Polska muzyka filmowa 1945-1968

Tytuł:
- Polska muzyka filmowa 1945-1968
Autorzy:
- Iwona Sowińska
Wydawca:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wydanie:
- Katowice 2006
Liczba stron:
- 302
Spis treści
Wstęp . . . . . . 7
CZĘŚĆ PIERWSZA: 1945-1955
Rozdział I: Poza zasadą oryginalności 15
Neoklasyczny ład . . . . . . 15
Realizm w muzyce. Instrukcja obsługi . . . . . 20
Tonacje mimikry. Muzycy wobec socrealizmu . . . 22
Niebo autonomii, czyściec funkcjonalności . . . 25
Paradoks niesłyszalności. Muzyka w kinie klasycznym . . . 30
Romantyzm jako realizm dla mas . . . . 33
Historia bez nazwisk . . . . . . 36
Neutralność wzbroniona . . . 41
Rozdział II:
Brzmienie socrealizmu . . . 44
Niekompletna lista zakazanych piosenek . . . 44
Klasyka w sieci niebezpiecznych związków . . . . 60
Folklor lepszy i gorszy . . . . . . 76
„Nikt nie weźmie pieśni nam!" . . . . . . . . . 79
„Sentymentalizm, synkopy, brak cech mobilizujących", czyli muzyka rozrywkowa . . . . . 82
CZĘŚĆ DRUGA: 1956-1968
Rozdział III: Kino od nowa . . . 97
Rozdział IV: Lekcja muzycznej awangardy . . . 109
Repetytorium z ekspresjonizmu . . . 109
W stronę nieoczywistości . . 116
Muzyka na opak . . . 120
Wielki chłód . . . 131
Drogi do ciszy . . . . 140
Muzyka w dialogu . . . .146
Awangardowe dziedzictwo . . . 151
Rozdział V: Jazz: muzyka w czasie teraźniejszym . . . . 160
Między autoekspresją a stereotypem . . . 160
Jazz polemiczny . . . . . . . 169
Wojna się skończyła! . . . . . . 175
Czas prywatności . . . . . 179
Rytmy młodych . . . . . . 195
Ku innym brzegom . . . . 204
Rozdział VI: Bigbit: kto śpiewa, ten nie grzeszy" . . 209
„Bo Kryptonim bigbit . . . . . 209
(Pół)głos „stłumionego pokolenia" . . . . 214
Z komfortowego dystansu . . . . . . . . 217
Być jak West Sicie Story, czyli rodzime musicale . . 222
Smutek parodii . . . . 228
Rozdział VII: Przed nową zmianą: 1965-1968 . . . 230
Miejsca opuszczane, miejsca wypełniane . . . . 230
Komeda: pożegnanie . . . . . . 235
Kilar: muzyka z muzyki . . . 242
Klasyka na co dzień - klasyka na zawsze . . . . 249
Debiut Koniecznego: ocalanie tradycji . . . . . 257
Zakończenie . . . 267
Bibliografia. . . 272
Filmografia (wybór) . . . 283
Indeks filmów . . . 287
Indeks nazwisk . . . . . . 291
Summary . . . 299
Resume . . . . . 301
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Filmoterapia
Małgorzata Kozubek
-
Więcej niż obraz
Eugeniusz Wilk, Anna Nacher, Magdalena Zdrodowska, Ewelina Twardoch, Michał Gulik
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej
Urszula Tes