Sylwester Chęciński

Sylwester Chęciński, „Legenda", fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN?>

Sylwester Chęciński, „Legenda", fot. Jerzy Troszczyński, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny, scenarzysta. Urodził się 21 maja 1930 roku w Suścu k. Tomaszowa Lubelskiego. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi (1956). Po kilku latach pracy jako asystent reżysera lub II reżyser – przy Zimowym zmierzchu (1956) i Spotkaniach (1957) Stanisława Lenartowicza, Lotnej (1959) Andrzeja Wajdy oraz Powrocie (1960) Jerzego Passendorfera – zadebiutował ekranizacją popularnej książki Antoniny Domańskiej Historia żółtej ciżemki (1961), która przyniosła mu Srebrny Medal na festiwalu weneckim (1962) oraz Platynowe Koziołki w Poznaniu (2011). Następne filmy kierował już do dorosłego widza: w Agnieszce 46 (1964), rozgrywającej się tuż po wojnie, konfrontował z sobą dwie odmienne postawy życiowe, a w Katastrofie (1965), mimo produkcyjnego schematu, interesująco przedstawił problem moralnej odpowiedzialności za swe czyny.

Ogromną popularność przyniósł mu komediowy tryptyk, oparty na scenariuszu Andrzeja Mularczyka – Sami swoi (1967; Złote Grono w Łagowie, 1976), Nie ma mocnych (1974; Złote Grono w Łagowie), Kochaj albo rzuć (1977; Nagroda Główna w Gdańsku) – poświęcony dwóm zwaśnionym rodom, które po wojnie przeniosły się zza Buga na tzw. ziemie odzyskane. Owocem współpracy z Mularczykiem był również interesujący serial telewizyjny Droga (1973), z Wiesławem Gołasem w roli kierowcy autobusu, o życiowym nieudaczniku, wrażliwym na cudze nieszczęścia i chętnie niosącym pomoc innym ludziom. Do formuły komediowej powrócił po latach w rozgrywających się w realiach stanu wojennego Rozmowach kontrolowanych (1991; Srebrne Grono w Łagowie), przewrotnej opowieści – według scenariusza Stanisława Tyma i z nim w roli głównej – o tym, jak przedstawiciel nomenklatury został wykreowany na bohatera podziemnej Solidarności. W dorobku Chęcińskiego dominuje kino gatunkowe: Tylko umarły odpowie (1969) to rasowy kryminał, a Wielki Szu (1982; Złota Kaczka) – brawurowa opowieść o starzejącym się szulerze i młodym adepcie tej profesji – to kino sensacyjne najwyższych lotów.

Dobre scenariusze, trafna obsada aktorska, znakomite opanowanie warsztatu filmowego to główne cechy kina Sylwestra Chęcińskiego. Nic dziwnego, że wiele jego filmów – od debiutanckiej Historii żółtej ciżemki, z debiutującym na ekranie Markiem Kondratem, poprzez sagę o Kargulach i Pawlakach, z Władysławem Hańczą i Wacławem Kowalskim, którzy wcielili się w skórę seniorów skłóconych rodów, aż po Wielkiego Szu, z Janem Nowickim w roli tytułowej, należą do hitów frekwencyjnych polskiej kinematografii.

W latach 1976-1980 pełnił funkcję zastępcy kierownika artystycznego Zespołu Filmowego „Iluzjon”, a w 1988-1991 – zastępcy kierownika Zespołu Filmowego „Kadr”.

Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1983).

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1961 Historia żółtej ciżemki
  • 1964 Agnieszka 46
  • 1965 Katastrofa
  • 1967 Sami swoi
  • 1969 Tylko umarły odpowie
  • 1970 Legenda
  • 1971 Diament radży (tv)
  • 1971 Pierwsza miłość (tv)
  • 1973 Droga (serial tv)
  • 1974 Nie ma mocnych
  • 1977 Kochaj albo rzuć
  • 1978 Roman i Magda
  • 1980 Bo oszalałem dla niej (tv)
  • 1982 Wielki Szu
  • 1991 Rozmowy kontrolowane
  • 2005 Przybyli ułani (odcinek cyklu tv „Święta polskie”)