Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie
Tytuł:
- Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie
Autorzy:
- Robert Birkholc
Wydawca:
- Wydawnictwo Universitas
Wydanie:
- Kraków 2019
Liczba stron:
- 340
Opis
Podwójna perspektywa to książka o subiektywizacji ‒ o myślach, emocjach i odczuciach bohaterów wyrażanych przez wieloznaczną i często zaskakującą formę filmową. Przedmiotem badań są filmy, w których zabiegi audiowizualne tworzą różnorodne wariacje dotyczące stanów psychicznych postaci. Wewnętrzna perspektywa bohaterów i zewnętrzna perspektywa narracyjna nakładają się na siebie i wchodzą w rozmaite relacje, angażując widza emocjonalnie i zachęcając do interpretacji. Autor pokazuje, jak za pomocą niezwykle złożonych środków stylistycznych twórcy filmowi kreują wielowymiarowy świat wewnętrzny.
Znakomite filmy – Palacz zwłok Juraja Herza, Konformista Bernarda Bertolucciego, Tańczący jastrząb Grzegorza Królikiewicza, Urodzeni mordercy Olivera Stone’a i Requiem dla snu Darrena Aronofsky’ego – stają się polem badań subiektywizacji zapośredniczonej. Figura ta pozwala odbiorcy niemal dotknąć doświadczeń bohatera – jego nieświadomych pragnień, emocji, doświadczeń społecznych, wgranych w umysł schematów kulturowych i doznań cielesnych.
Publikacja ta nie tylko przynosi nowe teoretyczne rozpoznania dotyczące subiektywizacji, lecz także dostarcza praktycznych narzędzi do analizy filmów, w których narracja została przefiltrowana przez perspektywę postaci.
"Książka Roberta Birkholca posiada wszystkie zalety, które powinny charakteryzować inspirującą intelektualnie naukową rozprawę z humanistyki: trafne znalezienie nieopisanego dotąd szerzej obszaru badań, intelektualny horyzont, wyrażający się choćby w bogatej literaturze i umiejętnym jej stosowaniu, pojęciową precyzję, ciekawość poznawczą, logiczną klarowność i stylistyczną elegancję wywodu. (…) Analizy są znakomite i naprawdę odkrywcze, odsłaniając, nazywając i interpretując aspekty raczej tylko intuicyjnie i powierzchownie odczuwane przy «normalnym» oglądzie owych filmów”.
dr hab. Tomasz Kłys, prof. uczelni, Uniwersytet Łódzki
Spis treści
- Wstęp
- W kręgu literatury. Mowa pozornie zależna
- Subiektywizacja w filmie
- Subiektywizacja zapośredniczona jako filmowa mowa pozornie zależna
- Martwe obrazy. Perspektywa nekrofila w "Palaczu zwłok" Juraja Herza
- Cień, który męczy. Wyobcowanie emocjonalne w "Konformiście" Bernarda Bertolucciego
- Spojrzenie z dołu. Doświadczenie społeczne w "Tańczącym jastrzębiu" Grzegorza Królikiewicza
- Ziarno w obrazie. (Pop)kulturowa perspektywa "Urodzonych morderców" Olivera Stone’a
- Atak na zmysły. Rozkład ciała w "Requiem dla snu" Darrena Aronofsky’ego
- Zakończenie
- Filmografia
- Bibliografia
- Nota bibliograficzna
- Summary
- Indeks nazwisk
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Kino Juliusza Machulskiego
Artur Majer
-
Wniebowstąpienia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Od Wajdy do Komasy
Barbara Hollender
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska