Rok 1968. Kultura, sztuka, polityka
Tytuł:
- Rok 1968. Kultura, sztuka, polityka
Redaktorzy:
- Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur, Joanna Szczutkowska
Wydawca:
- Wydawnictwo UKW
Wydanie:
- Bydgoszcz 2019
Liczba stron:
- 334
Opis
Polski rok 1968 został już gruntownie rozpoznany przez historyków, ale także kulturoznawców, literaturoznawców, teatrologów, muzykologów, filmoznawców, historyków sztuki, itd. Nie oznacza to, że nie można spojrzeć nań jeszcze raz, czasem z innej perspektywy, niekiedy sięgając do nieznanych wcześniej źródeł, przyglądając się także powstającym nieustannie nowym tekstom kultury, które są mu poświęcone. Tradycyjne ujęcia są więc wzbogacone przez nowe fakty, natomiast znane wydarzenia i dzieła czytane w oryginalny sposób, także z odwołaniem do nowych ustaleń szeroko rozumianej humanistyki. Autorzy chcą po raz kolejny podjąć próbę odpowiedzi na pytania o obecność literatury, teatru, filmu w przemianach społecznych, kulturowych i politycznych tamtego okresu, jak również o konsekwencje tych przemian dla interesujących nas dziedzin sztuki.
Spis treści
Od redaktorów 7
I
Jerzy Eisler, Kto, komu, kiedy, gdzie i dlaczego ukradł Marzec ‘68? 11
II
Przemysław Kaniecki, Bilet kolejowy z Warszawy do Wiednia.
Przypisy do Zwierzoczłekoupiora Tadeusza Konwickiego 27
Marcin Wołk, „Rewolucja szmalcowników kierowana
przez ministra policji”. Kazimierza Brandysa artystyczna odpowiedź
na Marzec ‘68 47
Katarzyna Nowicka, Rok 1968 – epilog socromantyków
w studenckich teatrach 55
Beata Morzyńska-Wrzosek, „Ja osobiście wolę pisać o faktach
niż zajmować się metafizyką, przynajmniej w listach”.
Emigracyjna mikrohistoria Anny Frajlich 66
Sandra Kocha, Wizja 1968 roku w reportażu Umberta Eco
pt. Tajemnica Gomułki 84
Melisa Maras, Apocalypsis cum figuris 1968 96
Karol Jachymek, Hair (1971) Marka Piwowskiego jako film pomarcowy.
Przyczynek do studium przypadku 106
Janina Falkowska, Obraz filmowy w świetle teorii relacji obiektów
oraz teorii afektu 116
III
Krzysztof Kornacki, Lojalność to za mało. Marcowe przypadki
Czesława Petelskiego 131
Jakub Zajdel, Krytyka i propaganda o debiutach w kinematografii
polskiej w roku 1968 139
Jarosław Grzechowiak, „Marcowe” zespoły – Zespoły Filmowe
po Marcu 1968 roku 154
Emil Sowiński, Konsekwencje wydarzeń marcowych w Wytwórni
Filmów Oświatowych. Przypadek Władysława Orłowskiego
redaktora naczelnego w latach 1962-1968 171
Krzysztof Jajko, Mała destabilizacja. Repertuar polskich kin w 1968 roku 181
Aneks 1. Filmowe premiery 1968 roku – frekwencja kinowa
po pierwszym roku eksploatacji 191
Aneks 2. Filmy o największej frekwencji w 1968 roku 196
Aneks 3. Filmy o największej frekwencji od dnia premiery
do końca 1968 roku 197
IV
Krzysztof Kopczyński, „Nie trzeba kłaniać się okolicznościom”.
Norwidowskie przestrogi i wizja Marca 1968 roku
w kilku filmach dokumentalnych 201
Łucja Demby, Dziady jako MacGuffin. Spektakl Kazimierza Dejmka
z perspektywy aktorów w filmie Marka Drążewskiego Dziady 214
Maciej Pietrzak, Kolejny „polski miesiąc”. O filmowym kreowaniu
pamięci Marca 1968 roku w okresie karnawału „Solidarności” 224
V
Joanna Szczutkowska, Współpraca kulturalna PRL-SFRJ w 1968 r. 237
Grzegorz Bubak, Ślady Praskiej Wiosny w filmie węgierskim.
Sposoby ukazania interwencji 257
Denis Viren, Długie pożegnania z nadzieją. Kino „poodwilżowe” w ZSRR 265
Mariusz Guzek, Praska Wiosna/ Pražské jaro 1968: doświadczenie czeskie –
doświadczenie polskie. Wokół filmu Jacka Głomba
Operacja Dunaj/ Operace Dunaj (2009) 274
Przemysław Znojek, Praska Wiosna w Nieznośnej lekkości bytu
Milana Kundery i w filmowej adaptacji w reżyserii Philipa Kaufmana 287
VI
Sławomir Wieczorek, Nieusłyszane nagranie Ryszarda Siwca 301
Indeks nazwisk 313
Indeks filmów 325
Indeks książek 332
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Róża
Andrzej Szpulak
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska
-
Europejskie kino gatunków
Piotr Kletowski
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska