Sport w polskim kinie 1944-1989
Tytuł:
- Sport w polskim kinie 1944-1989
Autorzy:
- Dominik Wierski
Wydawca:
- Wydawnictwo Naukowe Katedra
Wydanie:
- Gdańsk 2014
Liczba stron:
- 504
Opis
"Książka Dominika Wierskiego dotycząca motywów sportowych w kinie polskim w latach 1944-1989 to napisana z rozmachem praca, lokująca się na skrzyżowaniu tradycyjnie pojętego filmoznawstwa oraz kulturoznawstwa. Autor, korzystając z imponującej filmografii uwzględniającej zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne, powszechnie znane i niszowe, pokazuje uwikłanie sportu w kulturę Polski Ludowej oraz jego istotną i wielokształtną rolę. [...] Nie mam wątpliwości, że książka ta znajdzie trwałe miejsce w polskim filmoznawstwie (zwłaszcza tym o nachyleniu historycznym)".
prof. Mariusz Czubaj
Fragmenty / recenzje
-
RECENZJA: Propagowanie czy/i propaganda? – recenzja książki "Sport w polskim kinie 1944–1989" Dominika Wierskiego
Alicja Górska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2018
Spis treści
Wstęp
Rozdział I. Sport w PRL
- Sport w PRL – znaczenie, funkcje i sposoby funkcjonowania …
Zarys struktur organizacyjnych
Sport w propagandzie PRL
Infrastruktura i architektura sportowa PRL
2. Obraz i osiągnięcia sportu w PRL
Piłka nożna – sport PRL w zwierciadle
Wyścig Pokoju – peleton propagandy
- Sport w kulturze PRL
Kultura fizyczna
Sport w mediach PRL
- Artystyczne reprezentacje sportu w kulturze PRL
Sport w literaturze PRL
Sport i muzyka w PRL
Rozdział II. Ideologiczne i propagandowe funkcje motywów sportowych w polskim kinie
- Przegląd problemowy
- „Wyścig Pokoju jest skończony. Ale walka o pokój trwa nadal”. Wszyscy na start, Wyścig Pokoju 1951 i Wyścig Pokoju 1952. Warszawa – Berlin – Praga
- „Czy w ogóle rozumiecie, o co w sporcie chodzi?”. Wielki bieg Jerzego Domaradzkiego
Rozdział III. Dydaktyczna funkcja sportu
- Wyznaczenie ram zagadnienia
- „Ale tu chodzi, proszę panów, o sprawę zasadniczą – o godność sportu, o godność tych najlepszych, których nazywamy olimpijczykami”. Bokser Juliana Dziedziny
- „Przegrana także może wychować”. Dydaktyczna funkcja motywów sportowych w filmach fabularnych dla dzieci i młodzieży
Rozdział IV. Obraz istoty sportu i jej wypaczeń
- Wyznaczenie ram zagadnienia
- Fizyczny wymiar istoty sportu
- „Robię te filmy właśnie dlatego, żeby zrozumieć istotę sportu”. Hokej Bogdana Dziworskiego
- „W ringu musisz być przytomny”. Bokser Juliana Dziedziny
- Ideowy wymiar istoty sportu
- „Liczy się tylko zwycięzca”. Autobus z napisem „Koniec” Mariusza Waltera
- Wypaczenia ideowego wymiaru istoty sportu
- „Węgiel to polskie sumienie i piłka to też polskie sumienie”. Piłkarski poker Janusza Zaorskiego
Rozdział V. Historia sportu w polskim filmie
- Wyznaczenie ram zagadnienia
- Przegląd problemowy
- „Będę dopiero wieczorem, bo mam spotkanie starszych panów”. Gra o wszystko Andrzeja Kotkowskiego
- „Niemcy to naród sportowców. Pamiętają…”. Ostatnie okrążenie Krzysztofa Rogulskiego
Rozdział VI. Metaforyczna funkcja sportu
- Wyznaczenie ram zagadnienia
- „Ja chcę być po prostu jeszcze lepszy, jeszcze dalej, jeszcze szybciej, jeszcze wyżej”. Ślizgiem do nieba Jacka Bławuta
- „Jesteś wolny, dopóki możesz o czymś zadecydować”. Olimpiada 40 Andrzeja Kotkowskiego
- „Gdybyś walczył, byłbyś kimś”. Klincz Piotra Andrejewa
Rozdział VII. Sport i obraz polskiego społeczeństwa
- Wyznaczenie ram zagadnienia
- „Trzy tysiące czołowych sportowców Polski, najlepsi spośród dwustu pięćdziesięciu tysięcy uczestników eliminacji, które zmobilizowały cały aktyw sportowy kraju”. Sport i obraz społeczeństwa epoki stalinowskiej
- „Nie mówi się bić, tylko walczyć”. Sport i obraz społeczeństwa czasu „małej stabilizacji”
- „Nam bardzo zależy na tej drużynie, chcemy z niej zrobić oczko w głowie całej załogi”. Sport i obraz społeczeństwa ery „propagandy sukcesu”
- „Jedynym niewątpliwie słabym punktem jest jego uczciwość”. Sport i obraz społeczeństwa schyłku PRL
Książka współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Polecane książki
-
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy (1972-1983)
Anna Szczepańska
-
Samospalenia Konwickiego
Przemysław Kaniecki
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014)
Małgorzata Hendrykowska
-
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944)
Małgorzata Hendrykowska
-
Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015
Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska