Tadeusza Ścibora-Rylskiego 62
Wokół dyskusji o nowelizacji prawa filmowego 65
Rozdział IV
Praktyczny wymiar realizacji reformy kinematografii i jej następstwa 81
Od Komitetu Kinematografii do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 82
Źródła i metody finansowania kinematografii 90
Zasady finansowania ze środków publicznych. Rola Agencji Scenariuszowej, Agencji Produkcji Filmowej i Agencji Dystrybucji Filmowej 91
Telewizja Polska SA i stacje komercyjne w roli inwestorów filmowych 107
Inne krajowe źródła finansowania 121
Międzynarodowe koprodukcje i europejskie fundusze 127
Podsystem produkcji filmowej 138
Rynek producentów filmowych: prywatne kontra państwowe 138
Strategie producenckie 146
Słabości i problemy rynku producenckiego 150
Baza techniczno-usługowa. Główni kooperanci producentów 154
Podsystem dystrybucji filmów 159
Nowy model państwowej dystrybucji 159
Prywatni dystrybutorzy i ich oferta 163
Strategie dystrybutorskie 169
Narzędzia promocji filmów 176
Podsystem rozpowszechniania filmów 179
Proces przekształceń własnościowych sieci kin 179
Ekspansja multipleksów 186
Problemy komercjalizacji i amerykanizacji repertuaru kin 192
Działalność sieci kin studyjnych 198
Rozdział V
Widzowie i twórcy w polityczno-ekonomicznych realiach kinematografii po 1989 roku 202
Widownia wobec kina 202
Preferencje publiczności kinowej 206
Reakcje widowni i krytyki na polskie filmy 210
Twórcy wobec reformy kinematografii 219
Zakończenie 233
Aneks 238
Bibliografia 243
Indeks filmów przywołanych w pracy 265
Indeks nazwisk 275
Indeks rzeczowy 285
Summary 288
Resume 290
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Rynek filmowy w Polsce
Anna Wróblewska
-
Sejsmograf duszy. Kino według Marii Kornatowskiej
Tadeusz Szczepański
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki