Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939
Tytuł:
- Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939
Autorzy:
- Małgorzata Radkiewicz
Wydawca:
- Korporacja ha!art
Wydanie:
- Kraków 2016
Liczba stron:
- 414
Opis
Dwudziestolecie międzywojenne to okres intensywnego rozwoju niepodległego państwa polskiego - także sztuki, kina i kultury popularnej. Małgorzata Radkiewicz we wnikliwej analizie wydobywa z archiwów głosy kobiet, które podejmowały wówczas refleksję o kinie. Reporterki, krytyczki i dziennikarki na bieżąco śledziły i komentowały przemiany w świecie filmu: kontrowersje związane z wprowadzeniem dźwięku, eksperymenty awangardowe, narodziny i upadki gwiazd ekranu, szlaki kariery reżyserów. Gotowe były podróżować po całym świecie, by odwiedzać wytwórnie filmowe, przeprowadzać wywiady i odkrywać zakulisowe realia produkcji. Nie zapominały także o zwykłych widzach, proponując im błyskotliwe recenzje, felietony i przeglądy, ukazujące kulturę międzywojnia w jej popularnym wydaniu. Ich wypowiedzi układają się w wielowarstwowy, mozaikowy obraz filmowego świata oraz całej epoki, między wierszami opowiadając o kształtującym się wówczas wzorcu nowoczesnej, wyemancypowanej kobiecości.
„Autorce udało się odzyskać polskie dwudziestolecie międzywojenne dla kobiet kina, mimo że na palcach jednej ręki można policzyć reżyserki i scenarzystki, a na drugiej krytyczki filmowe tego okresu. [...] Radkiewicz pochyla się nad prasą filmową, społeczno-kulturalną i kobiecą okresu międzywojnia w poszukiwaniu zarówno tych, które składały teksty do druku, jak i tych, dziś dla nas niewidocznych, które z zaciekawieniem chłonęły filmy, miasto, ogłoszenia o pracę, modę, wieści ze świata, nowinki kosmetyczne. Krytyczki, dziennikarki, [...] pomocnice-redaktorki, korespondentki zagraniczne, kiniarki wydające swoje tytuły, aktorki, statystki, wreszcie czytelniczki."
Dr hab. Monika Talarczyk-Gubała
Fragmenty / recenzje
-
Kobiety o nowoczesności, kinie i kulturze popularnej
Małgorzata Radkiewicz
[w:] Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918 - 1939
Spis treści
Wyjaśnienia skrótów cytowanych tytułów prasowych 9
Od autorki 11
WPROWADZENIE 15
Genderowe aspekty modernizmu i nowoczesności 16
ROZDZIAŁ I „Kobiece ścieżki" w historii kina 21
1. Kobiety w polskim filmie dwudziestolecia —przegląd wątków badawczych 21
Popularne wersje kobiecej historii kina 28
2. Publicystyka kobiet w opracowaniach filmoznawczych i prasoznawczych 32
Kobiety jako publicystki i czytelniczki prasowe 43
3. Krytyczki i publicystki filmowe w ujęciu teoretycznym i biograficznym 48
Problem języka 49
Literatki i skandalistki o filmie (Dorothy Richardson i Magdalena Samozwaniec) 57
W kręgu „Wiadomości Literackich" 64
ROZDZIAŁ II Kobiety o nowoczesności, kinie i kulturze popularnej 89
1. O formie filmowej 91
Związki filmu z literaturą, sztuką i technologią 91
O dźwięku, muzyce i dialogach filmowych 96
O obrazie i operatorach filmowych 109
Efekty specjalne, scenografia i rekwizyty filmowe 114
Z wizytą na planie filmowym 116
2. Kino zagraniczne w krytyce kobiet 129
Styl filmowy i „reneclairy" 135
Analizy filmowego „clairyzmu" 138
W kręgu Hollywoodu 155
Rosjanie — tradycja kinowego montażu 165
3. Krytyczne spojrzenie na kino polskie 177
Postacie reżyserek i producentek 180
Kobiece glosy o polskim filmie 181
Kino w Polsce — problem „wyjścia z impasu" 187
Recenzje polskich filmów „współczesnych" i gatunkowych 194
Ekranowe szlagiery — komediowe, sensacyjne, romansowe 205
Filmy historyczne — mity i wizje przeszłości 217
Filmy artystyczne — próby i twórcze eksperymenty 224
Recenzentki — popularyzatorki kina artystycznego 234
O odbiorze, widzach kinowych oraz edukacji filmowej 236
O kinowej publiczności 247
Widzowie „zawodowi" i pokazy prasowe 248
Kobieca publiczność i „filmy schodów kuchennych" 250
Publiczność dziecięca i młodzieżowa 255
Filmy „dozwolone, niedozwolone..." 267
ROZDZIAŁ III
Kobiety „po obu stronach kamery" i przed kinowym ekranem 271
1. Wyemancypowane kobiety na ekranie 271
2. Prasa polska o emancypacji i problematyce kobiecej 274
3. Zycie artystyczne kobiet na łamach prasy 285
4. Publicystyka kobieca (o realiach dwudziestolecia) 291
5. Problematyka kobieca na ekranie —komentarze i postulaty krytyczek 298
„Doświadczenia filmowe" kobiet 308
Gwiazdy Hollywoodu okiem recenzentek 319
Kariery kobiet na ekranie 329
Krytyczki o filmowym spektaklu i obrazach kobiecości 338
„Moda i uroda" w życiu codziennym i na ekranie 369
Nie tylko o urodzie... 381
ZAKOŃCZENIE 383
Biogramy 389
Indeks nazwisk 393
Indeks filmów 401
Bibliografia 409
Źródła ilustracji 413
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes
-
Kino Juliusza Machulskiego
Artur Majer
-
Od Kutza do Czekaja
Barbara Hollender
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki